Jump to content

15HK Mariner dør uten choke!?


lollus

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg har en 15HK Mariner. Den er lite og pent brukt. ble skiftet gir på den for kanskje opp mot 10 år siden. siden det har den ikke vert brukt. I etterkant har jeg overtatt motoren, og jeg har byttet pakninger på bensinpumpen. resten av pakningene var helt fine. forgasseren var ren, og den har aldri vært trimmet eller skrudd på. Når jeg drar i startsnoren så starter motoren men dør etter ca 1 sekund. men med choken på går den som "normalt". jeg tror den ikke får nok bensin, men jeg vet ikke hvordan man sjekker, tester eller reparer det. Tennpluggene er helt i topp stand.
Er det noen som vet hvordan, eller som har et tips om hva annet det kan være?

Link to post
Share on other sites

Spørs om den får nok bensin slik du beskriver det.

Du kan ha vært uheldig med sammensetningen av bensinpumpen.

 

Kan du også øke turtallet med gasshendelen når den kjører med choke?

Har den kraft til å øke båtens hastighet da?

Lukter det ikke mye av eksosn når du bruker choke?

Hvordan ser tennpluggene ut etterpå? Ved noe tids bruk av choke vil de normalt se misfarget ut ganske snart, dvs. ikke lysebrune.

Hjelper det å pumpe på belgen/pumpen på bensi nslangen, evt koble ut choke'en da?

 

Og som nevnt over: Dysene i forgasseren, er de åpne og rene?

Du kan få kjøpt trykkluft på boks.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror mere på at det er membranen i forgasseren som er defekt, hadde samme symptonne på en 25 hk for noen år siden og da var det den som var gåen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En bitteliten vannperle eller rusk i tomgangs-dysa eller en ledekanal er nok til å gi symptomene du beskriver.

En godt råd er å ikke begynne å justere i hytt og pine før elementære ting er sjekka.

Fint om du gjør det til en vane å opplyse litt mer om motoren også når du poster, gjør det så mye lettere å prøve å hjelpe deg...

Merke, modell, man/el, 2 eller 4takt, osv

Link to post
Share on other sites

motoren er 98 modell tror jeg, den er 4-takt. jeg åpnet forgasseren, og den så helt fin ut, ikke noe dritt eller liknende. men nå har jeg jo ikke akkurat noe særlig god kompetanse når det kommer til sånne ting. men jeg lærer! :D

 

@Jon-Kåre Jeg skjønner ikke helt hva du mener med membranen? hvor er den, hvordan ser den ut.

@Småbåtentusiasten Jeg kan øke turtallet med choke på ja, men bare i fri, så den har ikke kraft til å ruses når jeg kjører i fart. jeg har ikke kjørt så lenge om gangen, men jeg har ikke merket noe spess lukt ved choken på. Tennpluggene er helt fine akkurat nå... lysebrune :) Har faktisk prøvd å stå å trykke på blæren mens motoren går. men det hjelper ikke noe særlig. kanskje to sekunder ekstra.

TAKK FOR BRA SVAR!. å så kjappt 'a gitt :D

Link to post
Share on other sites

At det faktisk hjelper at du klemmer på pumpen på bensinslanger tyder på dårlig besintilførsel.

 

Og du er sikker på at forgasseren aldri har vært skrudd på? Vet du om motoren fungerte fin når den ble satt til lagring?

Når du tapper flottørkammeret med tappeskruen: Kommer det en del bensin ut da?

 

Blir pumpen / "ballongen" på bensinslangen hard når du pumper før du starter slik at du får fylt opp flottørkammeret?

Koble fra slangen inn på forgasseren og prøv å pumpe bensin med pumpen på slangen. Spruter det ut bensin?

Du kan teste funksjonen ved å klemme inn kulen i enden på bensinslangen og trykke på pumpen.

En så gammel bensinslange med pumpe kan være moden for utskifting pga uttørking. Ikke kjøp Biltema-kvalitet, de blir fort stive.

Ved problemer med bensintilførselen før forgasseren:

Sjekk også området rundt kulen på enden av bensinslangen.Er det helt og fint?

På motoren sitter kanskje en liten tapp som skal presse kulen inn. Sitter tappen midt i sylinderen den kommer ut av?

 

Flottøren beveger seg fritt? Det krever at du demonterer forgasseren for å se.

Hvis den går som en kule når du spruter litt startgass, kan du nok utelate feil i tenningssystemet..

Link to post
Share on other sites

Dette virker som en tett dyse i forgasseren. Forgasseren må ut for å rense denne om dysa ikke sitter i bolten i bunn av flottørkammeret i bolten. Nå husker ikke jeg om det sitter Keihin eller en annen forgasser på din motor, men skru av flottørkammeret(koppen i bunn). Når den er av så må du ha ut dyse og den sitter skrudd inn i det "rørert" som går ned fra forgasseren. Hoveddysa har ett hull som er under 1 mm stort. Den rengjøres med diesel og trykkluft. Over tid så blir all gugge og møkk ett tykt lag i dysa. Det skal ikke mye til før en motor begynner å få problemer. Dette skjer på alle motorer med forgasser.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt hvor den satt, en person viste meg hva jeg skulle løsne og jeg fant den. dette er nå 10 år siden og husken er ikke såbra. Symptonmene var iallefall at jeg måtte kjøre med full chock på tur hjem fra fisketur og jeg hadde et sabla bensinforbruk. Når jeg tok ut membranen hadde denne et knappnålshull, skiftet denne og alt var ok.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Høres for meg ut som om forgasseren må renses. Dersom den ble satt tl side for 10 år siden med bensin i forgasseren, kan en av dysene ha grodd igjen. MEN.... hvis du ikke har skrudd på forgasser før, vil jeg anbefale å få hjelp av en som har gjort det noen ganger. Fint hvis du kjenner en bilmekanikker e.l. som kan hjelpe deg en halvtimes tid. Skrur du mikseskruer etc feil kan motoren gå, men den kan skjære seg når den blir belastet over tid. Vi som har skrudd noen forgassere har lært oss triksene med å skru inn dyser og notere ned antall omdreininger osv før vi tar det fra hverandre. Da kommer vi i det minste tilbake til samme utgangspunkt.

Er ikke så vanskelig å skru på forgassere når man vet hvordan de er bygd opp, men første gangen kan det være en utfordring.

 

Lykke til, du får nok orden på den :yesnod:

 

PS, du har selvsagt helt fersk bensin på tanken, og prøver ikke å kjøre på den skvetten som sto igjen fra forrige gang...?

Link to post
Share on other sites

At det faktisk hjelper at du klemmer på pumpen på bensinslanger tyder på dårlig besintilførsel.

 

Og du er sikker på at forgasseren aldri har vært skrudd på? Vet du om motoren fungerte fin når den ble satt til lagring?

Når du tapper flottørkammeret med tappeskruen: Kommer det en del bensin ut da?

 

Blir pumpen / "ballongen" på bensinslangen hard når du pumper før du starter slik at du får fylt opp flottørkammeret?

Koble fra slangen inn på forgasseren og prøv å pumpe bensin med pumpen på slangen. Spruter det ut bensin?

Du kan teste funksjonen ved å klemme inn kulen i enden på bensinslangen og trykke på pumpen.

En så gammel bensinslange med pumpe kan være moden for utskifting pga uttørking. Ikke kjøp Biltema-kvalitet, de blir fort stive.

Ved problemer med bensintilførselen før forgasseren:

Sjekk også området rundt kulen på enden av bensinslangen.Er det helt og fint?

På motoren sitter kanskje en liten tapp som skal presse kulen inn. Sitter tappen midt i sylinderen den kommer ut av?

 

Flottøren beveger seg fritt? Det krever at du demonterer forgasseren for å se.

Hvis den går som en kule når du spruter litt startgass, kan du nok utelate feil i tenningssystemet..

Forgasseren har aldri vært skrudd på. motoren virket helt fint når den ble satt til lagring. hvor er tappeskruen? x) men pumpen blir hard ja :) det spruter ut bensin om jeg kobler fra slangen til forgasseren. skal prøve startgass så fort jeg har mulighet :)

 

Høres for meg ut som om forgasseren må renses. Dersom den ble satt tl side for 10 år siden med bensin i forgasseren, kan en av dysene ha grodd igjen. MEN.... hvis du ikke har skrudd på forgasser før, vil jeg anbefale å få hjelp av en som har gjort det noen ganger. Fint hvis du kjenner en bilmekanikker e.l. som kan hjelpe deg en halvtimes tid. Skrur du mikseskruer etc feil kan motoren gå, men den kan skjære seg når den blir belastet over tid. Vi som har skrudd noen forgassere har lært oss triksene med å skru inn dyser og notere ned antall omdreininger osv før vi tar det fra hverandre. Da kommer vi i det minste tilbake til samme utgangspunkt.

Er ikke så vanskelig å skru på forgassere når man vet hvordan de er bygd opp, men første gangen kan det være en utfordring.

 

Lykke til, du får nok orden på den :yesnod:

 

PS, du har selvsagt helt fersk bensin på tanken, og prøver ikke å kjøre på den skvetten som sto igjen fra forrige gang...?

jeg må vel prøve det. man lærer jo av feil uansett. hehe. nei, har renset tanken og ny bensin.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen. om dere ser dette her så: Takk! fikk renset forgassern. (var jo meget enkelt!) motoren går mye bedre nå og til mer jeg har kjørt den nå til bedre har den blitt! rekner med at bensinpumpen(gummien) har blitt stiv etter alle disse åra så det gir jo mening at den blir bedre og bedre! nå kjører jeg uten choke!

Det var et lite rusk i dysen!

TAKK! :D SÅ deilig når båten går i plan..(redd for at den knekker da men :D)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...