Jump to content

Offeranoder i bowman varmeveksler !


Stjernen !

Recommended Posts

Hei lurte på en ting,gikk over varmeveksleren idag,og merket att på vær side satt det en bolt av messing el no lign på ett par cm.Skal dette være offeranoder på sjøvannsiden i vesleren ?Det er jo ikke noe sink på boltene,men virker som de begunner og iret istykker.

Noen som vet om det skal være noen anoder i denne bowman veksleren ? Motoren er en Ford som jeg tidligere har hørt ikke har noe særlig sink anoder.Er det noen spesielle bolter som kan kjøpes,de som sto der har stått der lenge,da de hadde samme lakk som motor,den ene av de iværtfall.Skal få lagt ut bilde av boltene en av dagene.

 

Dette er type varme veksler (bilde) !

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Ta heller et bilde av hele veksleren. Lettere og se da. Er det av den typen med gummihetter i begge ender er det neppe noen anoder. De boltene i messing er trolig på ferskvannsiden og der skal det ikke være sink.

Det tærer lite på disse vekslerene fordi det som er i berøring med sjøvann er kun rørinnsatsen, og den er festet til veksleren i gummihettene. Dermed er ikke rørinnsatsen i berøring av metall, og mye mindre tæring på denne enn andre vekslere, da rørinnsatsen som regel tømmes for sjøvann også så snart motor stoppes.

Link to post
Share on other sites

Avtapping av vann de sitter jo langt oppe ! Sett de selger lign bilter på biltema som heter Sink martec-kjøler og det er helt like bolter som jeg har men jen mangler sinken på de ?

Her ett bilde fra biltema katalogen !

Men på mine som sagt mangler hele sink biten,og ser ut som det begynner tære på messinken også !?

Og de sitter på saltvannsiden så klart !

 

Det er nr 5 på bilde !

bilde



Her er bilde av den ene bolten !

Ser jo ut som det har vært noe sink festet i enden ?

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

her er svaret jeg fikk fra Lancing Marine den gang jeg etterspurte det samme....

 

HI,

Brass plugs are water drains.

There is no provision or necessity for anodes in Bowmans.



Regards,

Mike Bellamy,
Lancing Marine,
51 Victoria Road,
Portslade, BN41 1XY,
Sussex, England.

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt gummislange, eller plastslange med stålspiral ( jeg har denne typen nå, men byttes ut mot gummislange)

Gummislanger er så mye mykere og finere og jobbe med enn disse pvc slangene som blir så stive og fæle.

 

 

Jeg handler ikke slanger på biltema, så der kan jeg ikke foreslå noe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...