Jump to content

Ny tre båt og ny med båt, trenger råd.


JFK-Molde

Recommended Posts

Hei, jeg er en fyr fra Molde som har blitt eier av min første båt. I forbindelse med at jeg skulle selge min gammle Audi hadde jeg plutselig byttet den i en 25" snekke med alu overbygg.

 

Båten er pusset ned for to år siden og har ikke hvert på vannet siden, båten har oppkoblet, motor, gir, styring, lanterner, instrumenter og wc. Men mangler ellers alt av innreding.

 

Jeg har jobbet som snekker tidligere å har håndlag med sag og hammer, mekanisk er kompetansen også helt ok. Men har ikke peiling på behandling av trebåter, så her trenger jeg nokk en del råd. Legger ut noen bilder, legg merke til natingen som noen få plasser under vannlinjen har ramlet ut.

 

Ting jeg lurer på:

 

* hva bør jeg gjøre over vannlinjen

* hva bør jeg gjøre under vannlinjen

* hva bør jeg gjøre med natingen

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei :) gratulerer med flott trebåt, ved første overblikk så ser dette veldig bra ut, lyst å fint treverk og utifra hva man kan lese av bildene ikke store tegn til råte utfra hva man ser her.

 

Hva jeg ikke helt liker er når jeg ser bruk av Tec7 som tettemiddel undervannlinjen, dette er ikke noen god løsning da treverk som trutner går alltid så lenge det ikke er råte i treverket tilbake til sin opprinnelige form, Tec7 er ikke elastisk nok til at treverket kan trekke seg sammen igjen og dette kan medføre sprekkdannelser eller at bordgangene sprenges ut.

 

trebåter av denne typen "dreves" mellom bordgangene, dvs at man bruker sammenrullet hamp eller bommul som man med hjelp av hammer og meisel tvinger inn mellom bordene fra bunn til topp hele veien. Deretter varmer man opp bek og mater med gjennomtrukne filler alle skjøtene.

 

Dreving av skroget har 2 funksjoner, hindre vanngjennotregning og opp stiving av skroget



Over vannlinjen på denne ville jeg bare pusset fint ned og gitt den noen lag med lakk, et lite tips til svartved er å slipe lakken helt bort og bruke noe så enkelt som Dekkrens, en 4-3 omganger med det så for du bort mye av dette, bare spray på og masser bort med ei grov fille.

 

Innvendig der du kommer til, bland til en god blanding med linolje og terpentin, varm den opp til rundt 50 grader og spray inn skroget innvendig med ei lavtrykkssprøyte

 

Overbygg på denne ville jeg i førsteomgang bare fortsatt å gi nye lag med maling.

 

Hold dette vedlike og du har båt i mange år her :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg fikk noen gammle sjøulker til å se over skroget. Å det var ikke noe råte å finne noen plass.

 

Bør jeg mette skroget med noe før jeg bunnsmør og lakker? Jeg syntes å plukke opp noe slikt av de gammle gutta.

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke er noe på båten fra før, smør på med mange lag! Hva di skal bruke er avhengig av hvem du spør. Selv foretrekker jeg binarolje. Dersom du kjøper binarolje med farge så størkner den raskere, og du får lagt på flere lag på samme tid...

 

Noen mener owatrol, mens andre foretrekker lakk, eks. Ravilakk....

 

Men som sagt, her er rådene like mange som rådgivere, er min erfaring. Jeg har 7 lag med binarolje, la på ifjor, trenger ikke nytt i år. Bunns,øringen jeg har er toårig, så det trenger jeg heller ikke å tenke på. Da blir det ikke så veldig mye mer arbeid enn plastbåt med rubbing og polering( argument mot trebåt er alt arbeidet....?)

 

Lykke til!

 

Du kan også før du begynner å lakke ha på amerikansk terpentin, jeg hadde to lag med det, og begynte å olje umiddelbart. Her også mener mange at dette er bortkastet, men fikk rådet av en som i sin tid bygget trebåter....

Link to post
Share on other sites

Dette er eit fint skrog, men det må drivast oppatt undervanns. Dette er eit arbeid som du må få rettleiing om. I Moldeområde kan det ikkje vere vanskeleg å finne ekspertise på feltet. Dette er eit arbeid som må utførast på rette måten. Du må ha rette sort drev og eit drevjern.

Link to post
Share on other sites

Puster dekksoljen til Gjøco slik at jeg fint kan bruke den innvendig i båten på skroget? Tenkte å på muligheten for å bruke den under vannlinjen før primer og bunnstoff? Jeg har ganske gode priser på Gjøco sine produkter, det er derfor jeg lurer. Tenkte å på disse produktene utvendig skrog over vannlinjen.

bilde

 

Gjøco dekksolje

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi brukte Owatrol nr 1 først og så lenge det trakk inn (kunne bli mange strøk) og etterpå nr 2 som en forsegling. Dette var på en 103 fots trebåt. Men bare over vanns. Vi smurte fra flåte i flere døgn, vått i vått. Og når nr 2 var kommet på da så båten ut som en nypynta brud.

Link to post
Share on other sites

En ting som er VELDIG viktig å huske på : Når denne sjøsettes, vil den lekke noe så inni helvette. Ha plenti av pumper, batterier og helst landstrøm. Ha også en stor punpe tilgjengelig i tilfelle krise. Etter noen timer vil nok mengden avta, etter ett døgn er det nok halvert. Neste døgn er den nok til "normalen".

 

Kompisen min gjorde noe av det samme som deg, og trodde at båten var tett når den ble sjøsatt. Resultatet er at den sank på under 30 minutter. Ha dette i bakhode..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...