Jump to content

Vinterlagring konsept - trenger din kommentar


Langsholt

Recommended Posts

Har et konsept jeg vil høre oM er intresant for båteiere.

 

Har tenkt til å bygge et båtlagringskonsept i oslo med ca 400 plasser opptil 30 fot.

- maks størrelse 30 fot.

- eier kan kjøpe lagringsplass 10 000 - 20 000.

- årlig leie 2000,- pluss moms og årlig prisregulering på 4%.

- eventuelt tilbydelse av truck som kan løfte båt ned og opp.

 

Er dette intresant? Er det underpriset eller overpriset?

 

 

 

Hva med andre områder som fredrikstad, hvaler, vestlandet og andre steder.

 

Det er her snakk om åpent kaldlager.

Har et konsept jeg vil høre oM er intresant for båteiere.

 

Har tenkt til å bygge et båtlagringskonsept i oslo med ca 400 plasser opptil 30 fot.

- maks størrelse 30 fot.

- eier kan kjøpe lagringsplass 10 000 - 20 000.

- årlig leie 2000,- pluss moms og årlig prisregulering på 4%.

- eventuelt tilbydelse av truck som kan løfte båt ned og opp.

 

Er dette intresant? Er det underpriset eller overpriset?

 

 

 

Hva med andre områder som fredrikstad, hvaler, vestlandet og andre steder.

Link to post
Share on other sites

Ja fortell hvor stor båt du har da.

 

Konseptet er at båter blir lagret i høyden og det er da begrenset hvor store båtene kan være i høyde, lengde og vekt. Dette er bare i konseptfasen. Det jeg tenker er at hver plass har en makshøude på for eksempel 3 meter. Dette skulle vel være plass til de fleste fritidsbåter på 30 fot?



Jeg skal starte et AS som gjør et konsept studie på byggekostnader, tillatelser og mulige samarbeidspartnere.

 

Tanken er at båteierne eier båtplassen med et tillegg i månedlig leie. Et slikt system som rommer ca. 400 båter.

 

Jeg tipper med riktig samarbeidspartner kan dette bygges for 4 millioner.

 

For å få dette konseptet ut i live er det mulig at vi må lage en medlemsliste hvor båteiere betaler en depositum for båtplassen. denne depositumen vil bli brukt til studier, tegninger og eventuelt å få lån i banken til å bygge jeg.

 

Er et slikt lag/organisasjon intresant å delta i?

Det er sårt med nære vinterlagringssteder i Oslo.

 

Kommenter eller send e-post til Langsholt@gmail.com

Link to post
Share on other sites

Konseptet høres ikke helt feil ut. Det blir vel som å ta med seg "båtplassen" sin på land om vinteren, men da med noe lavere kostnad.

 

- Få vil betale før de ser hva de får og vet at de får det

- Hvordan skal det løses med tanke på at jeg ønsker å ta båtpuss på min båt som er 7-8meter opp i været.

- Logistikk som nevnt slik at en fleksibilitet hvor jeg kan ta ut min båt når jeg vil tror jeg er en fordel

- Fasiliteter utover "båthotell"?

Link to post
Share on other sites

Om dette kan realiseres for min type båt ville jeg vært veldig interessert. Men jeg tror at du er litt optimistisk ifht hvor lite plass hver båt trenger.

 

Nå har jeg lagret båt i slik hall og tror logistikken lar seg løse greit med stramme og forutbestemte tidsslotter det båtpussen foregår før den havner i hylla og etter den tas ned fra hylla.

 

Må også tenke litt på tyveri og tilgang til en slik hall.

 

Alle haller jeg vet om med slikt tilbud er fulle, så markedet er der, i alle fall om du tar med båter av noe større størrelse

 

Har vært en tråd om dette før med en slags telt-hall

Link to post
Share on other sites

Har vært inne på samme tanken som trådstarter men tenker at dette da må ligge på en tomt av en viss størrelse ved sjøen. De er gjerne dyre. Alternativt må båtene fraktes på vei til et sted som har rimeligere tomtekostnad. Småbåter kan enkelt plasseres i pallereoler (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=22145171&searchQuery=opplag

)

og løftes med gaffeltruck bakfra. For at dette skal være attraktivt må det ligge et sted som er nære der båteierne bor, det må være mulig å ta opp og sette ut båten når båteier måtte ønske på rimelig kort varsel og båteier må ha tilgang til båten etter avtale for vedlikeholdsarbeider/båtpuss o.l. Lageret må selvfølgelig ha god plass for å klare dette og jeg er redd en slik hall blir urimelig dyr ift. inntjeningsmulighetene. Derimot kunne marinaer med begrenset opplagsplass hatt slik reol-lagring under enkle le-skur som gir tilstrekkelig snøsikring uten at de blir så dyre. Driften av slik opplag må ha god tyverisikring og bør drives av et firma som kan yte tjenester innen vedlikehold, service og montering av utstyr/tekniske tjenester ettersom det trengs å være bemannet på daglig basis.

Link to post
Share on other sites

Her i USA ser man knapt vanlig marinaer. Her er det helt vanlig at båtene stables i høyden når de ikke er i bruk. Pratet med en som hadde båt et slikt sted som var storfornøyd. Han betalte ca. 400 USD i måneden for sin 25 foter og fikk den da lagret innendørs. Når han skulle bruke den var det bare å ringe i forkant så lå båten klar til bruk når de kom frem. Tilsvarende ble båten bare parkert på brygge når turen var over og løftet inn igjen ved første mulighet. Hvis jeg ikke husker feil er et slikt konsept på gang ute på Fornebu. Det var i hvertfall en av de opprinnelige planene for oksenøya marina, og tror de har begynt å bygge nå. Det er nok et interessant konsept som ikke minst tar lite plass i forhold til en vanlig marina, men usikker på kostnadene og kravene til et slikt bygg i forhold til brannsikring osv. Er redd du ligger på litt lavt nivå kostnadsmessig, men vet lite om hvor mye det koster å sette opp et slikt bygg med tilhørende krav i Oslo-området. Det bør nok også være klare regler for hva slags arbeid eierne selv skal kunne gjøre på båtene og hvordan dette skal koordineres.

Link to post
Share on other sites

man sparer mye bunnstoff på den måten også :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja og all jobben med bunn og bunnstoff som man slipper unna

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tanken er at man kommer i kontakt med eksisterende marinaer med tilhørende servicer (vedlikehold etc) som tilbyr lagring fra før. Men ved å tilby en moderne løsning for lagring kan de tilby flere vinterlagringsplasser samtidig som de også får flere kunder mhp tjenestene de tilbyr. Marinaen kan da eventuelt håndtere inn og utslipp på bestilling for de som ikke har båtplass og annet.

 

Lurer på å starte et as og prosjektere en løsning og finne en intressert marina. Tanken er å lage en venteliste med intresserte båteiere som ønsker å "eie" egen lagerplass, eventuelt hvor intressenter kan betale et depositum. Ved å gjøre dette kan banken gå med på et lån for å bygge løsningen i og med at man har marina, intressenter, og allerede "lager eiere". I tillegg til

betale en depositum på forhånd,

 

Jeg har vært borte i konseptet tidligere, jeg ble tilbudt å bli medeier i et slikt konsept i usa.

Når det gjelder marinaen får denne daglig driftsansvar, sikkerhet med mer i gjengjeld for eierandel og derav utbytte fra overskudd.

 

Først og fremst er jeg ute etter båtfolk som er intressert i slik lagring. Det er her snakk om kaldlager med tak og sidevegger først og fremst. Først og fremst vil et slikt konsept bli i osloområdet. Hvis du er båteier og intressert

send en mail til kaldlager@gmail.com. Hvis konseptet går videre vil jeg ta kontakt.

 

Som nevnt er lageret formål for båter opptil 20 - 30 fot, småbåter og daycruisere etc med høyde opptil 3 meter fra kjøl til topp.Tidsperspektivet på prosjektet er 1 - 2 år. Først og fremst send mail hvis interessert og tips eventuelt venner og kjente om konseptet slik at de også får

muligheten.

 

Altså kaldlager@gmail.com

 

La oss holde tråden oppe, med gode innspill som har kommet så langt.

 

Altså send mail til kaldlager@gmail.com

Link to post
Share on other sites

Eg trur det er marked for slik. Det er liknande tilbud i mitt distrikt. Men der leier man plass.

Men ved å kjøpe fast plass vil jo den enkelte tjene inn leia på noen få år, så det høres smart ut for kundene. Om du får 400 mann med på dette med 50/50 innbetaling så har du start på en god dekning for bygg til 4mill. Har du ikkje tomt allerede så må du rekne over en gang til. En samlet årsleie på under 1mill før lønn til trucksjåføren og vedlikehold/drift, vil kanskje ikkje overbevise banken nok til å finansiere en tomt av dette kaliberet?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja jeg tror det er marked for slikt. Konseptet i usa hadde en kombinasjon av rent utleie, kombinert årlig leie og eierskap og rent eierskap. Utfordringen er i hvertfall til å begynne med skaffe en interesse liste av båteiere, samt en generell byggplan.

 

Når det gjelder priser ser jeg at i osloområdet ligger dette på 8000 for ca. 25 fot?

 

Hva kunne være en fornuftig pris på eierandel i lagringsplass pluss årlig leie? Slik jeg ser det har man eierskap i sin plass så er det lite attraktivt å betale 8000 i tillegg per år.

 

Eventuelt hva kunne pris på en fulleiet lagerplass være uten årlig leie i tillegg?

 

Eg trur det er marked for slik. Det er liknande tilbud i mitt distrikt. Men der leier man plass.

Men ved å kjøpe fast plass vil jo den enkelte tjene inn leia på noen få år, så det høres smart ut for kundene. Om du får 400 mann med på dette med 50/50 innbetaling så har du start på en god dekning for bygg til 4mill. Har du ikkje tomt allerede så må du rekne over en gang til. En samlet årsleie på under 1mill før lønn til trucksjåføren og vedlikehold/drift, vil kanskje ikkje overbevise banken nok til å finansiere en tomt av dette kaliberet?

 

Ja, må nok ha dekning på mer en 1 million for at banken skal gå med på det.

Ja jeg tror det er marked for slikt. Konseptet i usa hadde en kombinasjon av rent utleie, kombinert årlig leie og eierskap og rent eierskap. Utfordringen er i hvertfall til å begynne med skaffe en interesse liste av båteiere, samt en generell byggplan.

 

Når det gjelder priser ser jeg at i osloområdet ligger dette på 8000 for ca. 25 fot?

 

Hva kunne være en fornuftig pris på eierandel i lagringsplass pluss årlig leie? Slik jeg ser det har man eierskap i sin plass så er det lite attraktivt å betale 8000 i tillegg per år.

 

Eventuelt hva kunne pris på en fulleiet lagerplass være uten årlig leie i tillegg?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje du slipper banken om dette gjøres som en forening med innskudd. Men jeg ville gått for færre men større plasser. Kjøper man en plass vil man være sikker på at den var igjennom noen 3 fot syker. Så tror jeg betalingsvilligheten er størst hos de som må ha de største presenningene i i vinterstormen. Betalte 26500 for innendørs lagring, leie av opplagshenger samt opp og utsetting sist vinter, 36 fot. For mitt vedkommende er det over det jeg er villig til over tid. Tror jeg. Men det var veldig behagelig. Den hallen var full, med mindre båter i reoler, og større båter på henger mellom reolene

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å organisere det som forening i kombinasjon med as. Poenget er å lage et konsept som kan duplikeres til andre steder.

 

Kom med forslag

 

 

Jeg tror kanskje du slipper banken om dette gjøres som en forening med innskudd. Men jeg ville gått for færre men større plasser. Kjøper man en plass vil man være sikker på at den var igjennom noen 3 fot syker. Så tror jeg betalingsvilligheten er størst hos de som må ha de største presenningene i i vinterstormen. Betalte 26500 for innendørs lagring, leie av opplagshenger samt opp og utsetting sist vinter, 36 fot. For mitt vedkommende er det over det jeg er villig til over tid. Tror jeg. Men det var veldig behagelig. Den hallen var full, med mindre båter i reoler, og større båter på henger mellom reolene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...