Jump to content

Montering av vannutskiller.


Baywatch

Recommended Posts

I min brors båt mangler det vannutskiller på dieseltilførselen. I dag skulle vi prøve å montere et, men jeg ble plutselig i tvil om hvor det kan monteres. På den mest praktiske plassen, like etter tanken, vil dieselslangen stige ganske bratt opp til vannutskilleren. Vil dette være noe problem? Mener å ha hørt noe om at det må unngås, på den annen siden kan det godt være at herr Alzheimer spiller meg et puss igjen. Som dere skjønner er hverken jeg eller broderen særlig tekniske av oss :nonod:

Link to post
  Cand. noe skrev:

I min brors båt mangler det vannutskiller på dieseltilførselen. I dag skulle vi prøve å montere et, men jeg ble plutselig i tvil om hvor det kan monteres. På den mest praktiske plassen, like etter tanken, vil dieselslangen stige ganske bratt opp til vannutskilleren. Vil dette være noe problem? Mener å ha hørt noe om at det må unngås, på den annen siden kan det godt være at herr Alzheimer spiller meg et puss igjen. Som dere skjønner er hverken jeg eller broderen særlig tekniske av oss  :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke hvordan det virker på en dieselmotor, men på bensinmotorer skal den plasseres så langt ned du kan få den. Dette fordi at vann er tyngre enn bensin og derfor samles der...

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
  M/B Gamla skrev:

Jeg vet ikke hvordan det virker på en dieselmotor, men på bensinmotorer skal den plasseres så langt ned du kan få den. Dette fordi at vann er tyngre enn bensin og derfor samles der...

Det er i prinsippet riktig, Gamla. Ideelt sett bør utskilleren plasseres lavere enn tankbunn men for å se litt mer praktisk på det kan den godt stå høyere, egentlig hvor som helst. Den bør være tilgjengelig for enkel inspeksjon/tømming men det er lett å få luft inn dersom du skal tappe ut vann og utskilleren er plassert over aktuelt dieselnivå.

 

Jeg har selv hatt utskiller/filter montert så høyt at filtertopp og tanktopp var like høyt oppe. Da var det vanskelig/umulig å tappe ut vann når tanken var mindre enn 2/3 full.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  SveinHa skrev:

Det er i prinsippet riktig, Gamla. Ideelt sett bør utskilleren plasseres lavere enn tankbunn men for å se litt mer praktisk på det kan den godt stå høyere, egentlig hvor som helst. Den bør være tilgjengelig for enkel inspeksjon/tømming men det er lett å få luft inn dersom du skal tappe ut vann og utskilleren er plassert over aktuelt dieselnivå.

 

Jeg har selv hatt utskiller/filter montert så høyt at filtertopp og tanktopp var like høyt oppe. Da var det vanskelig/umulig å tappe ut vann når tanken var mindre enn 2/3 full.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal være kran mellom vannutskiller og filter, og da er det ikke problem! Stenges den først kommer ikke dieselen hverken frem eller tilbake!
Link to post
  mami skrev:

Det skal være kran mellom vannutskiller og filter, og da er det ikke problem! Stenges den først kommer ikke dieselen hverken frem eller tilbake!

<{POST_SNAPBACK}>

..... og heller ikke vann ut. Skal en få vannet ut MÅ utskilleren etterfylles fra tanken. Står utskilleren over dieselnivået vil luft suges inn i stedet for at vannet kommer ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

På min Yanmar er innløpet til vannutskilleren nesten like høyt oppe som full tank nivå. Jeg trenger ikke å lufte når jeg tapper utskilleren eller skifter filter. Stenger kran mot tank når jeg tapper eller skifter filter, men ingen luftng trengs enda jeg tapper potten tom.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
  aqad skrev:

Vannutskilleren kan vell stå før fødepumpen, eller bør den stå etter? :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Fra tanken kommer først vannutskiller, grovfilter (ofte sammen med vannutskiller), fødepumpe, finfilter.

 

Arnstein: Dersom motoren din er selvluftende går det greit å slippe inn litt luft men for oss med litt eldre VP, Ford, BMC...... skaper selv den minste luftboble problemer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  SveinHa skrev:

..... og heller ikke vann ut. Skal en få vannet ut MÅ utskilleren etterfylles fra tanken. Står utskilleren over dieselnivået vil luft suges inn i stedet for at vannet kommer ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, så svaret er altså at vannutskilleren ikke monteres helt ideelt slik vi hadde tenkt, men det kan fungere, og at man da må lufte systemet hver gang man tapper ut vann?

Link to post
  Cand. noe skrev:

Ok, så svaret er altså at vannutskilleren ikke monteres helt ideelt slik vi hadde tenkt, men det kan fungere, og at man da må lufte systemet hver gang man tapper ut vann?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp. De gangene jeg har hatt vann i dieselen er det ALLTID like etter bunkring og da er jo tanken full og det er lett å få ut vannet.

 

Monter den så lavt du kan men ikke så bortgjemt at du ikke kommer til for jevnlig inspeksjon. Regner med at du har en slik vannutskiller med glass slik at det er lett å se om der er vann/smuss? Jeg hadde en gang en slik utskiller uten glass som var montert under tanknivå. Et mareritt å komme til..... Tappet ut en skvett av og til og det var stort sett kun diesel som kom ut. Tok mot til meg og demonterte den en gang, bare for å sjekke tilstanden. Det viste seg at den var smekkfull av grums så der var ikke plass til mer enn noen dråper vann.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  SveinHa skrev:

Jepp. De gangene jeg har hatt vann i dieselen er det ALLTID like etter bunkring og da er jo tanken full og det er lett å få ut vannet.

 

Monter den så lavt du kan men ikke så bortgjemt at du ikke kommer til for jevnlig inspeksjon. Regner med at du har en slik vannutskiller med glass slik at det er lett å se om der er vann/smuss? Jeg hadde en gang en slik utskiller uten glass som var montert under tanknivå. Et mareritt å komme til..... Tappet ut en skvett av og til og det var stort sett kun diesel som kom ut. Tok mot til meg og demonterte den en gang, bare for å sjekke tilstanden. Det viste seg at den var smekkfull av grums så der var ikke plass til mer enn noen dråper vann.......

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for oppklarende svar, SveinHa m.fl.!

Vannutskilleren KAN monteres lavere, men da vil altså inspeksjon og avtapping være kronglete. Da blir det nok til at vi monterer den der vi hadde tenkt, der den er lett tilgjengelig.

Og ja, det er en slik med glass. Blir betryggende å kunne følge med på hvordan det står til med dieselen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...