Aktenfor Tvers Startet 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2013 Hei. Første innlegg her , men jeg har fulgt siden en stund så jeg vet at dette er kunnskapsbank nummer 1 når det kommer til kunnskap om fartøy og farvann :) Som man kan lese av tittelen på mitt innlegg så har jeg problemer med poleringsmaskinen min. Jeg har kjøpt en helt ny Dual Action maskin på Bilextra http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/bilpleie/polermaskin/polermaskin-dual-action/ og har brukt puter fra både Autoglym og turtle. Og når jeg sier brukt puter så mener jeg vel akkurat det . Det gikk vel totalt fem rubbeputer og to poleringsputer til min 19 fots båt. Det som skjer er at selve puta løsner fra borrelåsen slik at puta løsner og borrelåsen sitter igjen på maskinen. Det samme skjedde da jeg polerte opp den forrige båten min så jeg må si jeg synes det er veldig rart. Begge båtene har vært nokså måtte i gelcoaten så jeg undrer meg om det rett og slett er for mye motstand i gelcoaten til at putene tåler det. Jeg har sett mange filmer på youtube om emnet og tror jeg har nokså gangen på selve teknikken og dette med hastigheter. Nokså høy hastighet ved rubbing og lavere ved polering. Jeg har som sagt kjøpt dette vidunderet på Bilextra så kan det være at maskinen kun er for biler? Jeg bruke Mcguiars produkter så resultatet blir utmerket. Båten var nedslitt og skitten , men nå skinner den som ny :) Og jeg har bidratt til julebonusen på Bilextra siden jeg kjøpte alle tubbeputene de hadde :P Har noen vært borti noe lignende ? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 ja, det var jammen ikke lett å si, Polerer du med pute/svamp eller med hetta ? kan det være at du bruker puten til alt ? Hetta har vel muligens en annen festeanordning ? noen bilder av utstyret hadde sikkert hjulpet. Sitér dette innlegget Link to post
Aktenfor Tvers Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Jeg bruker kun selve paden . Ikke noe hette utenfor. http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=115020379 Dette er den puten jeg brukte flest av :P Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Høres snodig ut. Jeg har aldri kastet en pad fordi den er utslitt. Kun fordi den begynner å bli vanskelig å få ren igjen. En DA-maskin skal da ikke klare å slite ut pads på denne måten. men dersom båten var matt som en murvegg, så kan jo selvsagt forklaringen ligge der. i såfall vil du få et langt lavere padforbruk neste gang du rubber/polerer. Sitér dette innlegget Link to post
hei å hå Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Hm, det var rart. Bruker 3m sine padder. Veldig gode padder! Jeg pleier å bruke 1500 r/min på min roterende. Både til rubbing og polering. Redigert 23.Mai.2013 av hei å hå (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Det som skjer er at selve puta løsner fra borrelåsen slik at puta løsner og borrelåsen sitter igjen på maskinen.:P Har noen vært borti noe lignende ? Har vært borti det samme selv. Kjøpte noen på Byggmakker med sortfarget stoff som skal feste i borrelåsen, disse sitter godt fast til skumgummien. Så kjøpte jeg noen med hvitt stoff på Montèr som skal feste i borrelåsen, der løsnet stoffet fra skumgummien. Vil tro limet som er brukt ikke tåler noe av virkestoffet i poleringsmiddelet/rubbingen. Det er vel litt "løsemiddel" i slike produkter. Putene satt i 15-20 minutter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
rffr Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Skyldes nok varme og er forsåvidt kjent problemstilling. Varmen går fra maskin, via aksling og til senter på bakplata (den som puta festes til). Noen puter tåler dog dette bedre enn andre, men vet ikke hvilke "over disk" puter som fungerer. Alternativet og det vanligste på DA maskin er å bytte bakplate, men usikker på hvilke som kan passe til din maskin. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Nutec Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 Du har nok bare kjøpt noen billigputer. Driver en del med bilpleie og det du opplever er et kjent problem. 3 M sine puter skal være bra. http://www.exint.no/bilpleie/eksterior/poleringsputer Sitér dette innlegget Link to post
hei å hå Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Bruker den Orange til rubbing og den blå til polering! bruker de til 5 biler før jeg bytter de ut. Har også brukt de til en Nidelv 24 når de begynner å bli litt slitt. Bare vask de godt før du begynner. Redigert 23.Mai.2013 av hei å hå (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2013 (redigert) Jeg har prøvd puter fra både det ene og det andre stedet, og de til Biltema har fungert best av de billige (men fortsatt ikke bra), mens enkelte andre puter kjøpt billig her og der opp gjennom årene nærmest faller fra hverandre. Det blir til at det nå kjøpes puter fra 3M eller Bosch, og de jeg har fått av sistnevnte har vært særdeles bra. Jeg bruker mye Autoglym produkter, blant annet polish, og ville tro at det meste derfra, og også forsåvidt fra Turtle, er bra greier, uten at jeg prøvd poleringsputer fra noen av de ? Bosch putene holder nesten evig, og vaskes til de er helt frynsete, og da kuttes bare det ytterste laget av med en kniv, og på'n igjen ! Redigert 23.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2013 Vil tro man kan finne en del god kvalitet her: http://www.mirka.com/SharePoint/MSC%20Priskataloger/Marine%202013%20NO.pdf Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Aktenfor Tvers Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Skyldes nok varme og er forsåvidt kjent problemstilling. Varmen går fra maskin, via aksling og til senter på bakplata (den som puta festes til). Noen puter tåler dog dette bedre enn andre, men vet ikke hvilke "over disk" puter som fungerer. Alternativet og det vanligste på DA maskin er å bytte bakplate, men usikker på hvilke som kan passe til din maskin. mvh Takker for alle svar. Jeg har begynt å mistenke at det er selve maskinen i kombinasjon med at det er båt og ikke bil som poleres. Maskinen "imiterer håndbevegelsen" når den polerer. Altså ikke rundt og rundt i perfekte sirkler. Noe som visstnok skal unngå sirkulære riper. Jeg ser for meg at dette gir mer slitasje på putene. Bare en tanke. Bakplata avgir veldig varme , så det er godt mulig det kan være problemet. Er det viktig at bakplata har lik diameter som borrelåsen på puta ? Sitér dette innlegget Link to post
rffr Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Har ingen betydning om det er båt eller bil som poleres. Klarlakk på bil kan være betydelig hardere og tåler mer varme enn gelcoat, noe som du uansett ikke klarer å få opp med DA (Dual Action = eksenter med slag i tilleg til rotasjon) maskin. Med hensyn til varmeutvikling betyr det i utgangspunktet lite om bakplate er mindre enn puta eller omvendt for den saks skyld. Mistenker dog at puta som er brukt og linket til ovenfor er for hard og "tykk" som igjen resulterer i at den leder for lite varme og dårlig lim i feste (i tillegg til å være vanskelig å jobbe med). Som nevnt har jeg lite kjennskap til over disk puter, men ryktene sier at Sonax som Clas Ohlson forhandler er forholdsvis bra; hvertfall med tanke på pris. For ytterligere informasjon anbefaler jeg en titt på www.dcn.no Noen er dog litt "over the top", men er masse kompetanse samlet. mvh Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Sliter med at Biltema sin poleringsputer blir fort ødelagt på Carwise poleringsmaksin.... Noen som har forslag til gode puter? (125 mm) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 For mye press på polerings pad ødelegger disse med en gang, skal nesten ikke ha noe press når man bruker disse maskinene. Lot min maskin jobbe uten og presse for mye på puta, da kom både resultatene og holdbarheten:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
GVH1979 Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 alidal skrev 31 minutter siden: Sliter med at Biltema sin poleringsputer blir fort ødelagt på Carwise poleringsmaksin.... Noen som har forslag til gode puter? (125 mm) Benytter Rupes sine puter til Duoletton, er fornøyd med disse. Mener de er 125mm. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) alidal skrev for 4 timer siden: Sliter med at Biltema sin poleringsputer blir fort ødelagt på Carwise poleringsmaksin.... Noen som har forslag til gode puter? (125 mm) Har den samme maskinen i polermaskin parken min. Kjøpte noen dyre polerputer i fra Shcool som gikk opp i limingen så det suset etter fordi bakplata ble for varm slik at limet løste seg opp. For å prøve å motvirke det ble det til at jeg byttet puter ofte for å prøve å kjøle de ned litt etter den første gikk til h....... Det hjalp noe men det gikk med flere puter og ett tre siffret beløp . Rett og slett uholdbart å ødlegge flere dyre poleringsputer i fra en kvalitets levrandør så jeg tok med meg restene av putene og Carwisse maskinen til Mekonomen der den var kjøpt for å spørre om dette var normalt. De hadde vært borti problemstilingen før og de anbefalte å bruke poleringsputer i fra Turtel Wax. Siden har jeg ikke kjørt i stykker en eneste pute og billig var de sett opp mot de nerde putene som jeg ble anbefalt på et bilpleie forum. Blå er grov og Gul er medium mens sort er myk. Faktisk så myk at jeg egentlig ikke bruker den. Redigert 15.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Er Typisk begynner feil at det trykkes for hart. Revner på et blunk da. Jeg kjøpe den dyreste maskin på jula å puter og den fungerer ypperlig. Min båt var veldige sliten i fargen. Invisterte i 3000 våtsliping pad til maskinen å dette fungerte meget bra men ble raskt brukt opp. Men det jeg oppdaget var hvis du bruker den blå puten som er beregnet rubbing å tilsette vann på underlaget å rubbe middel på puten så fikk den nesten samme effekten som ekte vann sliping. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Jeg bruker Rupes padder i forskjellige graderinger, de fine kan jeg ihvertfal bruke 5-6 ganger før er oppbrukte, de grove slites litt raskere pga mer friksjon og press. tror pris/kvalitet har en samenheng her altså! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Billa Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Viktig å rense putene etter litt tid. Går de full så rever de. Bruker Rupes. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Komodo Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Billa skrev 10 minutter siden: Viktig å rense putene etter litt tid. Går de full så rever de. Hvordan rengjør dere putene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Billa Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 En del Blårens syv deler varmt vann og en dråpe Zalo i en bøtte. Press putene ned og slipp gjentatte ganger. Kjør tørr etter at puten er montert. Bruk puten max en time. Rens. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Komodo Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) Hva er Blårens? Edit: Fant det https://www.jernia.no/hjem-og-hage/renhold/vask-og-rengjøring/rengjøringsmiddel/blåtind-blårens-1l-isopropanol-blå/p/66110207?gclid=CjwKCAjwhOD0BRAQEiwAK7JHmMwBPxZ06RwN_GaRMcC-GGDnT2Bt9TlZ6fYok0P-_Lwiwtkvm3fWIxoC3q4QAvD_BwE Redigert 16.April.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Billa Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Man kan også benytte spesial middel f. Eks https://bilnerden.no/poorboy-s-tornado-pad-cleaner Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Helge77 Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Helt unødvendig med rense midler til rengjøring av putene. Skyller dem i rent vann. Blir nett som nye. Å legg dem oppå rørene på varmtvannsbereden hjemme så tørker di fint der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.