Jump to content

Johnson/Evinrude 3.5 hk vil ikke starte


Horst

Recommended Posts

Fulgte med en jollemotor til seilbåten når jeg kjøpte den. Den er nok ikke startet på et drøyt år, men lagret i min varme kjeller siden. Forrige eier har sagt den startet sist han forsøkte. Jeg har null peiling på motor, hva skal jeg gjøre, den vil ikke starte nå. Jeg vet heller ikke motormerke, men jeg tror det er en Johnson/Evinrude.

 

Den får bensin, dog minst 1 år gammel. Jeg har ikke forsøkt med startgass, bare dratt i snora.

 

Trenger tips på mulig fremgangsmåte.

Link to post
Share on other sites

Dødmannsknapp/stoppknapp er samme saken bare at en dødmannsknapp har en dødmannssnor koblet til slik at motoren skal stoppe om snoren trekkes ut og strømmen brytes.

Denne motoren har en rød stoppknapp, med mindre den er byttet ut med en dødmannsknapp med snor.

Har du sjekket om det er gnist på tennpluggen? Har du husket å åpne bensinkranen og luftingen til tanken?

:smiley:

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enkle greier disse motorene

Sjekk luft, tennplugg og rein bensin med rett oljeblanding. Ett år gammal bensin er ikke brukbart! Gnist sjekker du ved å skru ut pluggen, sette den i plugghetta, ta elektroden mot jern gods på motoren. Dra i snora, se etter gnist

Tøm forgasseren for vann og ubrukelig bensin, tømmeskrue i bånn av den

 

Har du ikke gnist, sjekk pluggkabel. Om kabel ok, da begynner det å bli dyrt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bretter tauet på midten, og trer litt av denne løkken gjennom ringen i genoan. Trer deretter begge rampene gjennom løkken. Latterlig enkelt og holder fint.

Jeg ble anbefalt dette av Seilmaker Iversen i Bergen.

 

Da har jeg gjort alt dette og motoren starter lett :-). Så ut som det var en del vann i forgasseren.

 

På serienummeret står det bl.a. 2005. Noen har peiling på hvilken årsmodell det er sånn cirka?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...