Jump to content

Opp i masta på smale seilbåter?


Artekno

Recommended Posts

Jeg har et spinnakerfall i manko + en windex på halv tolv. På vår gamle familiebåt i ungdommen (Comfortina 32) ble jeg som 17-åring lett heist helt opp i toppen av masta og fikset det meste når det trengtes. Men min båt er smal (2.60 vs Comfortina 3.30), er et tonn lettere (4 tonn) og har en slank og smekker rigg (13.60) i forhold til Comfortinaen. Jeg kjenner dessverre ingen atletiske lettvektere, og mine 105 kilo skal nok ikke til topps. Men før jeg sender en av mine vettskremte døtre til topps med skiftenøkkel og nytt fall, hva er forsvarlig å heise til topps i en smekker rigg?

 

Båten er en Artekno H-35 (forstørret H-båt, relativt breddet for bedre plass og 35 fot).

 

bilde

 

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Ja... Med Audi A3, uten hengerfeste forøvrig, så er ikke lift så lett tilgjengelig dessverre. Og med utkjøring, ille dyrt. Men jeg har tenkt tanken! Da er det nok mer realistisk å finne en mastekran et sted og "låne" den, selv om det er en drittjobb å skru så mye stag og vant som jeg har....

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Forøvrig var det et nydelig skrog og en harmonisk båt :thumbsup:

 

Ja der er vi enige! :D

-Selv om båten min kostet meg 1/10 av ha en ny 35-foter koster i dag, så får den likevel mange lange blikk, og kamera kommer fort opp ved passeringer. Og så blir jeg ikke fraseilt så lett!!

 

 

Hvis masta/båten ikke tåler 100 Kg opp i masta så ville ikke jeg vært med deg ut å seile når det blåser litt heller.... :lipseal:

 

I grunnen min tanke også. Og så lenge båten ikke krenges vil jo kreftene virke rett nedover, uansett. Men må finne en god måte å sikre på. Fokkefallet går jo ikke helt opp, så OM storseilfallet skulle løsne når på topp så blir det et skikkelig nøkk i balla etter 4 meter fritt fall....

 

 

Ja enig med siste taler, den jobben der gjør du fint sjøl hvis du får med deg et par kamerater til å heise.

 

Edit: Og ikke tving døtrene dine opp i masta, det fører bare til at deres framtidige ektemenn får koner som ikke vil ha seilbåt! :-)

 

Du sier noe... He he! Vi får se da. Har MANGE døtre, og en av de er litt tøffere enn de andre! :wink:

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i toppen av en tilsvarende mast for å fikse windexen, og med mine 80 kilo gikk det ihvertfall helt fint.

Det eneste minuset, eller betenkeligheten, er at hele belastningen blir på skiva og akslingen i toppen som storfallet går over.

Mast, tau og knuter holder i massevis.

 

Så umiddelbart ville jeg nok satse på den tøffeste av døtrene (etter at hun kommer ned og jobben er vellykket uført, er det en barriere som er overvunnet også :wink: )

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva vi pleide å gjøre med vår gamle junker 22 var å fortøye båten inntil en høy fjellskrent legge et tau rundt masta og dra den inntil slik at vi fikk jobbet i mastetoppen :)

 

Kom umiddelbart på et par knauser lokalt som kunne egne seg fint til det. Bare å fendre opp på ene siden og dra masta inn. Men sikkert lurt å sikre seg selv så en ikke rauser utenfor og lander på båten....

Link to post
Share on other sites

 

Kom umiddelbart på et par knauser lokalt som kunne egne seg fint til det. Bare å fendre opp på ene siden og dra masta inn. Men sikkert lurt å sikre seg selv så en ikke rauser utenfor og lander på båten....

 

Ja? Har du tenkt å sitte på den infoen for deg sjøl - eller dele? :saint:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jordfallsbukta. Eller paradisbukta på folkemune har et stup som skrår oppover. Tror det er bolter i fjellet også. Stupet inne i bukta mener jeg er ca 10 meter. Bolter der også. Og holmen rett utenfor har ett stup som hevdes å være ca 16 meter. Men ingen bolter. Men jeg aner ikke hvor du har båten din.

 

Alle plassene er relativt enkle å klatre opp. Og gøy å hoppe ned ;-) (når man var ung og udødelig).

Link to post
Share on other sites

Det er alltid flere muligheter.
Leie en lift.
Eller en skjøte stige en hjelper og to fall og en klatresele/vest. (tre fall med dobbel sikring)

Første stepp opp på salingshornet.

bilde

Stepp to opp til toppen, sitter godt tvers over øverste trinn. stigen er også stroppet til masta.
Fallet festes i 2-3 trinnet.
Opp og ned på under 10 min.

bilde

 

Så er det bare og rydde fordekket og heise opp bøtta med verktøyet.
Er det noe en trenger firer en ned bøtta med verktøy før hjelpen tilkalles, (ting kan falle ned).
Riggingen tar ca.10 min en tur opp og ned 2 min.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du kan se det på en annen måte. Hvis du er feit nok, så vil båten krenge så mye at en eller annen kan fikse det som skal til i mastetoppen. Forutsatt at du ligger passe nær en brygge. Selv har jeg klatret master siden jeg var i 40-kilos-klassen. Har til nå ikke dykket en seiler under.

Link to post
Share on other sites

Om du ligger i Leangbukta så er dette enkelt, de har permanent kran du kan bli heist opp i innerst i bukta.

 

Alternativt om du er veldig gjerrig så får du bruke Nesøya broa.

 

Nesøybrua går jeg under med en liten margin, så den blir nok vrien. Men å bli heist opp i krana? Hva sier myndighetene til slik praksis tro??

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Hva vi pleide å gjøre med vår gamle junker 22 var å fortøye båten inntil en høy fjellskrent legge et tau rundt masta og dra den inntil slik at vi fikk jobbet i mastetoppen :)

Den var ny ... men det forekommer meg at man enten må gjøre jobben fra en ganske bratt skrent, eller finne en skrent som er akkurat passelig for oppgaven? Hvordan sikrer man mast, seg selv og verktøy dersom det ikke er solide trær e.l. i området? (dette vet man muligens alt om dersom man er fjellklatrer eller vant med å fortøye rett mot svaberg ... hm?)

 

Jeg har lagt det inn på båtwiki'en - http://www.baatwiki.no/wiki/Arbeider_i_seilb%C3%A5tmast - men jeg tror fortsatt at jeg vil gå for stigevarianten :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...