Runner Startet 23.Mai.2013 Del på Facebook Startet 23.Mai.2013 (redigert) Yamaha 30 hk 2 takt Elstart og tilt (siste årsmodell med 2-takt) Har noen konkrete tips til hvor jeg skal lete? Den får bensin, full sprut inn på forgasser og fuktige plugger. Strøm nok, startmotor går uanstrengt og jeg måler 12, 6 volt på batteriet ubelastet. Full av olje i oljetanken. FOrsøkte med litt rødsprit i forgasseren, i mangel av startgass. Både forgasserspjeld og chokespjeld funker. Ikke antydning til tenning. Selv tror jeg det må ha noe med el å gjøre, men hva?/ hvor? Den her tre separate forgassere og tre coiler. Lavspentledningene forsvinner bak en "dings" som kanskje er tenningsstyringen, men jeg greier ikke å følge kablene. Jeg har ikke lange nok armer til å teste om det er gnist på pluggen, samtidig som jeg vrir om tenningsnøkkelen. Har noen tips / egen erfaring med denne motorypen til hvordan feilsøke eller konkrete tips til hvilken komponent som streiker? Redigert 23.Mai.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post Share on other sites More sharing options...
Vegardos Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Hvor ligger oljetanken på denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Du må få hjelp til å sjekke gnisten. Er den borte på alle eller ingen eller bare noen av sylindrene ? Mangler gnist på alle ville jeg startet med å koble ut stoppledning (hvit) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Mangler du gnist på alle 3 pluggene kan stator under svinghjulet være synderen. Boksen du snakker om er nok CDI boksen,denne får tenningssignalene fra stator og fordeler dem ut til coilene. Men sjekk alt som har med dødmannsknapp å gjøre før du begynner å skru den i atomer I kabelnettet til motoren er det en hvit ledning,når denne jordes kuttes tenningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Runner Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Selvfølgelig har jeg sjekket dødmanskna................ #¤%&/("#¤%&/ Det kostet meg en hel helg med pluggnøkkel, skrutrekker. OG en fin og lang ettersmak av 95 Oktan. Takk til Lars K, Det enkle er ofte det billigste Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post Share on other sites More sharing options...
rarnfinn Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 (redigert) Da har jeg kommet meg i samme situasjon som trådstarter. Har en Yamaha 30hk 2 takter tror det er 2001 modell med elstart og powertrim. Har hatt den noen år og den har vårt pålitelig som få! Jeg kan dessverre svært lite om motorer som ikke starter! Plutselig en dag jeg skulle ut var den helt fullstendig død. Ikke livstegn i det jeg vrir om nøkkelen. Dagen i forveien hadde jeg hatt en tur i litt grov sjø så det hadde humpet litt. Det første jeg tenkte var at det var batteriet. Tok det med hjem og ladet til det var fullt. Har ikke målt det, men har en pålitelig lader som funker i alle tilfeller. Når jeg kobler på batteriet igjen får jeg heller ikke start på motoren, men jeg hører en klikke lyd fra motoren, samt at det kommer noen vake lyder noen ganger jeg vrir rundt på nøkkelen (men ikke hver gang). Er det noen som har peiling på hva som plutselig kan ha skjedd? Er dette noe å finne ut av på egenhånd for en amatør? Jeg har lyst til å lære litt, så om det blir litt prøve og feiling så tåler jeg det. Dårlig tid har jeg heller ikke, da båtsesongen nærmest er over for min del.. Tips mottas med takk, men det må være forklart så inngående at den største idiot i verden kan forstå det!!! Redigert 15.September.2015 av rarnfinn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 brudd/dårlig kontakt i batterikablene , eller at det er skjedd no med batteriet slik at det ikke klarer å levere den strømmen det skal har du tilgang på voltmeter? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
rarnfinn Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Vet du hvor mye spenning det skal være? Må jeg ha voltmeter eller kan jeg bare koble til batteriet til ekkoloddet og se på det hva det viser? Det er kanskje ikke nøyaktig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Startmotor/innslag tenker jeg først på.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rarnfinn Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 er det mulig å starte denne motoren på manuelt vis? Om det er starteren som er ødelagt, hvordan finner jeg ut av det? Jeg kan ikke se at det er noen brudd på batterikablene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 det er normalt mulig å starte manuelt ved å ta av dekslet, og så plastdekselet over svinghjulet slik at du kan legge tau rundt i et spor. (fulgte sikkert med nødstartsnor i verktøysettet når motoren var ny) batterikablene kan tæres innvendig , men oom det skjer så merker man det ofte mer gradvis. Batteriet kan ha sagt takk for seg, , holder at 1 celle "dør" for at det ikke klarer å levere det det skal. du trenger nok helst et voltmeter for å komme videre, da kan du måle spenningen på batteripolene med alt avslått, så når du prøver å starte. Et fulladet batteri skal ha oppmot 12,8 volt ubelastet. Spenningen vil droppe når startmotoren trekker mye strøm - eller om batteriet ikke klarer å levere noe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Det er ikke så at den står "bittelitt" i gir? Prøv å starte mens du beveger litt på gass/gir hendelsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rarnfinn Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 hei og takk for svar. fikk i går gang på motoren igjen. Det var batterikablene som var helt sotet (tæret?) på de siste 2 cm av kabelen i batterienden. Klippet av 2-3 cm og satt på på nytt. Da startet den som før! Skal se om jeg ikke kan få tak i ei nødsnor som jeg kan ha liggende i båten dersom det skulle skje igjen. Men det som var rart, når jeg hadde kjørt en tur og startet og stoppen den noen ganger uten problemer. Så skulle jeg tilte opp motoren (el tilt), da var den helt død!! Kan tilte den ned, men får den ikke opp igjen! Noen som vet hav det kan være? Ikke en lyd når jeg prøver å tilte opp.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 mest nærliggende å tro at det ikke kommer strøm fram til tiltreleet når du trykker "opp" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Eller at rele er kaputt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rarnfinn Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Før jeg eventuelt begynner feilsøking: Er det mest sannsynlig at feilen er i motorenden av kablene eller i "gir boksen"? Hvordan finner jeg ut om det er rele? Burde ikke ned knappen også vært død da`? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 (redigert) Rarnfinn, det virker som om den turen du har hatt i grov sjø kan ha ristet løs en del ting. Du sier at motoren går ned, men ikke opp, bare siger motoren ned, eller kjører den ned? Runner, gjør som skrotnisse sier, sjekk gnist. Antar at du har byttet plugger og ledninger? Disse motorene er relativt enkle, får de fuel, luft og gnist (strøm) så går de. Vet at Yamaha har hatt noen problemer med coilene og cdiene, men er usikker på om det gjelder din modell. Ville uansett ikke begynt der. Redigert 21.September.2015 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 (redigert) Hvordan finner jeg ut om det er rele? Burde ikke ned knappen også vært død da`? dette releet består egentlig av flere releer, det snur polariteten på 12V'en til tiltmotoren alt etter om du skal opp eller ned ville prøvd å målt med voltmeter elle forsåvidt bare prøvelampe bakpå releet for å se at det får 12V når du trykker på tiltknappen Redigert 22.September.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 3.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2015 Fant dere ut av problemene? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.