Jump to content

Fordeler og ulemper med stålbåt?


Chilli Solbris

Recommended Posts

Første som detter inn i hode mitt er :

 

Fordeler :

 

-Slitesterkt. Kan kjøres opp på strender osv

-Mer solid

-Flere byggemuligheter (hvis du skal bygge om)

 

Ulemper :

 

-Ruster

-Tyngde

-Mer vedlikehold (?) enn plast

-Vanskligere å holde blankt og pent

 

 

Har ikke peiling egentlig. Bare følte for å svare det som falt meg inn.

Link to post

Eldre stålbåter har nok rust både her og der. En full sandblåsing og ny oppbygging av anbefalt beskyttelse er så kostbart at det gjør stålbåter rimelig. Kan du leve med litt flikking så er det kurant med stål. Fordel med sveiste båter er at de er normalt tettere en plastbåter, man slipper løse skruer og gammel fugemasse på rekkerør og pullerter som lekker vann inn.

Vekt er ulempe. Lavere fart. Mindre "pen" en plastbåter (dog kan det diskuteres...)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei, det er " noe" med alt; Plastpest og krakelering på plastbåter, råte og vannintrengning på trebåter, og rustproblemer på stålbåter. Og alt trenger vedlikehold, hver på sin måte. Jeg vil likevel hevde at en velholdt og fabrikkbygd stålbåt ikke er vanskeligere å holde enn båter i andre materialer. Og jeg har hatt alle tre typer.

Mvh

Figaro, stålbåteier.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Joda, tunge båter som går "sakte" :giggle: men like lette å manøvrere som andre. De fleste er også meget retningsstabile, med sitt deplasementskrog. Men du bør ha baugpropell, og helst også en hekktruster. (Hvis båten har 1 stk. motor) Og 2 styreposisjoner. Selvom båten er rustfri utvendig, ta en ekstra sjekk innvendig i kroker og kriker med en lommelykt. :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Veldig kjekt med stålbåt dersom lynet slår ned, automatisk lynavleder

 

Var det et forsøk på å skremme eller mangel på humor?.

 

Stål er bra, men tre og stål er en dårlig kombinasjon.

Baugpropell er kjekt bruker den i ny og ne, og da er jeg glad i den.

 

Behøver ikke bli dyrt og sandblåse, det finnes proffe som tar oppdrag når de har lite å gjøre til en "fornuftig pris"

Få tilbud fra flere steder.

Jeg mener at de som er inne i hus er best, ellers er en vær-avhengig.

Sandblåste hele i 87 og bunnen på ny 2010.

 

Bak-delen er tyngden ikke like lett å få tunge stålbåter på land alle steder, det er det eneste argumentet som

kan få meg til å skifte til Tupperware og mulig alderen min med tiden.

 

Pene og mindre-pene skrog er ikke material bestemt.

En må sjekke ut hva en kan få til selv, å om en kan få hjelp til det som en ikke makter og ta det derfra.

Lykke til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for alle innspill! At det går sakte spiller ingen rolle! Den dagen jeg får det travelt på sjøen kutter jeg ut hele greia! Blir ikke skremt av lynet gett! Noen sier at varmen i stålet kan bli et problem. At det rett og slett blir for varmt. Synspunkter?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Nå har de fleste stålbåter brede dollbord, og dermed god avstand fra skrogside til garnering. Så hvis selve stålet skulle bli varmt, (noe som ikke er særlig sannsynlig i vårt klima :giggle: ) har det ingen innvirkning inne i kabinen. Og de fleste har en eller annen form for isolasjon mellom skrog og garnering. Det som gir varme i min båt, er de store vinduene når sola skinner. Men i AC hvor det ikke er så store vinduer, er det heller kjølig.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Gikk til innkjøp av en stålbåt på 43" nå i November og er bygd i Svelvik i 1980.

Har bare positive ting og si. Klart det blir litt å fikse i blandt som litt rust sliping, men dog ikke noe problem.

Måtte skifte ut en plate i akterkabinen, men det gikk meget bra.

Det positive med denne båten, er bare og slippe å male over.

Med en plastbåt så må alt poleres hver vår, min vasker jeg bare.

 

Min båt har 2 motorer catepillar 3802 og den snur rundt sin Aksel når jeg tar spakene hver sin vei, men klart når det blåser mye,så hadde det nok vært fin med en baupropell, som jeg kanskje kommer til og skaffe meg.

 

Kaldt, tja men det blir fort varmt når en fyrer opp litt.

Har en aircondition om bord som jeg starter hvis det er for varmt.

Bare å ta kontakt hvis du lurer på noe.

Link to post

Gikk til innkjøp av en stålbåt på 43" nå i November og er bygd i Svelvik i 1980.

Har bare positive ting og si. Klart det blir litt å fikse i blandt som litt rust sliping, men dog ikke noe problem.

Måtte skifte ut en plate i akterkabinen, men det gikk meget bra.

Det positive med denne båten, er bare og slippe å male over.

Med en plastbåt så må alt poleres hver vår, min vasker jeg bare.

 

Min båt har 2 motorer catepillar 3802 og den snur rundt sin Aksel når jeg tar spakene hver sin vei, men klart når det blåser mye,så hadde det nok vært fin med en baupropell, som jeg kanskje kommer til og skaffe meg.

 

Hei gratulere og velkommen i Stålklubben,

Kjekt om du kommer med triks ved rep her. https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...