Jump to content

Totakter eller firetakter utenbordsmotor på seilbåt?


vestover

Recommended Posts

Sitter og kikker på finn etter utenbordsmotor på båten. Skuta er 19 fot.

Ligger noen aktuelle ute, en Johnson 5 HK firetakter fra 2006, og en Yamaha 4 HK dra 2001. Begge i fin stand og godt tatt vare på. Prisen er den samme...Dette er to eksempler, jeg har sett på hauger av motorer. Det slår meg at totakterne gjerne koster like mye som nyere firetaktere, som i eksempelet over.

 

Jeg kjenner totaktere som lettere enn firetakteren, og kanskje litt mer bråkete? Spiller dette noen rolle med 5 hk? Tenker også litt på alder, og når jeg kanskje skal selge båten igjen: kommer den fra 2006 til å være mye mer verd enn den fra 2001? Har én hestekreft noe særlig å si når det kommer til en liten seilbåt på 19 fot? Skulle gjerne visst hva som var det beste kjøpet her. Slik jeg skjønner det er totaktere populære blandt seilfolk, men er det bare fordi den er lett, og de nesten ikke bruker den likevel? Jeg bor et sted som gjør at jeg kommer til å bruke motor en del, selv om hovedformålet selvfølgelig er seiling.

Blir takknemlig for tips!

Link to post
Share on other sites

Hei,

takk for svar allerede. Ja, om det er slik at de bråker og lukter mindre, og koster det samme, skulle saken være enkel. Men jeg hører stadig i seilbåtmiljøet at folk prøver å få tak i totaktere, og klager sin nød over at de koster det samme som firetakterne som kanskje til og med er kraftigere. Hva er greia? Hvorfor er de så ettertraktede?

 

Jaha, Alternes? Men høyt turtall - denne er kun 5hk, ville den støye fælt da og tror du? Er dette katta i sekken mener du? Hører gode ting om både johnson og suuki, men Yamaha er jo en klassiker da.

Link to post
Share on other sites

jeg hører stadig i seilbåtmiljøet at folk prøver å få tak i totaktere, og klager sin nød over at de koster det samme som firetakterne som kanskje til og med er kraftigere. Hva er greia? Hvorfor er de så ettertraktede?

 

Fordi vi skal ha dem på jolla når vi ligger på svai, men oppe på rekka når vi seiler. Skal mao løftes opp og ned på ustøtt underlag

Derfor er vekt uhyre viktig.

 

Det problemet har ikke du som skal ha denne permanent montert på moderskipet, hvis du ikke skal ha med jolle å bruke den på i tillegg når du kommer frem (men da bør du kanskje ha mer enn 5 HK i utgangspunktet :lipseal: )...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Til din bruk, dvs permanent montert som fremdriftsmotor på båten ville jeg gått for 4t motor. I alle situasjoner der man må hekte motor/av på og løfte i ned i jolla osv er jo åpenbart 2t med lav vekt gode greier. Og det er jo også kjekt med en motor som er tom for diverse vesker i det øyeblikk en løfter den ut av vannet slik at man "slenge den fra seg" på hvilken som helst måte. Rent mekanisk er jo selve enkelheten med 2t motorene også en god ting.

 

Men med tanke på støy og forbruk når den skal være fast montert så er 4t tingen.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en 4 takter på Ynglingen i noen år, og gleder meg nå stort til å sette på en totakter. Motoren brukes først og fremst som hjelpemotor, og min erfaring er at det er slik motorer på mindre seilbåter brukes. 2 takterens større kraft på lave turtall og lavere vekt gjør den betydelig mer attraktiv. Motoren tas av og på hver gang vi bruker båten.

 

Om noen da trenger en Honda 2,3 hester så har jeg en til overs :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som hjelpemotor er manøvrerbarhet i havn viktig. Da er det viktig at motoren gir god kraft på lavt turtall slik at vi raskt kan korrigere kurs eller bakke opp. En totakter er betydelig rappere i gassrespons og kraft på lavt turtall enn en 4 takter. En 4 hester 2 takter veier like mye som en 2,5 hesters 4 takter. Dermed mer motor/kg. Motoren tas av og på hver gang vi bruker båten, dvs den tas på og av ut og inn i havn - så det blir litt mye styr på Ynglingen som har motorfeste på stb side av cockpiten

 

Totaktere er generelt mye enklere konstruksjoner. Enklere å fikse, mindre som kan gå feil, enklere i bruk. Om motoren bruker 1/2 liter i timen eller 1 liter i timen gjør ikke de store utslaga liksom

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at du da ønsker deg en toer! Jeg har tenkt litt på dette med gassrespons - jeg skal jo ha motor for å komme meg inn og ut av havn, og siden jeg har en liten båt, forviller jeg meg ofte inn trange plasser - bra for meg, for der er det ofte ledig, men jeg vil gjerne at det skal være trygt og enkelt å manøvrere seg ut...

 

Jeg liker godt at det er enklere konstruksjoner. Jeg hadde en enkel dieselmotor innenbords i min forrige, langt større seilbåt, og syntes det var topp at den var så simpel i forhold til bensinmotorer jeg så.

 

Jeg lurer litt på om den ekstra vekten vil gjøre båten min særlig baktung? Jeg antar at kjølen tar det værste av slikt, men det er jo bak folk sitter, bak man styrer, bak alt skjer. Men fem kg??? I tillegg er det slik at i dette tilfellet får jeg en litt nyere motor for samme pris. Fem år må da ha noe å si, når alt summeres opp?

 

Tusen takk for alle innspill som har kommet forresten, veldig lærerikt å lese.

Link to post
Share on other sites

Jo.

Men jeg er en seil-nybegynner. Jeg seiler alt jeg kan, men bor slik til at det er ofte jeg må bruke motor for at ting skal være trygt. Av og til kjører jeg en stund, for å komme til roligere områder, og jeg liker også å bruke den lille seilbåten som en liten motorbåt av og til. Dog det skal den ikke primært være. Jeg dorger en del, og liker å putre rundt, og da er det tiltalende med lite lyd. Aberet er at braketten er så ranglete at en kg fra eller til kanskje spiller en rolle, men da må den uansett byttes!

Link to post
Share on other sites

Forhåpentligvis er det mangel på vind som gjør at du vil benytte en utenbordsmotor på en slik seilbåt. Har hatt en 22 fots veldig lett seilbåt med en fire-hester Yamaha to-takter, og den gjorde jobben bra i så måte. Ville ikke valgt en fire-takter på den båten.

 

Har hatt en 27 fots seilbåt hvor jeg hadde en 15hk firetakter som fungerte meget bra og ville ikke vurdert en to-takter på den båten.

 

Mitt valg ville definitivt ha vært en enkel liten to-takter til din båt. Og ikke en firetakter med en sylinder som rister og bråker selv om noen her kanskje har en slik til salgs billig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for innspill!

Da lurer jeg konkret på hvorfor du ikke ville valgt en firetakt til din 22-foter? Så lenge den var fastmontert, hva slags fordel finnes egentlig, om den bråker litt mer og lukter litt mer? Du tenker på at den rister? Vil den riste betraktelig til tross for at det kun er 5 hestekrefter?

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt trenger man ikke gir for å bakke med en seilbåt med en slik liten miksmaster er nokså håpløst. Om vekt spiller noen rolle kommer jo også an på den aktuelle båten (som jeg ikke kjenner) for det kan jo bli noen kilo hvor du ikke ønsker de når du seiler?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, kanskje ikke, men jeg syntes det var stress å snu motoren rundt når jeg skulle bakke, så mulighet til å sette den i fri og bakover har jeg lyst på. Fem ekstra kilo er noe, men en liten seiljolle som min (2 meter bred) er ingen skarpseiler uansett. Men om firetakterne rister betraktelig mer enn totakterne blir jeg skeptisk.

Link to post
Share on other sites

Langt ifra topp, som sagt så har jeg hatt akkurat samme motoren selv. Den bråket helt forferdelig når man gikk ca over 70 % gass. Den høres rett og slett ut som en gressklipper på full gass med hull i potta :thumbsdown: Uifra dette vil jeg fraråde deg og kjøpe denne motoren. om du skal velge 2 eller 4- takt kan jeg ikke si deg, har heller ikke erfaring med andre 4-taktere i denne størrelsen. men de er vel stort sett bygd opp på samme vis med 1 sylinder alle sammen i denne kategorien. så noen store forskjeller mellom merkene kan man nok ikke forvente. Jeg selv ville ha gått for en 2-takt da jeg kan fikse alt selv på en slik motor om noe skulle bli galt med den.

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...