Jump to content

Må ta av propellene på VP drev! Hvilket verktøy trengs? Haster ;-)


Andresh

Recommended Posts

Fikk tau i propellen forrige helg og må ta båten opp i morgen for å fjerne restene som ligger skikkelig fast mellom propellene (duopropp). Jeg har kort tid på meg på slipp å tenkte å gjøre klar verktøy i dag. Ringte så mitt lokale VP versted. Fikk der til svar at jeg b.la trengte en 30 pipe + "Volvo propell verktøy"!!!

Er det slik at jeg trenger alt dette spesial verktøyet bare for å ta av propellene eller har dere noen andre tips?

Link to post
Share on other sites

ja, du må ha dette verktøyet.

 

30mm pipe er for den første propellen. Du trenger også forlenger mellom pipe og skralle. Skralla må være stor type da du trenger litt moment for å få det opp.

 

"Spesialverktøyet" skal ha fulgt med båten/ drevet. Om du ikke har den, så får du høre med noen andre som har DPHdrev, regner med det er det du har. Det består av et rør, ca 30 cm langt og 4-5cm diameter, med noen hakk i enden. så enkelt som det. Det skal til for å skru av nummer to.

Gjennom et tversgående hull i spesialverktøyet må du ette inn et passende redskap for å skru med. Jeg bruker et gammelt kraftig skrujern, som er akkurat tykt nok, samt et rør for å få moment...

 

nytt propellakselfett er kjekt å ha i bakhånd og tørkepapir som ikke går i oppløsning.

 

Ta bilder av propellene før du plukker av. Da husker du hvordan det så ut. Merk propellene, hvilken som er fremst og bakerst samt hvilken vei de står. -da slipper du å lure nå det hele skal sammen. Blå maskeringstape er fint til å merke og skrive på.

Link to post
Share on other sites

Mente jeg la "stangen" i hakkene på spindelen (linekutteren? hehe husker ikke navnet. den svarte konede som er før du kommer til propellene) for å skru denne av?

Skal av med propellene i dag selv, så da husker jeg det nok :smiley:

 

Er ikke slik "kopp" på dette drevet hvis han har 30 mm mutter...

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har verktøy til å demontere og montere propeller på DPE drev... Bor mellom Klepp og Stavanger...

 

Kjetil S

Fantastisk! Tror du jeg kunne fått lånt det noen timer i morgen? Skal ha båten på slipp i Luravigå kl 15. Jeg kan jo komme innom deg i kveld eller morgen formiddag ;-)

Link to post
Share on other sites

Må du ha opp båten for å få av propellerne da? Jeg tar de fra badeplattformen jeg. Ellers er jeg ikke hundre prosent sikker på om 290 DP-E verktøyet passer da mutteren sitter litt dypere på DP-H men med 30mm pipe og lang forlenger går det. Trekloss mellom propellerne hindrer de i å rotere.

Link to post
Share on other sites

Har både hylse og en slags krans for å ta indre propellen. Tror han klarer seg da :wink: ...

Og det burde gå greit å tilte drevet opp og ta det fra plattformen, med mindre det er montert ekstra forlenger på plattformen. Større sjangs for å miste propell og verktøy eneste...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...