Gabbe Startet 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2013 På mariniserte motorer må motoren kjøles, og dette gjøres som regel ved varmveksler, saltvann og ferksvann i lukket system. Hvordan får man overført varme fra motorblokken og eksosmanifolden til ferksvannet i det lukkede systemet? Lar man vannet gå direkte på metallet, eller har man rør "rundt" som er sveiset fast? Aldri mekket motor før så går bare utifra teori her. Slik ser eg for meg hvordan det skal fungere, kom gjerne med innspill; Lurer også på hva på selve motoren som trenger kjøling, sånn eg har fått det forklart er det bare motorblokken og eksosmanifolden som trenger kjøling, samt at man pumper saltvann inn i selve eksosslangen slik at eksosen ikke tar fyr. Har også lest noe om oljekjøling på kdtrading, men dette vet eg ikke hva er enda så om noen vil forklare meg det hadde det væert fint! :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Varmeveksleren er jo bare en erstatning for radiatoren i en bil. Prinsippet er jo det samme, bare at luft er erstattet med sjøvann. Og motoren kjøles på samme måte med kjølevæsken. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
adeneo Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Prinsippet er som teerex nevner omtrent som på en bil. Kjølevannet på motoren er i et lukket system, og vannet sirkulerer rundt og rundt i motoren, med en termostat som styrer temperaturen. Dette kjølevannet sirkulerer også gjennom varmeveksleren, i rør som ligger inne i varmeveksleren (de gule nedenfor) hvor kaldt sjøvann (det grønne nedenfor) sirkulerer rundt rørene som inneholde kjølevannet fra motoren, og således kjøler ned motorens kjølevann. En ikke helt korrekt skisse, men den viser prinsippet så enkelt som mulig : På noen systemer går sjøvannet ut i eksosmanifolden, og kjøler denne også, mens på andre er det sperret av mellom manifold og riser, slik at motorens kjølevann også kjøler manifoldene, og sjøvann går ut i riseren i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Gabbe Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Prinsippet er som teerex nevner omtrent som på en bil. Kjølevannet på motoren er i et lukket system, og vannet sirkulerer rundt og rundt i motoren, med en termostat som styrer temperaturen. Dette kjølevannet sirkulerer også gjennom varmeveksleren, i rør som ligger inne i varmeveksleren (de gule nedenfor) hvor kaldt sjøvann (det grønne nedenfor) sirkulerer rundt rørene som inneholde kjølevannet fra motoren, og således kjøler ned motorens kjølevann. En ikke helt korrekt skisse, men den viser prinsippet så enkelt som mulig : På noen systemer går sjøvannet ut i eksosmanifolden, og kjøler denne også, mens på andre er det sperret av mellom manifold og riser, slik at motorens kjølevann også kjøler manifoldene, og sjøvann går ut i riseren i stedet. Hvor får man kjøpt varmevekslere rundt Bergensområde? Dersom man sender sjøvann inn i eksosmanifolden, vil ikke dette ødelegge både manifold og kanskje motor dersom det renner inn dit? Tenker eg vil gjøre det på mitt system da man kan visuelt sjekke om vannet renner ut sammen med eksosen, men da må vel stålet som brukes i eksosannlegget være av syrefast rustfritt stål eller? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 (redigert) På mariniserte motorer må motoren kjøles, og dette gjøres som regel ved varmveksler, saltvann og ferksvann i lukket system. Hvordan får man overført varme fra motorblokken og eksosmanifolden til ferksvannet i det lukkede systemet? Lar man vannet gå direkte på metallet, eller har man rør "rundt" som er sveiset fast? Alle motorer må kjøles, uavhengig marinisering eller ikke. På en motor montert i sjøgående farkoster er det oftest sjøvann som tar siste biten av den jobben. Dog trenger ikke sjøvannet å være i kontakt med noen deler av motoren, om man ønsker det. Hva som må kjøles og i hvilken grad det må kjøles avhenger av konstruksjonen. Men felles for de fleste motorer er at kjølevannet sirkulerer i et lukket system som kjøler motorblokken, toppen, og i noen tilfeller også oljen. Her er som oftest kjølemediumet ferskvann, og overskuddsvarmen fra dette vannet kan så varmeveksles enten med luft, sekundær ferskvannskrets, eller sjøvann. Når det gjelder eksos, så finnes det f.eks kjølte manifoiler som henger på primærkjølekretsen til motoren, en slik som på bildet under. Dette er en manifoil primært beregnet på en motor som har tørr eksos. Her deltar altså eksosmanifoilen i kjølekretsen til motoren, og er ikke i kontakt med sjøvann. Varmen fra motoren og eksosmanifoilen kan da overføres til sjøvann via en slik kjøler som er på bildet under. Her går sjøvannet inn på ene siden og ut på andre siden, og pumpes overbord, mens ferskvannet resirkuleres tilbake til motoren. Så finnes det et uttal varianter av kjøling, platekjølere, kassekjølere, sløyfekjølere, evaporeringkjøling, direkte sjøvannskjøling, osv.. det handler til slutt om hvor mye penger man vil bruke på kjøling, og graden av kompleksiteten man vil ha i innstalasjonen sin. Våt eksos, der man etter eksosmanifoilen slipper på sjøvann i eksosen, oftes ved hjelp av et spesiellt bend, har fordelen ved at man kan bruke gummislanger som eksosrør. Bakdelen er ofte en lyd som kan drive ut onde ånder. Her injiseres sjøvann i eksosen gjennom det tynne røret som er sveiset på eksosrøret, og blir med over bord. Redigert 25.Mai.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Hvor får man kjøpt varmevekslere rundt Bergensområde? Dersom man sender sjøvann inn i eksosmanifolden, vil ikke dette ødelegge både manifold og kanskje motor dersom det renner inn dit? Tenker eg vil gjøre det på mitt system da man kan visuelt sjekke om vannet renner ut sammen med eksosen, men da må vel stålet som brukes i eksosannlegget være av syrefast rustfritt stål eller? Hei Gabbe, de store merkene har svære team med doktorgradsingeniører som designer mariniseringer.... og enda begås det feil... Det er en tøff oppgave du setter i gang med. Du har fått mange gode veiledninger allerede. Jeg håper du får dette til og at motoren vil gi deg mange fine år på sjøen. Du nevner selv et anerkjent firma med mye erfaring med marinisering og motorbygging. Materialvalg er viktig. Jeg vil anbefale deg å ikke blande for mange materialer, hold deg til AISI316L dersom du ikke har spesielt god tilgang på andre materialer. Anbefaler 316L fordi det er lett å sveise og lodde, det har god bestandighet mot sjøvann så lenge temperaturen er under 55 grader C. Dersom du ikke er ikke sveisekyndig ville jeg basert byggingen på lego deler, med det mener jeg kjøpedeler som er tilpasset din motor. Valg av sjøvannspumpe er viktig, ikke for stor/ikke for liten, jeg anbefaler direktedrift vær obs på max turtall på pumpa. Skal du lage noe så tenk mye på varmeutvidelse, alt som er laaangt skaper mer problem enn korte ting, ex eksos til rekke 6 ville jeg delt i 2... osv. Lettere å prøve å hjelpe om du sier hva slags motor du tenker på... Sitér dette innlegget Link to post
Gabbe Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Hei Gabbe, de store merkene har svære team med doktorgradsingeniører som designer mariniseringer.... og enda begås det feil... Det er en tøff oppgave du setter i gang med. Du har fått mange gode veiledninger allerede. Jeg håper du får dette til og at motoren vil gi deg mange fine år på sjøen. Du nevner selv et anerkjent firma med mye erfaring med marinisering og motorbygging. Materialvalg er viktig. Jeg vil anbefale deg å ikke blande for mange materialer, hold deg til AISI316L dersom du ikke har spesielt god tilgang på andre materialer. Anbefaler 316L fordi det er lett å sveise og lodde, det har god bestandighet mot sjøvann så lenge temperaturen er under 55 grader C. Dersom du ikke er ikke sveisekyndig ville jeg basert byggingen på lego deler, med det mener jeg kjøpedeler som er tilpasset din motor. Valg av sjøvannspumpe er viktig, ikke for stor/ikke for liten, jeg anbefaler direktedrift vær obs på max turtall på pumpa. Skal du lage noe så tenk mye på varmeutvidelse, alt som er laaangt skaper mer problem enn korte ting, ex eksos til rekke 6 ville jeg delt i 2... osv. Lettere å prøve å hjelpe om du sier hva slags motor du tenker på... Hei dieselfan, det meste av erfaring jeg har som kan minne om sveising er myklodding, men jeg har kamerater som har utstyr og var villige til å hjelpe meg viss det skulle trenges så sveising vil være en mulighet. Har sett litt rundt på nettet og funnet ett par varmevekslere, men disse står det er laget for visse motorer, vil det gå å måle hk i gitt motor også bruke denne på min egen? Tviler litt på at jeg kan finne til min motor, det er en 125hk som har stått i en Volkswagen Passat 1997, motormodell B5 1,8l. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.8_R4_20v_92kW Planen er at den skal drive en 1500kg båt Viss dette går med denne motoren, tenker jeg at det vil bli aktuelt å gå til innkjøp av større motor 190 til 200+ hester og marinisere den også så kom gjerne med tips men til å begynne med vil jeg marinisere den jeg har for å få litt erfaring, helst billigst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 (redigert) 4 syl uten turbo gjør det meste enklere, selv holder jeg en knapp på diesel, viktigste grunn til det er at det gir så mye kaldere eksos. Jeg durer på med forslag til handleliste: eksosmanifold sjøvannskjølt, denne kan lages varmeveksler, kan lages men krever sin mann anbefaler å kjøpe, ca 9000kr, kjøp en som er så stor at den kan brukes på neste prosjekt også... sjøvannspumpe, må kjøpes, ca 4000kr denne må trolig gires ned obs på max turtall, anbefaler direktedrift ekspansjonstank kan du ta fra bil, ikke monter for lavt. demperplate, kan ikke lages, trolig billigst å ta fra Mercruser 3l, må tilpasses svinghjul av erfaren dreier/maskinarbeider svinghjulskåpe, kan lages, anbefaler å sveise av sjøvannsbestandig alu AlMg4,5 eller tilsv. og endelig sentrering i dreiebenk. motoren har liten bunnpanne og du vil trenge oljekjøler om du vil kjøre mye på høy belastning, koster ca 2500kr. dobbelt bensinfilter og vannutskiller, dette er nøye når du tar MPI fra bil, ca 1200kr instrumenter, du trenger vann temp, oljetemp, turtall og volt, biltema ? som du ser så blir det penger av det... å marinisere er ikke lett og det er ikke gratis... det er derfor det går an å selge 220hk diesel i Norge for 350.000kr begynn med det vanskeligste først, eksosmanifold, så svinghjulskåpe, så sjøvannspumpe.... kommer du dit orker du resten... jeg regner med at dette er en aksel båt og at det er en halvplaner. Jeg håper du klarer det Redigert 25.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabbe Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Har sett litt på varmevekslere, er ikke så veldig sikker på dette enda men her er en som visstnok skal takle 250hk i en diesel motor så lurer jeg på om jeg kan bruke denne selv om den er designet for en annen motor? http://www.perfprotech.com/cummins-model-6bt-250-hp-3914642/product/242415 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 kan ikke se noen grunn til at du ikke kan bruke den du har linket til, lettere å selge igjen når den er laget til en kurant motor også, samme med reservedeler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.