Jump to content

Honda BF 75 - gjennomspyling med kaldt vann på varm motor?


Tore Tang

Recommended Posts

Jeg har en Honda BF 75 hvor det er mulighet for å koble til hageslange bak på motoren for å spyle ferskvann gjennom motoren for å hindre tæring og korrosjon. Spørsmålet er imidlertid om dette kan gjøres på varm motor eller om motoren må være kald? På bil har jeg alltid fått høre at man ikke skal etterfylle med kaldt vann på en varm motor da det kan medføre sprekkdannelser i motoren.

 

Nå er det imidlertid slik at det er lite hensiktsmessig med denne muligheten for ferskvannsspyling av motoren hvis man må vente til den er kald. Jeg har båt for å komme det siste stykket ut til hytta og når vi drar derfra og ikke skal bruke båten igjen på noen uker så kunne jeg tenkt meg å fått kjørt ferskvann gjennom den. Motoren er jo da varm når vi legger den i båsen for å kjøre bil videre hjemmover og det vil ta for lang tid å vente til den er kald for å kunne få spylt gjennom motoren.

 

I brukermanualen står det ingenting om dette og derfor lurer jeg på om det er noen her som har råd rundt dette.

 

Hva tror dere - kan jeg bare koble til hageslangen og spyle gjennom uten å være redd for at det kan skade en varm motor?

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Si meg, bruker du alltid båten i oppvarmet vann siden du er så bekymret for kaldt ferskvann? Slangevannet er neppe stort kaldere enn det vannet motoren suger til seg på normal måte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for betryggende svar.

 

Si meg, bruker du alltid båten i oppvarmet vann siden du er så bekymret for kaldt ferskvann? Slangevannet er neppe stort kaldere enn det vannet motoren suger til seg på normal måte...

 

hehe - nei index - det er lite varme i vannet på disse breddegrader så den brukes nok ikke i oppvarmet vann. Det er bare det at under bruk vil termostaten styre tilførselen og temperaturen på vannet som sirkulerer gjennom motorblokken/toppen, mens ved tilkobling av ferskvannspyling går vannet direkte gjennom motoren uten noen regulering.

 

Var av med kjølekappen ifm. skifte av termostat for ikke lenge siden og la da merke til av det var en fjærbelastet enveisventil som åpnet opp av vanntrykket ved tilkobling av ferskvannsspyling. Konstruksjonen og kanalene var slik at vannet da ville komme inn etter termostaten og gå direkte inn i kjølekanalene i blokken.

 

Sist jeg spylte gjennom motoren så gikk motorblokken/toppen fra å være så varm at jeg nesten ikke kunne legge hånda innpå til å bli iskald på noen få sekunder. Tenkte derfor at det ikke kunne være så bra med slike raske temperatursvingninger.

Link to post
Share on other sites

OK! Da stiller saken seg litt annerledes. Så kjapp nedkjøling har ingen metaller godt av! Da ville jeg faktsik gjort som du foreslår med å spyle på kald motor. Rart oplegg da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg forsøker å få unna andre ting først. Laster ut av båten og over i bilen, ordner fortøyninger m.m. før jeg spyler motoren med ferskvann. Går gjerne 10-15 først da. Tenkte også at det kanskje kan være en ide å være litt forsiktig med vanntrykket og åpne bare litt i første omgang for så å stenge vannet etter kort tid slik at det kun kom små mengder vann til å begynne med.

 

Nei har ikke hørt med Honda ennå men tenkte å stikke innom de neste gang jeg kjører forbi.

Link to post
Share on other sites

I instruksjonsboken til min Yamaha F80 står det følgende for bruk av denne spylemekanismen:

 

For å oppnå best mulig spyling, bør denne gjøres rett etter at motoren har blitt brukt

 

1. Etter at motoren er stoppet vippes den opp.

 

... og så videre, koble til og spyle i 15 minutter.

 

Jeg lar alltid motoren stå på tomgang i noen minutter etter at vi har fortøyd slik at den kan 'gå seg ned' som det står i instruksjonsboken. Denne spylingen skal forøvrig gjøres etter hver tur i saltvann ihht. instruksjonsboken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...