Jump to content

Problemer med at poleringsmaskin "spiser" puter

Aktenfor Tvers

Recommended Posts

Hei. Første innlegg her , men jeg har fulgt siden en stund så jeg vet at dette er kunnskapsbank nummer 1 når det kommer til kunnskap om fartøy og farvann :)

Som man kan lese av tittelen på mitt innlegg så har jeg problemer med poleringsmaskinen min. Jeg har kjøpt en helt ny Dual Action maskin på Bilextra http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/bilpleie/polermaskin/polermaskin-dual-action/ og har brukt puter fra både Autoglym og turtle. Og når jeg sier brukt puter så mener jeg vel akkurat det . Det gikk vel totalt fem rubbeputer og to poleringsputer til min 19 fots båt.

Det som skjer er at selve puta løsner fra borrelåsen slik at puta løsner og borrelåsen sitter igjen på maskinen.

Det samme skjedde da jeg polerte opp den forrige båten min så jeg må si jeg synes det er veldig rart. Begge båtene har vært nokså måtte i gelcoaten så jeg undrer meg om det rett og slett er for mye motstand i gelcoaten til at putene tåler det.

Jeg har sett mange filmer på youtube om emnet og tror jeg har nokså gangen på selve teknikken og dette med hastigheter. Nokså høy hastighet ved rubbing og lavere ved polering.

Jeg har som sagt kjøpt dette vidunderet på Bilextra så kan det være at maskinen kun er for biler?

Jeg bruke Mcguiars produkter så resultatet blir utmerket. Båten var nedslitt og skitten , men nå skinner den som ny :) Og jeg har bidratt til julebonusen på Bilextra siden jeg kjøpte alle tubbeputene de hadde :P

Har noen vært borti noe lignende ?

Høres snodig ut. Jeg har aldri kastet en pad fordi den er utslitt. Kun fordi den begynner å bli vanskelig å få ren igjen. En DA-maskin skal da ikke klare å slite ut pads på denne måten. men dersom båten var matt som en murvegg, så kan jo selvsagt forklaringen ligge der. i såfall vil du få et langt lavere padforbruk neste gang du rubber/polerer.

Det som skjer er at selve puta løsner fra borrelåsen slik at puta løsner og borrelåsen sitter igjen på maskinen.:P

Har noen vært borti noe lignende ?

Har vært borti det samme selv. Kjøpte noen på Byggmakker med sortfarget stoff som skal feste i borrelåsen, disse sitter godt fast til skumgummien.

Så kjøpte jeg noen med hvitt stoff på Montèr som skal feste i borrelåsen, der løsnet stoffet fra skumgummien.

Vil tro limet som er brukt ikke tåler noe av virkestoffet i poleringsmiddelet/rubbingen.

Det er vel litt "løsemiddel" i slike produkter. Putene satt i 15-20 minutter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Skyldes nok varme og er forsåvidt kjent problemstilling. Varmen går fra maskin, via aksling og til senter på bakplata (den som puta festes til). Noen puter tåler dog dette bedre enn andre, men vet ikke hvilke "over disk" puter som fungerer.

Alternativet og det vanligste på DA maskin er å bytte bakplate, men usikker på hvilke som kan passe til din maskin.

mvh

Jeg har prøvd puter fra både det ene og det andre stedet, og de til Biltema har fungert best av de billige (men fortsatt ikke bra), mens enkelte andre puter kjøpt billig her og der opp gjennom årene nærmest faller fra hverandre.

Det blir til at det nå kjøpes puter fra 3M eller Bosch, og de jeg har fått av sistnevnte har vært særdeles bra.

Jeg bruker mye Autoglym produkter, blant annet polish, og ville tro at det meste derfra, og også forsåvidt fra Turtle, er bra greier, uten at jeg prøvd poleringsputer fra noen av de ?

Bosch putene holder nesten evig, og vaskes til de er helt frynsete, og da kuttes bare det ytterste laget av med en kniv, og på'n igjen !

Redigert av adeneo (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Skyldes nok varme og er forsåvidt kjent problemstilling. Varmen går fra maskin, via aksling og til senter på bakplata (den som puta festes til). Noen puter tåler dog dette bedre enn andre, men vet ikke hvilke "over disk" puter som fungerer.

Alternativet og det vanligste på DA maskin er å bytte bakplate, men usikker på hvilke som kan passe til din maskin.

mvh

Takker for alle svar.

Jeg har begynt å mistenke at det er selve maskinen i kombinasjon med at det er båt og ikke bil som poleres. Maskinen "imiterer håndbevegelsen" når den polerer. Altså ikke rundt og rundt i perfekte sirkler. Noe som visstnok skal unngå sirkulære riper. Jeg ser for meg at dette gir mer slitasje på putene. Bare en tanke.

Bakplata avgir veldig varme , så det er godt mulig det kan være problemet. Er det viktig at bakplata har lik diameter som borrelåsen på puta ?

Har ingen betydning om det er båt eller bil som poleres. Klarlakk på bil kan være betydelig hardere og tåler mer varme enn gelcoat, noe som du uansett ikke klarer å få opp med DA (Dual Action = eksenter med slag i tilleg til rotasjon) maskin.

Med hensyn til varmeutvikling betyr det i utgangspunktet lite om bakplate er mindre enn puta eller omvendt for den saks skyld.

Mistenker dog at puta som er brukt og linket til ovenfor er for hard og "tykk" som igjen resulterer i at den leder for lite varme og dårlig lim i feste (i tillegg til å være vanskelig å jobbe med). Som nevnt har jeg lite kjennskap til over disk puter, men ryktene sier at Sonax som Clas Ohlson forhandler er forholdsvis bra; hvertfall med tanke på pris.

For ytterligere informasjon anbefaler jeg en titt på www.dcn.no Noen er dog litt "over the top", men er masse kompetanse samlet.

mvh

• 6 år senere...

For mye press på polerings pad ødelegger disse med en gang, skal nesten ikke ha noe press når man bruker disse maskinene.
Lot min maskin jobbe uten og presse for mye på puta, da kom både resultatene og holdbarheten:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

alidal skrev for 4 timer siden:

Sliter med at Biltema sin poleringsputer blir fort ødelagt på Carwise poleringsmaksin....

Noen som har forslag til gode puter? (125 mm)

Har den samme maskinen i polermaskin parken min.
Kjøpte noen dyre polerputer i fra Shcool som gikk opp i limingen så det suset etter fordi bakplata ble for varm slik at limet løste seg opp.
For å prøve å motvirke det ble det til at jeg byttet puter ofte for å prøve å kjøle de ned litt etter den første gikk til h.......
Det hjalp noe men det gikk med flere puter og ett tre siffret beløp .

Rett og slett uholdbart å ødlegge flere dyre poleringsputer i fra en kvalitets levrandør så jeg tok med meg restene av putene og Carwisse maskinen til Mekonomen der den var kjøpt for å spørre om dette var normalt.
De hadde vært borti problemstilingen før og de anbefalte å bruke poleringsputer i fra Turtel Wax.
Siden har jeg ikke kjørt i stykker en eneste pute og billig var de sett opp mot de nerde putene som jeg ble anbefalt på et bilpleie forum.
Blå er grov og Gul er medium mens sort er myk.
Faktisk så myk at jeg egentlig ikke bruker den.

Redigert av pipe (see edit history)

Er Typisk begynner feil at det trykkes for hart. Revner på et blunk da. Jeg kjøpe  den dyreste maskin på jula å puter og den fungerer ypperlig. Min båt var veldige sliten i fargen. Invisterte i 3000 våtsliping pad til maskinen å dette fungerte meget bra men ble raskt brukt opp. Men det jeg oppdaget var hvis du bruker den blå puten som er beregnet rubbing å tilsette vann på underlaget å rubbe middel på puten så fikk den nesten samme effekten som ekte vann sliping. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...