Jump to content

Evinrude e-tec 30 hk bruker mye olje


jsw

Recommended Posts

Hei

 

Har kjøpt liten RIB med 30 hk e-tec på hekken, 2010 modell begge deler.

 

Prøvde den for føste gang nå mandag, kjørte bort 15 liter bensin. Vel hjemme sjekket jeg oljenivået - der var faktisk nivået nede på halv tank! Trodde en slik tank skulle vare leenge, men det er kanskje feil?

 

Noen med erfaringer / tips rundt dette?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til bekymring, visst motoren er lite brukt, for E-Tec vil bruke ekstra olje de første 10-20 timene, da snakker vi om gangtimer over 2000 rpm.

Dette er en del av innkjørings moduset til motoren, og computeren i motoren vil

redusere dette til normalnivå etter et visst antall timer.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei og takker for beroligende innspill begge to :smiley:

 

Jeg lette så gjennom manualen og fant dette:

New outboards are programmed to use additional oil during the first two hours of operation above 2000 RPM.

Dermed ble det vel dessverre delvis tilbake til start (?) idet motoren min er brukt 3 sesonger og nok har vesentlig flere timer enn dette. Men slike manualer blir fort også en del av markedsføringen og således kanskje litt optimistiske?

 

Motoren skal på service straks, og computeren lagerer kansje også driftstimer? Så ved siden av tips og råd til meg som eier tenkte jeg at jeg her også kunne få mulige innspill til verkstedet.

 

Utover dette må jeg si at det er en nydelig motor. Hadde en 2007 Yamaha forgassermotor før dette, her har det vært et hav av utvikling!

Redigert av jsw (see edit history)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Du må huske på at det er kun gangtimer over 2000 rpm som teller, ikke under,

så motoren kan forsatt være i innkjørings modus. selv om det er en 2010 mod.

Men for sikkerhets skyld bør du undersøke om det er en sprekk i oljetanken

din hvis du misser/bruker mye olje, fordi enkelte av disse modellene hadde en

feil som kunne føre til sprekkdannelser som videre førte til lekkasje av olje.

Dette kan vere greitt å få undersøkt.

Link to post
Share on other sites

Takker, Verado! Dette var særdeles nyttig.

 

Du har selvfølgelig rett mht kjøretid / over 2000 rpm.

 

Og ikke minst mht sprekk: Det kom noen dråper olje på garasjegulvet etter denne min første tur. Jeg hadde riktignok sølt litt i motoren da jeg fikk båten og etterfylte olje (ble for mye i trakten - vært borti den....?), men etter dette sto den i flere uker i påvente av vær for første prøvetur så dette burde vært borte da. Men skal si ifra spesielt om dette!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...