Horst Startet 23.Mai.2013 Del på Facebook Startet 23.Mai.2013 Fulgte med en jollemotor til seilbåten når jeg kjøpte den. Den er nok ikke startet på et drøyt år, men lagret i min varme kjeller siden. Forrige eier har sagt den startet sist han forsøkte. Jeg har null peiling på motor, hva skal jeg gjøre, den vil ikke starte nå. Jeg vet heller ikke motormerke, men jeg tror det er en Johnson/Evinrude. Den får bensin, dog minst 1 år gammel. Jeg har ikke forsøkt med startgass, bare dratt i snora. Trenger tips på mulig fremgangsmåte. Sitér dette innlegget Link to post
Johnsenbåt Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Fortell oss nøyaktig hvilken motor det er. Merke Modell Årstall Gjerne bilde. Ha en fin kveld! Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Jeg vet ingenting om det du ber om dessverre, men du kan se motor på vedlagt bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Og dødmannsknappen? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Dødmannsknapp finnes ikke..... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 (redigert) Der tror jeg du tar feil. Og sannsynligvis er det årsaken. Gi oss noen nærbilder av motoren. Med og uten deksel, fra alle sider, så er det lettere å synse. Redigert 23.Mai.2013 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 (redigert) Dødmannsknapp/stoppknapp er samme saken bare at en dødmannsknapp har en dødmannssnor koblet til slik at motoren skal stoppe om snoren trekkes ut og strømmen brytes. Denne motoren har en rød stoppknapp, med mindre den er byttet ut med en dødmannsknapp med snor. Har du sjekket om det er gnist på tennpluggen? Har du husket å åpne bensinkranen og luftingen til tanken? Redigert 24.Mai.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 24.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Denne er kliss lik, men jeg har ikke den samme metall bryteren på toppen ved siden av tanklokket :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 (redigert) Enkle greier disse motorene Sjekk luft, tennplugg og rein bensin med rett oljeblanding. Ett år gammal bensin er ikke brukbart! Gnist sjekker du ved å skru ut pluggen, sette den i plugghetta, ta elektroden mot jern gods på motoren. Dra i snora, se etter gnist Tøm forgasseren for vann og ubrukelig bensin, tømmeskrue i bånn av den Har du ikke gnist, sjekk pluggkabel. Om kabel ok, da begynner det å bli dyrt. Redigert 24.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Bretter tauet på midten, og trer litt av denne løkken gjennom ringen i genoan. Trer deretter begge rampene gjennom løkken. Latterlig enkelt og holder fint. Jeg ble anbefalt dette av Seilmaker Iversen i Bergen. Da har jeg gjort alt dette og motoren starter lett :-). Så ut som det var en del vann i forgasseren. På serienummeret står det bl.a. 2005. Noen har peiling på hvilken årsmodell det er sånn cirka? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Er vel ein 2005 mod. Har ein lignende gammel 4 hk. Utrulig lettstarta god motor vist den får litt pleie Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Horst Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Status. Motor starter og går fint, men det kommer ikke kjølevann, fikk et tips om mulig tett utløp pga saltkrystaller. Det Jeg også lurer på er om kjølevann og eksos kommer ut av samme hull? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 (redigert) Det skal være en kontrollstråle som kommer i underkant av motor, samt to hull ca midt på stammen hvor kjølevann og eksos kommer ut sammen. http://www.youtube.com/watch?v=_FwjAyvPWFc Redigert 14.August.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.