Jump to content

Dagens glad historie etter service på motor, Yanmar 6LP


KARILLA

Recommended Posts

Fikk i går utført førstegangs service på min Yanmar 6 LP-STP2. På veien hjem fra service så faller plutselig oljetrykket, alarmen går ikke.

Tar umiddelbart motoren ned på tomgang og setter nesen mot nærmeste kai.

Når jeg legger til kai piper også alarmen noen få ganger før motoren slåes av.

Når jeg åpner opp ser jeg at olje har lekket ut fra motoren en eller plass, oljen ligger nå i kjølsvinet.

 

Ringer service verksted og forklarer hva som har hendt, de sender umiddelbart en båt for å slepe meg tilbake til verksted.

Både jeg og verksted eier frykter det værste, men blir enige om at en aventer til i dag med videre diagnose av hva som har gått galt.

 

I dag ringer verkstedet og informerer meg at de ikke kan gå god for at motoren ikke har fått skader elle blitt foringet på annen måte.

De opplyser at ny motor vil bli montert, denne er bestilt og på vei over fjellet.

 

Selfølgelig så skulle både jeg og ikke minst verkstedet vært denne opplevelsen foruten, men når det først gikk galt så ordnet de opp på beste måte.

Ville ikke vært spesielt hyggelig å kjøre rundtmed en motor som en var usikker på heller.

 

Så nå er det bare å vente en par uker eller så håper jeg, før en igjen kan hengi seg til båtlivets gleder.

 

Jeg deler denne historien for å fortelle at det også finnes skikkelige aktører i markedet, som ordner opp etter sine feil og glad er jeg for det.

 

Ha en fin båthelg :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Mht oljelekkasje ved filteret så skjedde det samme med en ny VP D3 i havna for et par siden. Den havarerte så vidt jeg vet, og ny motor ble montert på verkstedets forsikring. Litt skummelt at det skjer selv for en i tilfellet jeg vet om, anerkjent mekaniker med mange års erfaring. Smører jo normalt litt olje på pakningen slik at den ikke bretter/forskyver seg, men om det er det som skjedde vet jeg ikke. Kan filteret ha løsnet?

Link to post
Share on other sites

Årsaken har jeg ikke fått vite enda. Ikke spurte jeg så mye i dag heller.

Var bare kjempefornøyd med at det løste seg.

 

Det rare er at baten lå å gikk i havna og mekaniker sjekket grundig for lekkasjer slik jeg ser det før avreise, dette så jeg med selvsyn.

 

Tror nok ikke det forblir en bedrift hemlighet, så skal legge det ut årsak når jeg har fakta.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Til dels enig med Pinkvin. En Autorisert må jo i høyeste grad være obs på dette, da det virker som om detteskjer ofte. Rekner med dem har sjekklister når dem tar en service! Spessielt når dette kan føre til totalhavari.. de ferreste skaffer nye motorer på kort tid.

 

Som den pessimisten jeg er virkadet kansje mer som flaks kontra enormt bra service. Hyggelig at utfallet for din vedkomende ble en gladsak uansett da! Alle kan jo gjøre feil så klart!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Måtte lese en gang til. Førsteganservice som ender med motorras blir gladsak fordi man får ny motor... eh. Dette er jo surt som bare det, nå som sesongen er i gang og greier.

 

Og som mange spør om, hvordan fikk de tak i fabrikksny motor så fort?

 

Og uansett er vel en fabrikksmontert motor en bedre greie enn motor byttet hos et lokalt verksted?

-----------------

 

Hadde blitt vonbroten og sur som f.. jeg. Motoren din var jo spett ny, den minste tvil ifht om byttemotor er ny ville tynget meg fælt.

 

Eneste "fordelen" jeg ser er at du nå har litt lengre reklamasjonsrett på motor enn på båt. Ulempen er vel at reklamasjonsretten nå er delt mellom to aktører (?) de som solgte deg båten og de som bytter motoren din.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Som jeg også skrev innledningsvis så skulle en jeg selvsagt helst vært hendelsen foruten.

 

En kan også stille spørsmål med hvordan slikt kan skje, nå har jeg levd noen år og erfaring tilsier at selv de beste kan være uheldig å ha en dårlig dag på jobb.

 

Men når det først går galt er det godt å vite at en får ny motor, ville sikkert altid lurt på om den "gamle" hadde fått seg en knekk i livet.

 

Har ingenting som tilsier at byttemotor ikke er ny, så selv på når de gikk inn på lagerbeholdningen og sjekket om ny var tilgjengelig i Norge.

 

Tenker at kort leveringstid tilsier at firma har egenkapital og ikke er avhengig av at forsikringsaken skal være oppgjort før ny motor skal bestilles. Samt at verksted også er forhandler for Yanmar motorer.

 

Nå håper jeg resten av historien også skal gå smertefritt, kommer tilbake med oppdateringer når mer info er tilgjengelig.

Er forsatt med godt mot :-)

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering:

Ny motor på plass i båten, montering og oppretting pågår.

Hvis jeg var ekstra heldig så var den ferdig til helgen, men uansett lovet ferdig i neste uke.

 

Oljen skal ha lekket ut via toppdekselpakning, var en halvmåne i pakningen som ikke var kommet skikkelig på plass.

 

Jeg er forsatt fornøyd med verkstedet og måten de har håndtert dette på, først kommende fredag er det en uke siden havariet skjedde.

 

Ser også at noe stiller spørsmål til headingen i denne tråden, men jeg kan love dere at å få melding tidlig dagen etter havari, om veien videre reddet dagen for meg.

Defor ble det dagens glad historie, tiltross for at hele hendelsen er kjedlig, både for meg og verksted.

 

Ha en vakker dag i vår herres lekegrind :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Flott at det ordnet seg smertefritt. De hadde m.a.o. hatt av toppdekselet ifm førstegangsservice og ikke montert pakning riktig?

Ja det stemmer, sjekk av ventilklareringer er en av punktene på førstegangs service.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Hentet båt hjem i dag.

Flott levert tross alt.

Ny motor bestilt og montert på 1 uke.

 

Dette burde selvfølgelig bare mangle, men ser av andre tråder her inne på BP at så idiell er verden ikke.

 

Ha en flott båt sommer :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...