Jump to content

Nordan summer family/tamd40, erfaringer? Normalt at motor ryker?


freds123

Recommended Posts

Hei alle :)

 

Jeg ble for 3 dager siden en lykkelig eier av en eldre Nordan Summer family 84 mod. med en volvo penta tamd40 !

 

Lurer litt på om noen vet hvor man kan få tak i en instruksjons bok til denne motoren på nett ? Tenker da ikke på en reperasjonsbok.

 

Jeg er ganske ny på dette, men syntes den tar litt tid for den starter og ryker en del etter at den har startet, skal det være slik ?

Noen tips til oppstart av denne motoren?

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med motor og båt til nå. Motoren går veldig fint :) Det er vanvittig god plass i denne båten!

Jeg skal ha service på denne motoren til mandag. Da skal de gå over den med en vanlig service. De skal også fixe disel tankmåler, oljetrykksmåler og turteller.

Blir litt kroner det, men er nok verdt :)

Noen flere her som har denne type båt og motor ? Erfaringer ?

 

Snart sommer, jippiii :diving:

 

 

Link to post
Share on other sites

link til de glødepluggene sæbø?

 

Skriv inn Tamd40 her på motortype freds123 så har du instruksjonsbok: http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ok flott! Takk for fine tilbakemeldinger :)

 

Lurt på en ting til jeg.. Den glødelampe indikatoren på dashbordet fungerer ikke. Hvor lenge skal jeg holde nøkkelen nede ? OG jeg skal vri nøkkel imot venstre, deretter mot høyre. Eller bare la den stå i senter posisjon, holde nede og vri mot høyre ?

Link to post
Share on other sites

 

 

Lurt på en ting til jeg.. Den glødelampe indikatoren på dashbordet fungerer ikke. Hvor lenge skal jeg holde nøkkelen nede ? OG jeg skal vri nøkkel imot venstre, deretter mot høyre. Eller bare la den stå i senter posisjon, holde nede og vri mot høyre ?

 

Normalt må denne motoren glødes i 20-30 sekunder. Det gjøres normal ved at nøkkel vris til høyre, til du ser at glødelampa lyser, så holder du den der i 20-30 sek., så starter du.. Litt røyk er vanelig ved oppstart :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

link til de glødepluggene sæbø?

 

 

Leeenge sidan, så eg gir ikkje garanti. Men prøv biltema varenummer 75-934

rundt 70 kroner , holder sikkert kortere en VP orginal. Men for de som klarer skifte sjølv så er det jo penger å spare

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...