Jump to content

Få sydd kalesje i Asia?


All In

Recommended Posts

Å få sydd ny komplett kalesje samt trekk på flybridgkoster på min båt 30-35 000 kr i Norge, anslagsvis. Noen som har kjennskap til å få sendt dette til Asia for sying til helt andre priser? Finnes jo masse båter fra Kina nå, og de har flotte kalesjer. Om prisnivået er samme nivå som annet utstyr, bør det være myye å hente ville jeg tro.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at du vil ta sjansen på dette? Jeg har inntrykk av at mange har små/store problemer med tilpassing når de har fått sydd kalesje her i landet, med de utfordringene de gir. Hva hvis det er Wang eller Chang som har sydd den?

Du har en flott og dyr båt, og jeg synes ikke at det er her du bør prøve å knipe inn på utgiftene.

Finn en lokal tusenkunstner av en skredder, gjerne vietnameser eller kineser som betaler skatt til Norge, og du vil bli overrasket over hvor bra det blir.

Jeg har handlet endel med Kina, og vet at kinesere sier ja til alle forespørsler, men uten en agent som følger nøye med vet man aldri hvordan ting blir seende ut, og ser det ikke ut så har du et problem!

Link to post
Share on other sites

Tanken var å finne et firma som syr båtkalesjer til vanlig, gjerne de som syr til Clipper eller Swift trawler. Og da sende de gamle over som mal. Jeg så det som var laget til en Clipper, og det var bra.

Uansett, så bør jeg tenke kostnader på alt til båten, samme hvor dyr og fin båt man har. Jeg er drit lei at alt som er til båt koster ekstra, bare fordi det er til båt.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Dem har en annen kultur og ett annet syn på hvordan dem produserer ting enn man gjør her i Europa. Der er dem vant med at alt skal koste 0 kr å produsere så alt må gjøres så effektivt som mulig. Med mindre du finner noen som spesialiserer seg på nettopp dette så ville jeg vært skeptisk.

 

Jeg fikk omsydd kalesjen min av en hyggelig pakistaner(jeg mener han sa det) som er kalesjemaker i Sandvika. . Han gjorde en veldig god jobb(også med far sin kalesje) og bra service til en rimelig sum. Jeg kan finne frem nummeret og adressen om du vil ha det. Kjempeflink med kalesjer og puter. Bruker ikke lang tid heller.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Vi fikk sydd ny genaker fra fareastsails.com før vi dro på langtur. Den kostet en brøkdel av beste tilbudet jeg fikk i Norge (fra Elvstrøm) og har fungert kjempefint. Den er flott sydd, fullradial (noe Elvstrøm sin 3 ganger dyrere ikke var) og fungert fint hele veien så langt! Våre danske venner revna sin Elvstrøm-genaker etter bare noen døgn over atlantern... vår er fortsatt still going strong...

 

Jeg er litt mer usikker ang. kalesje, men hvis du kan lage noen gode maler, eks. bruke byggplast og tegne inn i autoCad el.li. så er det kanskje håp om å få en med god passform? Ellers kan det kanskje være en mulighet å få laget i Polen el.li. også?

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket litt priser før jeg bestilte ny kalesje til min askeladden 605 og konklusjonen var at de varierer en god del. Fra 27.000,- original kalesje fra HH til 11.500,- levert fra Agder kalesje. Sistnevnte leverte da kalesje til meg 8 dager etter bestilling!:) Det må også nevnes at jeg bestilte da kalesjen av den litt tykkere typen og ikke den originale HH. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med dem for pris. Jeg ble ihvertfall fornøyd med både pris og produkt.:)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan sende mine gamle over, så har de mal

 

 

(iPad)

 

Ingen seriøse kalesjemakere lager ny kalesje med en gamle utslitte som mal. Resultat blir gjerne så som så, siden stoffet strekker seg over tid. Så skal du ha det skikkelig, så trenger du en kalesjemaker som enten har originalmaler eller kan ta mål direkte på båten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...