Tore Tang Startet 23.Mai.2013 Del på Facebook Startet 23.Mai.2013 (redigert) Jeg har en Honda BF 75 hvor det er mulighet for å koble til hageslange bak på motoren for å spyle ferskvann gjennom motoren for å hindre tæring og korrosjon. Spørsmålet er imidlertid om dette kan gjøres på varm motor eller om motoren må være kald? På bil har jeg alltid fått høre at man ikke skal etterfylle med kaldt vann på en varm motor da det kan medføre sprekkdannelser i motoren. Nå er det imidlertid slik at det er lite hensiktsmessig med denne muligheten for ferskvannsspyling av motoren hvis man må vente til den er kald. Jeg har båt for å komme det siste stykket ut til hytta og når vi drar derfra og ikke skal bruke båten igjen på noen uker så kunne jeg tenkt meg å fått kjørt ferskvann gjennom den. Motoren er jo da varm når vi legger den i båsen for å kjøre bil videre hjemmover og det vil ta for lang tid å vente til den er kald for å kunne få spylt gjennom motoren. I brukermanualen står det ingenting om dette og derfor lurer jeg på om det er noen her som har råd rundt dette. Hva tror dere - kan jeg bare koble til hageslangen og spyle gjennom uten å være redd for at det kan skade en varm motor? Redigert 23.Mai.2013 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Dette vannet vil følge samme veien som kjølevannet gjør, og vil derved ikke påvirke motoren negativt. Spyl ivei du. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Si meg, bruker du alltid båten i oppvarmet vann siden du er så bekymret for kaldt ferskvann? Slangevannet er neppe stort kaldere enn det vannet motoren suger til seg på normal måte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gabi Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Fint at du tenker før du gjør noe du er usikker på Tore. Og fint du spør om råd! Det beste er å spyle gjennom på varm motor da termostaten fortsatt er åpen og du dermed får spylt igjennom motoren bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Takk for betryggende svar. Si meg, bruker du alltid båten i oppvarmet vann siden du er så bekymret for kaldt ferskvann? Slangevannet er neppe stort kaldere enn det vannet motoren suger til seg på normal måte... hehe - nei index - det er lite varme i vannet på disse breddegrader så den brukes nok ikke i oppvarmet vann. Det er bare det at under bruk vil termostaten styre tilførselen og temperaturen på vannet som sirkulerer gjennom motorblokken/toppen, mens ved tilkobling av ferskvannspyling går vannet direkte gjennom motoren uten noen regulering. Var av med kjølekappen ifm. skifte av termostat for ikke lenge siden og la da merke til av det var en fjærbelastet enveisventil som åpnet opp av vanntrykket ved tilkobling av ferskvannsspyling. Konstruksjonen og kanalene var slik at vannet da ville komme inn etter termostaten og gå direkte inn i kjølekanalene i blokken. Sist jeg spylte gjennom motoren så gikk motorblokken/toppen fra å være så varm at jeg nesten ikke kunne legge hånda innpå til å bli iskald på noen få sekunder. Tenkte derfor at det ikke kunne være så bra med slike raske temperatursvingninger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 OK! Da stiller saken seg litt annerledes. Så kjapp nedkjøling har ingen metaller godt av! Da ville jeg faktsik gjort som du foreslår med å spyle på kald motor. Rart oplegg da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjord725SE Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Behøver kanskje ikke vente helt til motoren er iskald? Det største varmetapet er vel de første 10-15 minuttene etter at du stanser motoren allikevel? Har du forsøkt å kontakte Honda og høre hva de mener? Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Ja, jeg forsøker å få unna andre ting først. Laster ut av båten og over i bilen, ordner fortøyninger m.m. før jeg spyler motoren med ferskvann. Går gjerne 10-15 først da. Tenkte også at det kanskje kan være en ide å være litt forsiktig med vanntrykket og åpne bare litt i første omgang for så å stenge vannet etter kort tid slik at det kun kom små mengder vann til å begynne med. Nei har ikke hørt med Honda ennå men tenkte å stikke innom de neste gang jeg kjører forbi. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 I instruksjonsboken til min Yamaha F80 står det følgende for bruk av denne spylemekanismen: For å oppnå best mulig spyling, bør denne gjøres rett etter at motoren har blitt brukt 1. Etter at motoren er stoppet vippes den opp. ... og så videre, koble til og spyle i 15 minutter. Jeg lar alltid motoren stå på tomgang i noen minutter etter at vi har fortøyd slik at den kan 'gå seg ned' som det står i instruksjonsboken. Denne spylingen skal forøvrig gjøres etter hver tur i saltvann ihht. instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 24.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Det var betryggende å høre andersm. Det er vel ikke noen grunn til å tro at det er annerledes på min Honda. Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Hei jeg åpner slangetrykk meget lite i starten så ikke isvannet kommer som ett sjokk på motor. Etter 1min ++ så er det full trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.