Jump to content

kad med mer "frostvæske" etter hver tur?


Mistral36

Recommended Posts

Takk for tilbakemeldinger. Har tappet av kjølevaeske og det fortsetter å stige.tror kanskje dette er kjøleren , som du sier så jeg bør vel trykk teste den. Skal skifte kjølevaeske til høsten så spørsmalet er vel om jeg kan kjøre med dette i sommer og ta en skikkelig test/overhaling da?

Link to post
Share on other sites

At FV siden "orginalt" har høyere trykk en SV siden er jeg enig i, men spørsmålet er om det er koblet på varmtvannsbereder og varmeapparat som tar endel av trykket.

Hvis det er luft i systemet, burde det ikke bli problemer med temperaturen?

Kanskje du skulle sjekke saltinnhold i kjølevæska

Redigert av Kweelhouse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet har ferskvannssystemet høyere trykk enn sjøvannssystemet.

Men dersom sjøvannssystemet er delvis tett, kan dette systemtrykket bli høyere.

Denne strupingen må i såfall ligge etter varmeveksleren (ikke ukjent at sjøvannskanalene i eksosbend går tett), samt at du må ha en lekkasje i varmeveksleren.

En annen mulighet er at radiatorlokket er dårlig, slik at du ikke får nok trykk i kjølesystemet (kombinert med lekkasje i varmeveksler).

 

Men muligheten for lekkasje fra varmtvannsberederen er som nevnt også til stede, dersom dette trykket er høyere enn ca. 1 bar.

Link to post
Share on other sites

Flott med input,takk. Denne motoren er ikke koblet opp mot verken varmeapparat eller varmtvannstank. Det er vel som her nevnes at en mulig tetthet etter varmeveksler skaper ekstra trykk.? Nå er denne maskinen ellers meget fin på driftstemp.lekkasjen er nok i varmeveksler, men har også gammelt eksos kne, tenker denne er igjenngrodd, da blir det jo litt ekstra trykk på sjøvannssiden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...