Jump to content

Ribjolle i daviter


nimbuster

Recommended Posts

Jeg har en ribjolle på 2,92 m og en 9,9 hk 2-takt hengende i ILAS daviter. Dette er både en enkel men samtidig også en trygg og solid løsning.

 

Nå vil imidlertid "rederinnen" ha en jolle med styrekonsoll. Jeg har sjekket litt, og de kan jo totalt sett ha en vekt på mellom 120-140 kg. Det syns jeg høres utrolig mye ut, når davitene bare skal belastes med maks 75 kg på hver arm. Det må nødvendigvis bli mer vekt på den ene i forhold til den andre...men på den annen side er min erfaring at det er båndene som oftest er det svake punktet her.

 

Noen som har "vekt-erfaring" med dette?

 

Noen som kan anbefale en god kombinasjon av jolle og motor? Jeg tenkte 2,90-3,10 m.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leter også etter egnet konsoll til rib. Har en suzumar 310 rib, ca 50-55 kg, og tohatsu 9.8 totakt 26 kg. Med et 20 kg konsoll er jeg omlag på 100 kg ink litt bensin. Anbefaler både motor og jolle. Lette etter en lett kombinasjon da jeg kjøpte.Mange praktiske finesser på jolla. Motoren må man lete etter brukt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Bitteliten, hyggelig å se at du fremdeles er aktiv her. Jeg har hatt noen års pause, men er nå "tilbake"... :-)

 

Enig med deg Nordan...vet vel egentlig at en 2-takter er lettere enn en 4-takter. Men med Selvaen...vet ikke hvordan det er å montere styrekabler og styrekonsoll på denne og på en Selva rib på 2,92 m. Forhandleren som holdt til i Vollen/asker-området ga seg...ble kjøpt opp av Frydenbø. De forhandler nå bare større Selva-motorer, ikke Selva-joller.

 

Det letteste og rimeligste ville jo vært å bygge om den jeg har i dag. Men samtidig snuser jeg på "noe annet"... :-)

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...