Jump to content

Yamaha 30 HK 2-takt starter ikke


Runner

Recommended Posts

Yamaha 30 hk 2 takt Elstart og tilt (siste årsmodell med 2-takt)

Har noen konkrete tips til hvor jeg skal lete?

Den får bensin, full sprut inn på forgasser og fuktige plugger.

Strøm nok, startmotor går uanstrengt og jeg måler 12, 6 volt på batteriet ubelastet.

Full av olje i oljetanken.

FOrsøkte med litt rødsprit i forgasseren, i mangel av startgass.

Både forgasserspjeld og chokespjeld funker.

Ikke antydning til tenning.

Selv tror jeg det må ha noe med el å gjøre, men hva?/ hvor?

Den her tre separate forgassere og tre coiler. Lavspentledningene forsvinner bak en "dings" som kanskje er tenningsstyringen, men jeg greier ikke å følge kablene.

 

Jeg har ikke lange nok armer til å teste om det er gnist på pluggen, samtidig som jeg vrir om tenningsnøkkelen.

 

Har noen tips / egen erfaring med denne motorypen til hvordan feilsøke eller konkrete tips til hvilken komponent som streiker?

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Mangler du gnist på alle 3 pluggene kan stator under svinghjulet være synderen.

Boksen du snakker om er nok CDI boksen,denne får tenningssignalene fra stator og fordeler dem ut til coilene.

 

Men sjekk alt som har med dødmannsknapp å gjøre før du begynner å skru den i atomer :wink:

I kabelnettet til motoren er det en hvit ledning,når denne jordes kuttes tenningen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Selvfølgelig har jeg sjekket dødmanskna................

#¤%&/("#¤%&/

 

Det kostet meg en hel helg med pluggnøkkel, skrutrekker.

OG en fin og lang ettersmak av 95 Oktan.

 

Takk til Lars K, Det enkle er ofte det billigste :yesnod:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Da har jeg kommet meg i samme situasjon som trådstarter. Har en Yamaha 30hk 2 takter tror det er 2001 modell med elstart og powertrim. Har hatt den noen år og den har vårt pålitelig som få! Jeg kan dessverre svært lite om motorer som ikke starter!

 

Plutselig en dag jeg skulle ut var den helt fullstendig død. Ikke livstegn i det jeg vrir om nøkkelen. Dagen i forveien hadde jeg hatt en tur i litt grov sjø så det hadde humpet litt.

 

Det første jeg tenkte var at det var batteriet. Tok det med hjem og ladet til det var fullt. Har ikke målt det, men har en pålitelig lader som funker i alle tilfeller. Når jeg kobler på batteriet igjen får jeg heller ikke start på motoren, men jeg hører en klikke lyd fra motoren, samt at det kommer noen vake lyder noen ganger jeg vrir rundt på nøkkelen (men ikke hver gang).

 

Er det noen som har peiling på hva som plutselig kan ha skjedd? Er dette noe å finne ut av på egenhånd for en amatør? Jeg har lyst til å lære litt, så om det blir litt prøve og feiling så tåler jeg det. Dårlig tid har jeg heller ikke, da båtsesongen nærmest er over for min del..

 

Tips mottas med takk, men det må være forklart så inngående at den største idiot i verden kan forstå det!!!

Redigert av rarnfinn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

brudd/dårlig kontakt i batterikablene  , eller at det er skjedd no med batteriet slik at det ikke klarer å levere den strømmen det skal

 

har du tilgang på voltmeter? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

det er normalt mulig å starte manuelt ved å ta av dekslet, og så plastdekselet over svinghjulet slik at du kan legge tau rundt i et spor.  (fulgte sikkert med nødstartsnor i verktøysettet når motoren var ny) 

 

batterikablene kan tæres innvendig , men oom det skjer så merker man det ofte mer gradvis.  Batteriet kan ha sagt takk for seg, , holder at 1 celle "dør" for at det ikke klarer å levere det det skal. 

 

du trenger nok helst et voltmeter for å komme videre, da kan du måle spenningen på batteripolene med alt avslått, så når du prøver å starte.  Et fulladet batteri skal ha oppmot 12,8 volt ubelastet.  Spenningen vil droppe når startmotoren trekker mye strøm - eller om batteriet ikke klarer å levere noe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hei og takk for svar. fikk i går gang på motoren igjen. Det var batterikablene som var helt sotet (tæret?) på de siste 2 cm av kabelen i batterienden. Klippet av 2-3 cm og satt på på nytt. Da startet den som før! Skal se om jeg ikke kan få tak i ei nødsnor som jeg kan ha liggende i båten dersom det skulle skje igjen.

 

Men det som var rart, når jeg hadde kjørt en tur og startet og stoppen den noen ganger uten problemer. Så skulle jeg tilte opp motoren (el tilt), da var den helt død!! Kan tilte den ned, men får den ikke opp igjen! Noen som vet hav det kan være? Ikke en lyd når jeg prøver å tilte opp....

Link to post
Share on other sites

Rarnfinn, det virker som om den turen du har hatt i grov sjø kan ha ristet løs en del ting. Du sier at motoren går ned, men ikke opp, bare siger motoren ned, eller kjører den ned?

 

Runner, gjør som skrotnisse sier, sjekk gnist. Antar at du har byttet plugger og ledninger? Disse motorene er relativt enkle, får de fuel, luft og gnist (strøm) så går de.

Vet at Yamaha har hatt noen problemer med coilene og cdiene, men er usikker på om det gjelder din modell. Ville uansett ikke begynt der.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hvordan finner jeg ut om det er rele? Burde ikke ned knappen også vært død da`?

 

dette releet består egentlig av flere releer, det snur polariteten på 12V'en til tiltmotoren alt etter om du skal opp eller ned

 

ville prøvd å målt med voltmeter elle forsåvidt bare prøvelampe bakpå releet for å se at det får 12V når du trykker på tiltknappen 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...