Jump to content

Vurderer Hansvik 18HT med Yamaha 50hk 4-t. 2003. Hva bør sjekkes?


Mraasen

Recommended Posts

Vi skal kjøpe vår første båt i sommer og er redd for å kjøpe katta i sekken. Vi ser på Hansvik 18HT som er 10 år gammel. Det samme gjelder motor. 10 år gammel Yamaha 50 hk firetakter. Motoren har gått under 50 timer på 10 år. Jeg er ikke motorkyndig, og er derfor redd for at motoren skal gi meg store uforrutsette utgifter. Lommeboka tilsier at vi ikke kan kjøpe nyere båt/motor i den klassen vi ser på. Bør jeg slå til? Hva bør jeg se etter på motoren? Skal selvfølgelig prøvekjøre den, men det kan jo være opplagte feil ved motoren som jeg ikke ser?

Link to post
Share on other sites

Vell, når det gjelder motor er det vell mest lyd du skal se etter, hvis du ikke har noe serlig peiling.

 

-Hør etter "skrangle" lyder. Dette er ikke bra selvfølgelig.

-Hør om den "jager" eller går ugjevnt på tomgang. Stort sett kan dette justeres slik at den går pent

-Se etter "oljesvetting". Med det mener jeg oljeflekker, eller "svarte" steder som samler mye skitt under deksel. Ser du noe, bør du se videre etter eventuelle lekasjer.

-Bruker den olje ? Når det er en 4 takter er det motorolje på den, på samme måte som at du har motorolje på bilen din.

-Spruter det godt med kjølevann? Det er stor forskjell på motorer, men en god "pisse stråle" er vell en god pekepinn.

 

 

Jeg er IKKE noen mekaniker, men det er noen holdepunkter jeg ser etter når det gjelder motor.

Link to post
Share on other sites

en 10 år gammel Hansvik er sjelden noe Katta i sekken kjøp :) er skroget velholdt og skadefritt så vil denne holde i lang lang tid, når det gjelder motor så kan man lese mye av hvordan tilstanden er ved å se under lokket, en riktig vedlikeholdt motor på 10år vil under lokket se ny ut, den skal være ren å fin, ingen tegn til lekkasjer eller irring på kabler. Neste steg er Måling av kompresjon, denne skal vise jevnest mulig komp på alle sylindre, lytte til gangen på motor, den skal gå jevnt og fint og ingen tegn til ulyder, inspeksjonsstrålen til kjølevann skal ha en jevn fin stråle :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Å måle kompresjon på en 10 år gammel motor med under 50 timer på telleren er vel overkill. Om det er noe som plager den er det vel relatert til at den har "stått seg ihjæl".

Det kan være som Johnsenbåt skriver: Ujevn gange pga. slam i flottørhus/dyser på forgassere (om en 10 år gammel Yama 50 har sådanne).

Dårlig kjølevannsstråle pga. inntørka og steinhard impeller (bør nok uansett uansett skiftes i dette tilfellet. Enkel jobb).

Sjekk alle anoder.

Sjekk for vannblandet olje i undervannshus. Sørg uansett for ny olje her, samt olje og filterskift på motoren.

Kalkuler med nye plugger og registerreim/strammehjul også. Så vet du hva du har.

 

Selvfølgelig med forbehold om hva tidligere eier har gjort. Er ikke registerreima bytta bør du få dette innbakt i prisen på en eller annen måte.

 

Tror du er inne på et av de tryggere kjøpene man kan gjøre.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne har forgassere. Se på oljen på peilepinnen, på denne årstiden bør den se lekker ut, dvs lys, klar, som gylden honning. Er den sotsvart, bør du se strengt på selger! Dårlig vedlikehold å ikke bytte olje verken høst eller vår. Er oljen fin, og uten vann, både på motor og drev, hadde jeg kjøpt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...