Jump to content

Kjøp av ny båt. Er det vanlig at forhandlere "koordinerer" seg?


Roggen

Recommended Posts

Jeg har de siste dagene sett på kjøp av ny båt til +/- 2 mill.

 

I den sammenheng opplevde jeg at den ene forhandleren (#1) underveis i kjøpsprosessen tok direkte kontakt med den andre forhandleren (#2) og både koordinerte seg på pris (to forskjellige båter) samt at #1 ga #2 direkte feilaktig informasjon for å vanskeliggjøre et salg.

 

Forhandler #1 kom med en påstand direkte til forhandler #2 vedr. meg som var direkte uriktig. All kommunikasjon med begge er forøvrig vel bevart i form av epost.

 

Er båtbransjen gått fullstendig av skaftet eller er det kun meg som reagerer på dette og finner det særdeles uprofesjonelt? :confused:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

prissamarbeid er forbudt, virker merkelig at de gjør dette på en slik måte at du har tilgang på dette på mail. Håper du her forteller "hele" sannheten. Jeg har jobbet som selger (ikke båt) og opplevde mer enn en gang at kjøpere bløffet om tilbud/vilkår osv som de påsto å ha fått hos andre forhandlere.

Link to post
Share on other sites

Her er påstanden, gjenfortalt av #2:

 

Da blir det nok "#1" du må handle med, forstår at du også har sagt til "#1" at du skal få den fraktfritt levert. Tilbudet på "X" mill står ved lag, levert "forhandlers hjemmehavn".

 

Påstanden er feil og #1 har her tatt en "spansk en" ovenfor #2

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke tenkt å legge ut forhandlernavn. Det som er å si er at jeg var åpen med begge på det tilbudet jeg mottok av den andre. Dette er ikke forhandlere som opererer ut av en garasje.



Men, jeg skjønner hvorfor bransjen sliter ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Å ha ansvaret for forskjellige distrikter betyr ikke at de har lov til å samarbeide om pris.

 

Kanskje det med distrikt er greit på den måten at forhandler skal holde seg i sitt distrikt mtp salgsfremstøt, men kunden må da virkelig stå fritt i å velge hvilket distrikt han vil handle i?

 

Høres veldig ut som et konkurransehinder dette distrktsgreiene, kan det virkelig være lov å prøve å hindre kunde i å handle der han vil?

Link to post
Share on other sites

Når man som privatperson ønsker å bruke et 7-sifret beløp har man stor frihet i hva man sier til selger som jobber i et vanskelig marked, han/hun er betalt for å håndtere deg som kjøper! Jeg ville tatt kontakt med daglig leder eller importør og klaget på aktuell selger. Det er mange penger og et salg i den prisklassen vises på bunnlinjen til firmaet ved årets slutt. Alle som driver firma vet hva dårlig omtale betyr, så sjansen for en annen tone fra firmaet burde være stor! Hvis ikke handler du et annet sted og gir firmaet dårlig omtale i alle mulige sammenhenger, om ikke annet for prinsippets skyld og din rett som indignert forbruker :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Problemstillingen i heimen er litt omvendt ifht. hva jeg leser fra de fleste andre innlegg på BP; her i huset hyler kona og tre unger etter båt, men jeg er så lei av å forholde meg til forhandlere, opplag, båtservice og dårlig vær at motivasjonen for å kjøpe snart er total forsvunnet.

Link to post
Share on other sites

Helt klart at det er ulovlig med prissammarbeide ( har vært noen lignende saker en tid tilbake når det gjaldt asfalt legging)

 

Opplevde noe lignende når jeg ba om pris på service på motor, men det er vanskelig å bevise.

Den ene var tre ganger så dyr som den andre og den siste hadde ikke tid (han hadde en hel vinter på seg).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Eks.

På denne jobben legger jeg meg på 10 så tar du den for tre. Neste jobb tar jeg for fem og du priser 15.

Det er et prissammarbeide, men jeg kan ikke bevise noe med mitt eksempel, men syntes det var mistenkelig

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er forhandlere i samme nettverk for samme båtmerke, eller sågar kanskje er eiet av samme selskap eller lignende, så kan de vel gjøre som de vil, og det er ikke uvanlig at de snakker sammen og samkjører pris, for eksempel ved tilbud e.l.

 

Dersom de er konkurrenter er dette ulovlig prissamarbeid så vidt jeg kan forstå.

Link to post
Share on other sites

Prisen blir presset opp når forskjellige forhandlere samarbeider om hvem som skal gi det "gode" tilbudet den dagen. Da konkurerer man ikke, man bare veksler på å være mye dyrere enn naboen.

Jeg forstår at en leverandør ikke skal reklamere i andre distrikt, jeg forstår også at ikke Bjordal og Matsen skal reklamere for Volvo i VG, da er det gjerne importør som skal ta slik reklame. Men jeg forstår ikke at Bjordal og Matsen (tilfeldig eksempel) skal kunne gi en pris til en kunde i Finnmark som er lik prisen bergenseren får. Når forhandlere nekter å gi tilbud til andre enn i sitt eget distrikt er det i mine øyne prissammarbeid, det er iallefall ikke konkuranse.

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at dersom det er flere forhandlere av for eksempel Volvo Penta rundt omkring i kongeriket, så har de alle sitt distrikt, og dersom en forhandler i Bergen skulle begynne å gi bedre priser enn de andre, og ikke forholde seg til de prisene som var fastlagt i forhandlernettet, så ville kunder fra andre steder i landet bruke denne forhandleren, og næringsgrunnlaget for de andre forhandlerne ville falle bort, noe som igjen ville svekke Volvo Penta, og derfor ønsker de færreste at deres forhandlere skal drive med slik konkurrerende virksomhet som kan føre til at forhandlernettverket svekkes.

Link to post
Share on other sites

Hva forhandlernettverket ønsker er en ting, spørsmålet er om det er lovlig. Når jeg sender ett spørsmål til Volvo Finnmark så burde ikke det være noe problem å gi meg en pris. Istedet får jeg spørsmål om hvor jeg bor og neste svar er at de ikke kan hjelpe meg. For meg så virker dette konkuransedempene og lovligheten av dette må det være lov å stille spørsmål ved.

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er forhandlere i samme nettverk for samme båtmerke, eller sågar kanskje er eiet av samme selskap eller lignende, så kan de vel gjøre som de vil, og det er ikke uvanlig at de snakker sammen og samkjører pris, for eksempel ved tilbud e.l.

 

 

Fant ut at to forhandlere med forskjellige navn var et og samme firma i Kristiansand og Grimstad. De fikk åpenbart kopi av hverandres mailer, eller tilgang til å lese disse. Så får man bare "play their game" og operere med to forskjellige mailadresser og/eller bruke forhandler/e utenfor distriktet som brekkstang i forhandlinger hvis/når dette er mulig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...