Jump to content

Installere varmtvann - plassering og høydeforskjell


Artekno

Recommended Posts

Jeg har ferskvannstanken i kjølbrønnen, i båtens laveste punkt innvendig. Hvis jeg skal få plassert en varmtvannsbereder må denne plasseres en del høyere. Jeg ser disse er utstyrt med tilbakeslagsventil men har ikke fått studert de nøye. Siden vanntanken min heller ikke er av den største sorten tenker jeg at jeg innimellom kan gå tom. Er det problemer med at varmtvannstanken også kan gå tom da, eller står denne full hele tiden ved hjelp av tilbakeslagsventilen, siden påfyllingstrykket forsvinner når hvis hovedtanken går tom?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at høydeforskjellen har så mye å bety for ferskvannet for det ordner jo trykkpumpen.

Men varmesløyfen fra motoren vet jeg kan slite litt hvis høydeforskjellen mellom VV tank og motor blir for stor. Da kan det ev. monteres en liten elektrisk hjelpepumpe for å få sirkulasjon.

Jeg var med og monterte en bereder i en trebåt hvor både vanntank og motoren lå lavere, og der slet vi med luft i motorens kjølesystem. Da måtte vi rett og slett bygge om ekspansjonstanken og lage lufting oppe ved VV berederen.

Link to post
Share on other sites

Det å montere v.v.tank høyere enn vanntank går greit, hos meg ligger den 70 cm høyere.

Men som andre nevner må du montere en ekspansjonstank i tillegg hvis varmesløyfen på vvtanken kommer høyere enn motor.

Ekspasjonstanken må ligge på høyeste punkt på hele varmesløyfen.

Link to post
Share on other sites

Ja den vil i så fall komme høyere enn motoren. Den biten er separat. Det jeg var redd for her er hvis hovedtanken går tom og VV renner ut av berederen feil vei, slik at el.elementene blir tørrlagt og brenner av. Men som sagt, det står noe om tilbakeslagsventil uten nærmere forklaring på specs. Jeg formoder dette er en ventil som hindrer varmtvannet i å renne ut av tanken feil vei når trykket bortfaller.

 

Jeg har ikke målt volum på vanntanken min, men vil tippe den ligger rundt 50 liter. Jeg ser derfor for meg en liten VV-bereder på ca 20 liter vil være passe. Denne vil kun serve oppvaskkummen + en utedusj.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne montere tilbakeslagsventil men pumpen gjør samme nytten. Vanntanken vil alltid gå tom først.

 

Det står i specs på berederen at den er utstyrt med tilbakeslagsventil. Pr i dag har jeg kun el. styrt pumpe (av/på med bryter på hendelen), men vil bygge om til trykkfallsstyrt. Om denne også holder på vannet så ser jeg for meg null problemer!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...