Chilli Solbris Startet 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2013 Hei, Kom med innspill! Gi meg fordeler så vel som ulemper med stålbåt. Har fundert litt på dette da det er noen ute til ganske gunstig pris. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Johnsenbåt Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Første som detter inn i hode mitt er : Fordeler : -Slitesterkt. Kan kjøres opp på strender osv -Mer solid -Flere byggemuligheter (hvis du skal bygge om) Ulemper : -Ruster -Tyngde -Mer vedlikehold (?) enn plast -Vanskligere å holde blankt og pent Har ikke peiling egentlig. Bare følte for å svare det som falt meg inn. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Akkurat hva jeg er på jakt etter. Er det noen med erfaring fra stålbåt? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Dalton Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Du kan jo sjekke ut "Ståltråden" her inne. https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/ Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
adeneo Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Veldig kjekt med stålbåt dersom lynet slår ned, automatisk lynavleder Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Eldre stålbåter har nok rust både her og der. En full sandblåsing og ny oppbygging av anbefalt beskyttelse er så kostbart at det gjør stålbåter rimelig. Kan du leve med litt flikking så er det kurant med stål. Fordel med sveiste båter er at de er normalt tettere en plastbåter, man slipper løse skruer og gammel fugemasse på rekkerør og pullerter som lekker vann inn. Vekt er ulempe. Lavere fart. Mindre "pen" en plastbåter (dog kan det diskuteres...) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2013 Takk for alle svar! Har vært nne på tråden det henvises til og kommer til å fortsette å lete der. Mange ting å ta hensyn til, som med alle båter egentlig!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Figaro Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Hei, det er " noe" med alt; Plastpest og krakelering på plastbåter, råte og vannintrengning på trebåter, og rustproblemer på stålbåter. Og alt trenger vedlikehold, hver på sin måte. Jeg vil likevel hevde at en velholdt og fabrikkbygd stålbåt ikke er vanskeligere å holde enn båter i andre materialer. Og jeg har hatt alle tre typer. Mvh Figaro, stålbåteier. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Jeg skal ihvertfall ta noen nærmere i øyesyn. Hvordan er det med manøvrering? Det er tunge båter...... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Figaro Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Joda, tunge båter som går "sakte" men like lette å manøvrere som andre. De fleste er også meget retningsstabile, med sitt deplasementskrog. Men du bør ha baugpropell, og helst også en hekktruster. (Hvis båten har 1 stk. motor) Og 2 styreposisjoner. Selvom båten er rustfri utvendig, ta en ekstra sjekk innvendig i kroker og kriker med en lommelykt. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Roger jo Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Veldig kjekt med stålbåt dersom lynet slår ned, automatisk lynavleder Var det et forsøk på å skremme eller mangel på humor?. Stål er bra, men tre og stål er en dårlig kombinasjon. Baugpropell er kjekt bruker den i ny og ne, og da er jeg glad i den. Behøver ikke bli dyrt og sandblåse, det finnes proffe som tar oppdrag når de har lite å gjøre til en "fornuftig pris" Få tilbud fra flere steder. Jeg mener at de som er inne i hus er best, ellers er en vær-avhengig. Sandblåste hele i 87 og bunnen på ny 2010. Bak-delen er tyngden ikke like lett å få tunge stålbåter på land alle steder, det er det eneste argumentet som kan få meg til å skifte til Tupperware og mulig alderen min med tiden. Pene og mindre-pene skrog er ikke material bestemt. En må sjekke ut hva en kan få til selv, å om en kan få hjelp til det som en ikke makter og ta det derfra. Lykke til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Takk for alle innspill! At det går sakte spiller ingen rolle! Den dagen jeg får det travelt på sjøen kutter jeg ut hele greia! Blir ikke skremt av lynet gett! Noen sier at varmen i stålet kan bli et problem. At det rett og slett blir for varmt. Synspunkter? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Figaro Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Nå har de fleste stålbåter brede dollbord, og dermed god avstand fra skrogside til garnering. Så hvis selve stålet skulle bli varmt, (noe som ikke er særlig sannsynlig i vårt klima ) har det ingen innvirkning inne i kabinen. Og de fleste har en eller annen form for isolasjon mellom skrog og garnering. Det som gir varme i min båt, er de store vinduene når sola skinner. Men i AC hvor det ikke er så store vinduer, er det heller kjølig. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Luka68 Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Gikk til innkjøp av en stålbåt på 43" nå i November og er bygd i Svelvik i 1980. Har bare positive ting og si. Klart det blir litt å fikse i blandt som litt rust sliping, men dog ikke noe problem. Måtte skifte ut en plate i akterkabinen, men det gikk meget bra. Det positive med denne båten, er bare og slippe å male over. Med en plastbåt så må alt poleres hver vår, min vasker jeg bare. Min båt har 2 motorer catepillar 3802 og den snur rundt sin Aksel når jeg tar spakene hver sin vei, men klart når det blåser mye,så hadde det nok vært fin med en baupropell, som jeg kanskje kommer til og skaffe meg. Kaldt, tja men det blir fort varmt når en fyrer opp litt. Har en aircondition om bord som jeg starter hvis det er for varmt. Bare å ta kontakt hvis du lurer på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Gikk til innkjøp av en stålbåt på 43" nå i November og er bygd i Svelvik i 1980. Har bare positive ting og si. Klart det blir litt å fikse i blandt som litt rust sliping, men dog ikke noe problem. Måtte skifte ut en plate i akterkabinen, men det gikk meget bra. Det positive med denne båten, er bare og slippe å male over. Med en plastbåt så må alt poleres hver vår, min vasker jeg bare. Min båt har 2 motorer catepillar 3802 og den snur rundt sin Aksel når jeg tar spakene hver sin vei, men klart når det blåser mye,så hadde det nok vært fin med en baupropell, som jeg kanskje kommer til og skaffe meg. Hei gratulere og velkommen i Stålklubben, Kjekt om du kommer med triks ved rep her. https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.