Baywatch Startet 5.Mars.2005 Del på Facebook Startet 5.Mars.2005 I min brors båt mangler det vannutskiller på dieseltilførselen. I dag skulle vi prøve å montere et, men jeg ble plutselig i tvil om hvor det kan monteres. På den mest praktiske plassen, like etter tanken, vil dieselslangen stige ganske bratt opp til vannutskilleren. Vil dette være noe problem? Mener å ha hørt noe om at det må unngås, på den annen siden kan det godt være at herr Alzheimer spiller meg et puss igjen. Som dere skjønner er hverken jeg eller broderen særlig tekniske av oss Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 I min brors båt mangler det vannutskiller på dieseltilførselen. I dag skulle vi prøve å montere et, men jeg ble plutselig i tvil om hvor det kan monteres. På den mest praktiske plassen, like etter tanken, vil dieselslangen stige ganske bratt opp til vannutskilleren. Vil dette være noe problem? Mener å ha hørt noe om at det må unngås, på den annen siden kan det godt være at herr Alzheimer spiller meg et puss igjen. Som dere skjønner er hverken jeg eller broderen særlig tekniske av oss <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet ikke hvordan det virker på en dieselmotor, men på bensinmotorer skal den plasseres så langt ned du kan få den. Dette fordi at vann er tyngre enn bensin og derfor samles der... mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Jeg vet ikke hvordan det virker på en dieselmotor, men på bensinmotorer skal den plasseres så langt ned du kan få den. Dette fordi at vann er tyngre enn bensin og derfor samles der...Det er i prinsippet riktig, Gamla. Ideelt sett bør utskilleren plasseres lavere enn tankbunn men for å se litt mer praktisk på det kan den godt stå høyere, egentlig hvor som helst. Den bør være tilgjengelig for enkel inspeksjon/tømming men det er lett å få luft inn dersom du skal tappe ut vann og utskilleren er plassert over aktuelt dieselnivå. Jeg har selv hatt utskiller/filter montert så høyt at filtertopp og tanktopp var like høyt oppe. Da var det vanskelig/umulig å tappe ut vann når tanken var mindre enn 2/3 full. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
mami Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Det er i prinsippet riktig, Gamla. Ideelt sett bør utskilleren plasseres lavere enn tankbunn men for å se litt mer praktisk på det kan den godt stå høyere, egentlig hvor som helst. Den bør være tilgjengelig for enkel inspeksjon/tømming men det er lett å få luft inn dersom du skal tappe ut vann og utskilleren er plassert over aktuelt dieselnivå. Jeg har selv hatt utskiller/filter montert så høyt at filtertopp og tanktopp var like høyt oppe. Da var det vanskelig/umulig å tappe ut vann når tanken var mindre enn 2/3 full. <{POST_SNAPBACK}> Det skal være kran mellom vannutskiller og filter, og da er det ikke problem! Stenges den først kommer ikke dieselen hverken frem eller tilbake! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Det skal være kran mellom vannutskiller og filter, og da er det ikke problem! Stenges den først kommer ikke dieselen hverken frem eller tilbake! <{POST_SNAPBACK}> ..... og heller ikke vann ut. Skal en få vannet ut MÅ utskilleren etterfylles fra tanken. Står utskilleren over dieselnivået vil luft suges inn i stedet for at vannet kommer ut. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
aqad Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Vannutskilleren kan vell stå før fødepumpen, eller bør den stå etter? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 På min Yanmar er innløpet til vannutskilleren nesten like høyt oppe som full tank nivå. Jeg trenger ikke å lufte når jeg tapper utskilleren eller skifter filter. Stenger kran mot tank når jeg tapper eller skifter filter, men ingen luftng trengs enda jeg tapper potten tom. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
SveinHa Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Vannutskilleren kan vell stå før fødepumpen, eller bør den stå etter? <{POST_SNAPBACK}> Fra tanken kommer først vannutskiller, grovfilter (ofte sammen med vannutskiller), fødepumpe, finfilter. Arnstein: Dersom motoren din er selvluftende går det greit å slippe inn litt luft men for oss med litt eldre VP, Ford, BMC...... skaper selv den minste luftboble problemer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Slagskibet Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Har samme opplegget som Arnstein. Om motoren er selvluftende vet jeg ikke. Det går fint så lenge motoren startes mellom filterbyttene. Skiftes begge og motoren ikke startes før etter jobben er gjort må den luftes. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 6.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 ..... og heller ikke vann ut. Skal en få vannet ut MÅ utskilleren etterfylles fra tanken. Står utskilleren over dieselnivået vil luft suges inn i stedet for at vannet kommer ut. <{POST_SNAPBACK}> Ok, så svaret er altså at vannutskilleren ikke monteres helt ideelt slik vi hadde tenkt, men det kan fungere, og at man da må lufte systemet hver gang man tapper ut vann? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Mars.2005 Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Ok, så svaret er altså at vannutskilleren ikke monteres helt ideelt slik vi hadde tenkt, men det kan fungere, og at man da må lufte systemet hver gang man tapper ut vann? <{POST_SNAPBACK}> Jepp. De gangene jeg har hatt vann i dieselen er det ALLTID like etter bunkring og da er jo tanken full og det er lett å få ut vannet. Monter den så lavt du kan men ikke så bortgjemt at du ikke kommer til for jevnlig inspeksjon. Regner med at du har en slik vannutskiller med glass slik at det er lett å se om der er vann/smuss? Jeg hadde en gang en slik utskiller uten glass som var montert under tanknivå. Et mareritt å komme til..... Tappet ut en skvett av og til og det var stort sett kun diesel som kom ut. Tok mot til meg og demonterte den en gang, bare for å sjekke tilstanden. Det viste seg at den var smekkfull av grums så der var ikke plass til mer enn noen dråper vann....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Baywatch Svart 6.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2005 Jepp. De gangene jeg har hatt vann i dieselen er det ALLTID like etter bunkring og da er jo tanken full og det er lett å få ut vannet. Monter den så lavt du kan men ikke så bortgjemt at du ikke kommer til for jevnlig inspeksjon. Regner med at du har en slik vannutskiller med glass slik at det er lett å se om der er vann/smuss? Jeg hadde en gang en slik utskiller uten glass som var montert under tanknivå. Et mareritt å komme til..... Tappet ut en skvett av og til og det var stort sett kun diesel som kom ut. Tok mot til meg og demonterte den en gang, bare for å sjekke tilstanden. Det viste seg at den var smekkfull av grums så der var ikke plass til mer enn noen dråper vann....... <{POST_SNAPBACK}> Takk for oppklarende svar, SveinHa m.fl.! Vannutskilleren KAN monteres lavere, men da vil altså inspeksjon og avtapping være kronglete. Da blir det nok til at vi monterer den der vi hadde tenkt, der den er lett tilgjengelig. Og ja, det er en slik med glass. Blir betryggende å kunne følge med på hvordan det står til med dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.