bqrell Startet 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2013 Hei og hå alle godtfolk. Tenkte jeg skulle lage en liten oversikt over erfaringer nå når jeg fikk en gammel Vinstrabåt etter min bestefar. Ser at det ikke er en eneste kommentar rundt dette båtmerket i dette forumet og syntes i grunn dette var litt rart da denne båten har vært i salg i sikkert 20-30 år. Denne har sett bedre tider da den ble brukt til utsetting av flytegarn i nedre del av Gudbrandsdalslågen, fjellfiskebåt og til mjøsfiske de senere årene. Ble kastet opp på land av et ekstremvær som herjet rundt Mjøsa i 2005 og siden da har den blitt stående på en låve med hull flere steder. Gikk på prosjektet i fjor sommer for å få den i sitt rette element. Her har jeg fått den til gards og som dere ser her trengs det en full renovering. Kjøpte inn epoxy, glassfiber matter , tynner, aluminiumsrulle, masse pensler, lofrie rensekluter, maske og briller. Startet med å slipe ned glassfiberen med flapdisc til den var gul og slett uten hvite sår r i en oval form for så å bygge opp med fibertape som anlegg på utsiden. Det satt engang en ekspansjons bunnpropp i båten men ønsket en mere varig løsning og kjøpte derfor en fra biltema i messing som jeg felte ned, limte med tec7 og skrudde fast. Selvfølgelig ble det glemt å ta bilde av skaden i kjølen og hullet som skimtes her før tetting menmen. Startet med grovarbeidet i hagen men måtte fortsette innendørs da det ble for fuktig å støpe glassfiber under presenning på plena. Her ser man en gammel skade som var støpt opp for mange år siden men her var det ikke brukt grunning og lakken hadde løsnet. Skimter og den ny-støpte kjølen i bakkant som i bunn og grunn var helt borte etter å ha ligget på land. Dette steget her med ned-pussing til glassfiber/støpeformlakk tok ekstrem lang tid og her var det viktig å få det slett før grunningen skulle på. Mitt beste våpen var støvsugeren innendørs for dette støver MYE... Her er kjølen underveis til å bli riktig formet. Støpte opp mer enn nok og pusset ned for å få riktig form. Her begynner det å nærme seg. Da er båten vasket med høytrykk, silikon fjerner og klar for Jotun Antipest. Her er båtet grunnet og har sparklet ut ujevnhetene. Tipset er less is more for å slippe masse pussing. Ble fingeravtrykksløs noen dager etterpå Våtslipte mellom hvert strøk antipest med 180 papir før høytrykkvask og silikon fjerner. Pass på at du bruker rennende vann under våtslipen og at båten er helt tørr før du renser med silikon fjerneren. Igjen glemte jeg å ta bilde av resultatet, men det ble veldig bra etter tre strøk antipest påført med korthåret rulle med våtsliping imellom. Da står innsiden igjen med grovsliping på planen. Det ble desverre endel sparkling her pga jeg var litt for hard med sliperen så det ble den manuelle metoden her tilslutt. Her har jeg lagt på enkomponent båt lakk fra biltema med rulle. Kom på at jeg måtte finne en løsning for å forhindre glatt bunn og dermed ble det sandkake i ovnen og siling av de største steinene Ble litt ujevnt men skal fikse litt i overflaten og legge på et strøk til når sesongen er over. Da er første strøket med Jotun topgloss påført med rulle. Det ble totalt tre strøk med Topgloss og låste rullen for å fordrive overskytende lakk. Trenger en våtsliping og polering for å få det helt jevnt men utålmodigheten tok overhånd så det blir nok til høsten Brukte Jotun Topgloss draco red med våtsliping, høytrykksvask og silikonfjerner mellom hvert strøk. Det ble totalt tre strøk påført med rulle. Brukte rulle som fordriver (skrudde inn en skrue for å låse rulla og dro forsiktig over den våte lakken). Her hadde jeg kun et vindu på ca 20 minutter for å få det pent. Da er båten 98% klar for testing med motor. Handlet inn stevnjern (flatstål i rustfritt) og 7mm aluminiums plate fra Lillehammer Stål. Sparte 800% på å kjøpe derfra kontra en båtforhandler og ble god som ny. Ble sent ferdig og med lav vannstand var det ikke bare enkelt å komme seg utpå men ut på tur aldri sur Her fra en av mange turer i Pinsen og da er det på tide å nyte prosjekt Vinstrabåt 460. Kan samtidig med hånda på hjerte si at dette er en av de beste robåtene på markedet idag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.