Jump to content

erfaring med ford 351w (ferskvannskjølt 1978)


Lasseød

Recommended Posts

Hei, har akkuratt kjøpt meg ny båt. Viking 28 med en ford 351w ( ferskvanskjølt)

Veldig fornøyd med selve båten men utrolig skeptisk til motoren, noen som har gode eller dårlig erfaring med disse? Eventuelt ting man bør gjøre eller huske på når det gjelder disse motorene?

 

 

 

Sitter foresten et alpha one drev på. Motoren er fra ca1978

 

Mvh Lasse

Link to post
Share on other sites

Til Amerikansk motor å være, er den av de bedre fra den tidsperioden. Jeg har vært "maskinist" for en venn som hadde en slik på 80-tallet, men jeg er ikke si stand til å huske hvilken marinisering det var, jeg sier Indmar inni meg, men jeg er ikke sikker. Uansett, motoren fikk stell om våren og høsten, samt jevnlig vask i løpet av sesongen, og de årene jeg hadde ansvaret for den gikk den uten feilslag.

 

Det eneste jeg kommer på er at den var veldig følsom for korrekte tennplugger. Og at den var mye tørstere en de mer moderne utstyrte konkurrentene.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ærlig talt ikke hva man bør anbefale til den, men en god 10W-30 olje er vel en god tommelfingerregel for gamle bensinmotorer. Her finnes det nok et uttall av meninger, og jeg er ikke spesielt god på ting som ikke bruker diesel. :)

 

Søk litt på nett så finner du nok noen produktveiledninger fra de store oljeselskapene.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger.

 

Hadde første tur med båten nå i helgen.. været var helt supert og båten fungere bra.

slet litt med en automatcoke som sitte på denne forgasseren så må ned og skru ''koble'' den av når motoren blir varm for og unngå at den fusker/stopper når jeg skal legge til havn.

 

noen som er kjent med problemet? kanskje like så greit og bare lage en bryter funksjon på dette i stede for og mikke for mye det det. ( det holder med og koble av + kablen som går inn til gassern.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det noe her som har en villeste anelse om hva det vil koste og plukke ut motoren selv, for så og levere den til et verksted som kan ta en total overhalling på motor?

da snakker jeg virkelig å gjøre nesten alt.. vet det er vanskelig og svare på men ønsker kun formeninger om hva det vil koste så arresterer ingen om summen er helt feil.

Link to post
Share on other sites

Hva er årsaken til at du vurderer total overhaling?

 

Bruker motoren olje?

Har den ujevn kompresjon?

Er den tungstartet, evt går ujevnt?

Bruker den mer drivstoff enn lignende motorer gjør?

 

Man skal ikke reparere i stykker noe som fungerer, er min hovedregel.

 

Det jeg vil si er antatt første feilkilde på din motor, er kjøling. Gjør det til en god vane å legge hånda på riserne, og kjenn at den ene ikke er vesentlig varmere enn den andre. Den dagen du kjenner betydelig forskjell, holder den varmeste på å kokse igjen sånn at alt vannet snart passerer på den kaldeste siden. Og da må du bytte risere.

Om du har Rochester forgasser, er antatt andre feilkilde en kobberklink som er kjent for å lekke bensin. Til vinteren kan du ta av forgasseren, google "rochester copper clinch" eller tilsvarende, bore ut klinken og lime inn en ny med araldit.

Om du har servostyring er denne neste punkt. Bytt til vanlig hydraulisk styring.

 

Og sånn kunne jeg nok fortsatt, men det er basert på mine erfaringer og trenger ikke stemme for deg.

 

En motoroverhaling koster fort 15-20 000 kr på et bra verksted med kjennskap til disse motorene. Men om motoren din starter greit, går jevnt og ikke bruker olje, skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt tenker tanken.

 

Bytt til elektronisk tenning, om du ikke har det fra før. Nye plugger, ny frostvæske, olje og filter samt bensinfilter. Finn et verksted med peiliing på din type forgasser, og lei en justeringstekniker to timer en finværsdag. Ha to meter bensinslange og noen klemmer og skjøtestykker liggende ombord til enhver tid.

 

Og nyt sommeren.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du sier og er vell igrunn enig i det meste:) det jeg sliter mest med er vell tanken på at det skal stoppe og at jeg må bruke ferien på å skru motor,da ønsker jeg heller og være føre var.

hadde helt lik motor i min forige båt og dan bød på MYE MYE problemer. men det skal legges til at den ikke var tatt godt vare på i en 15 års lang periode. Og den var saltvannskjølt

 

Den jeg har i dag er ferskvannskjølt og tilsynelatende tatt vare på. Å i følge eier hadde ikke han hatt noen problemer med motoren på 10 år og hadde gjevnlig byttet kritiske deler samt olje og filert hver sessong.

jeg driver nå og bytter alt av Eksosslanger,belger,klemmer etc. bensinslanger og filter ser nesten nytt ut.

 

Ellers har jeg hatt problemer med at automat shocken henger seg opp, så når jeg skal legge i hav ( går ned på tomgang) fjusker den å i verste fall stopper.

det problemet tror jeg at jeg har løst med og legger opp en bryter til styre panelet der jeg kan bryte + til forgasseren ( shocken ) så den går av.

 

hvis man ligger lenge ( 20-60min) i 800-1200 omr er det normalt at disse går sure og må utblåses litt?

 

 

en av grunnene til at jeg er intressert i en sånn overhalling er egentlig at jeg har planer om og lage et 100% strøkent motor rom

med en strøken og gammel v8. det og vite at motoren er ''ny''



Legger også til at den går greit, bruker ikke olje som jeg vet enda.. kan være litt tungstartet i blant hvis den varm. ellers startert den som bare det

Link to post
Share on other sites

Skjønner tankegangen din, absolutt.

 

Men start med kompresjonstest. Om komp er jevn på alle 8 og motoren ellers er uten utvendige og innvendige lekkasjer og ulyder, ville jeg gått ut fra at motor er i god mekanisk stand, og heller lagt innsats på de ytre komponentene som kan påvirke pålitelighet og funksjon. Kle gjerne motoren naken og pensle med emaljelakk der en touch-up trengs, det har den bare godt av samtidig som du er et skritt nærmere visuell motornirvana.

 

Men for driftsikkerhetens skyld, legg heller innsats på vannpumpe, dynamo, startmotor, slanger, kjøling, styring, wirer osv. om motoren virker mekanisk grei.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...