Mraasen Startet 23.Mai.2013 Del på Facebook Startet 23.Mai.2013 Vi skal kjøpe vår første båt i sommer og er redd for å kjøpe katta i sekken. Vi ser på Hansvik 18HT som er 10 år gammel. Det samme gjelder motor. 10 år gammel Yamaha 50 hk firetakter. Motoren har gått under 50 timer på 10 år. Jeg er ikke motorkyndig, og er derfor redd for at motoren skal gi meg store uforrutsette utgifter. Lommeboka tilsier at vi ikke kan kjøpe nyere båt/motor i den klassen vi ser på. Bør jeg slå til? Hva bør jeg se etter på motoren? Skal selvfølgelig prøvekjøre den, men det kan jo være opplagte feil ved motoren som jeg ikke ser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johnsenbåt Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Vell, når det gjelder motor er det vell mest lyd du skal se etter, hvis du ikke har noe serlig peiling. -Hør etter "skrangle" lyder. Dette er ikke bra selvfølgelig. -Hør om den "jager" eller går ugjevnt på tomgang. Stort sett kan dette justeres slik at den går pent -Se etter "oljesvetting". Med det mener jeg oljeflekker, eller "svarte" steder som samler mye skitt under deksel. Ser du noe, bør du se videre etter eventuelle lekasjer. -Bruker den olje ? Når det er en 4 takter er det motorolje på den, på samme måte som at du har motorolje på bilen din. -Spruter det godt med kjølevann? Det er stor forskjell på motorer, men en god "pisse stråle" er vell en god pekepinn. Jeg er IKKE noen mekaniker, men det er noen holdepunkter jeg ser etter når det gjelder motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ternen32 Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 en 10 år gammel Hansvik er sjelden noe Katta i sekken kjøp :) er skroget velholdt og skadefritt så vil denne holde i lang lang tid, når det gjelder motor så kan man lese mye av hvordan tilstanden er ved å se under lokket, en riktig vedlikeholdt motor på 10år vil under lokket se ny ut, den skal være ren å fin, ingen tegn til lekkasjer eller irring på kabler. Neste steg er Måling av kompresjon, denne skal vise jevnest mulig komp på alle sylindre, lytte til gangen på motor, den skal gå jevnt og fint og ingen tegn til ulyder, inspeksjonsstrålen til kjølevann skal ha en jevn fin stråle :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 (redigert) Å måle kompresjon på en 10 år gammel motor med under 50 timer på telleren er vel overkill. Om det er noe som plager den er det vel relatert til at den har "stått seg ihjæl". Det kan være som Johnsenbåt skriver: Ujevn gange pga. slam i flottørhus/dyser på forgassere (om en 10 år gammel Yama 50 har sådanne). Dårlig kjølevannsstråle pga. inntørka og steinhard impeller (bør nok uansett uansett skiftes i dette tilfellet. Enkel jobb). Sjekk alle anoder. Sjekk for vannblandet olje i undervannshus. Sørg uansett for ny olje her, samt olje og filterskift på motoren. Kalkuler med nye plugger og registerreim/strammehjul også. Så vet du hva du har. Selvfølgelig med forbehold om hva tidligere eier har gjort. Er ikke registerreima bytta bør du få dette innbakt i prisen på en eller annen måte. Tror du er inne på et av de tryggere kjøpene man kan gjøre. Redigert 23.Mai.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Denne har forgassere. Se på oljen på peilepinnen, på denne årstiden bør den se lekker ut, dvs lys, klar, som gylden honning. Er den sotsvart, bør du se strengt på selger! Dårlig vedlikehold å ikke bytte olje verken høst eller vår. Er oljen fin, og uten vann, både på motor og drev, hadde jeg kjøpt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.