Jump to content

Opp i masta på smale seilbåter?

Artekno

Recommended Posts

1. Kjølvekten er mer enn nok til at jeg ALDRI ville klare å krenge båten helt ned med min egen kroppsvekt. I den grad en vekt i mastetoppen ville klart å krenge båten mer enn si 30 grader måtte det vært så tungt at mastetoppen ville knekt sideveis. Det er ingen staging av toppen i side. Og det er en brøkdelsrigg, så det er knapt med staging av toppen i fartsretningen også annet enn akterstaget.

-Mitt dilemma ville først og fremst være om min relativt slanke (260 cm) båt la seg såpass mye over at mast eller stag kunne hekte seg borti naboens adskillig dyrere redskap, eller at mastetoppen skulle være for spinkel. Så hva som ville skjedd hvis båten legger seg helt over finner jeg ikke å være så interessant å diskutere.

Har bestilt denne:

bilde

+ en klatresele til sikring. Så får tøffeste datter forsøke seg ved anledning.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hei H-35,

du gjør helt rett i å ikke bry deg om "krengeteoriene" presentert over her. Men en sak som er viktig, er å ikke bruke fallets karabinkrok/hurtigkobling i båtmannstolen. Her er det kun en god knute som gjeder.

Selv liker jeg også å ha en tight sikring rundt masta, så vil i alle fall første saling stoppe en ev. ufrivillig tur nedover.

1. Kjølvekten er mer enn nok til at jeg ALDRI ville klare å krenge båten helt ned med min egen kroppsvekt. I den grad en vekt i mastetoppen ville klart å krenge båten mer enn si 30 grader måtte det vært så tungt at mastetoppen ville knekt sideveis.

Mitt poeng er at dersom man ser på "kjølvekten alene" så finnes det ingen mellomting ala "30 grader", enten så går ting veldig fint eller så vil man få en katastrofal kantring. (Nå innser jeg imidlertid at jeg nok grovt har undervurdert den stabiliteten man får pga oppdriften).

Selv om det er en brøkdelsrigg bør vel masten tåle en 30-graders krenging selv om all krafta konsentreres på toppen av masta.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Ser ut som vanlige plastklemmer på den båtmannstolen. Om man faller med overkroppen ned i den så er det vel over og ut. Tåler det greiene virkelig vekta av en voksen mann som har falt litt ned?

Tror jeg hadde satset på klatreselen, er ikke superkomfortabelt å henge i en klatresele heller men det går da an en liten stund. Fordelen er jo at det er veldig greit å klatre med selv om noen "drar med" litt i tauet. En har armer og bein helt frie selv om en blir dradd opp.

---------------

Blir ikke tungdepunktet også helt feil når en sitter i båtmannstol? Ser for meg at det er mulig å ende med hodet ned hvis ting kommer litt utav kontroll. Syns hele patenten ser skummel ut.

Man kjøper en løsning som skal gi sikkerhet. Men så har man kjøpt noe som gjør at man lettere ender med hodet nedover, og da henger du etter tre plastklemmer.

Tror jeg hadde gått for klatreselen og droppet den stolen.

Har bestilt denne:

bilde

+ en klatresele til sikring. Så får tøffeste datter forsøke seg ved anledning.

Er den Sertifisert til annet enn å sitte i, 1/2 m over en gressplen?

Men sammen med en klatresele som sikring er den ok og sitte i. ( I EGET FALL til klatreselen)

Men kommer en høyt nok opp?

:blush:PS. ser nå at du har trengt på SIKRING :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Stolen er ikke nok alene. Har ikke sett mange stoler som er det, og den jeg har sett var så dyr og vanskelig å få tak i at den var lite aktuell. Men en stol er mer komfortabel å sitte i enn en klatresele hvis man må jobbe i masta en stund. -Syns nå jeg da. Lenge siden jeg har vært oppe. Har brukt klatresele en del til rappelleringstrening i Forsvaret. Man kan risikere litt "ballerøsk" med de også, for å si det mildt. Men LITT moro var det jo å løpe ned den 45 meter høye kornsiloen i Elverum, med nesa først og HK416 på magan...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Jo, det finnes, men de er dyre, og kan være vanskelige å få tak i :-) Men det er jo mulig å lage til noe selv - selv en enkelt treplanke kan gjøre nytten. Personlig har jeg bestemt meg for å prøve ut metoden med stige heist opp etter storseilfallet neste gang.

(og selvsagt - man bruker klatresele som sikring i tillegg)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Mitt poeng er at dersom man ser på "kjølvekten alene" så finnes det ingen mellomting ala "30 grader", enten så går ting veldig fint eller så vil man få en katastrofal kantring.

Riktig det (tror jeg), men hvor relevant? Uten skrog vil mast og kjøl befinne seg på bånn lenge før noen rekker å si kake :)

Her er en morsom anvendelse av samme prinsipp - legg merke til hvordan krengning kontrolleres med line s.a. ballasten kan dras inn mot båtens senterlinje på den første videoen. Det har man ikke muligheten til å gjøre like enkelt med en tjukkas i mastetoppen. Båtens stabilitet kan man jo danne seg et inntrykk av ved å bevege seg ut på bommen, som i den siste videoen.

Jeg føler meg ikke helt trygg på at det ikke vil være lekkasjer rundt vinduene dersom båten skulle krenge så mye...

Jeg fikk mastetoppen på min gamle Junker 22 i vannet i en ekstrem vindkule. Den ble kastet ned, roret slapp taket, og båten gikk opp i vindøyet på sekunder. Fikk aldri den ellers ganske trege og trauste båten til å reagere så kjapt på noe som helst andre ganger :wink:

Vinduene holdt tett, men det kom litt vann inn gjennom avløpet på vasken. Fikk litt vann i cockpiten, men de doble selvlenserne slukte det like fort som det kom.

Det eneste dumme var at storseglet revna... :rolleyes:

Så jeg tror ikke du trenger å være redd. Navner'en din som er konstruert av samme person som Junkeren min og bygget på samme fabrikk har nok mange av de samme egenskapene (Naver er forresten veldig flotte båter :thumbsup: )

Jeg var flere ganger i mastetoppen på Junkeren som var 2m brei, og med 9m høy mast med minde 80kg. Aldri noe problem, og ingenting som tydet på at den ville legge seg over på siden.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Var oppi masta på min 21 fot pb63 i går, brukte vanlig skjøtstige,

https://baatplassen.no/bildearkiv/44/44448/944243_10151641139670189_1314148904_n.jpg

Klart det fungerer, hva med å sikre stigen nede?

Eller er alt sikkert oppe så ingenting kan dette ned i hode på hjelperen.

Jeg pleier å heise opp en bøtte med verktøy når dekket er ryddet for folk, ting kan ramle ned.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...