Jump to content

Tæring på al.propeller uten landstrøm


Zach

Recommended Posts

Monterte nye propeller for ca 4 år siden. Volvp Penta A3. De så noe "pjuskat" ut da jeg satte båten på land i går. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at de faktisk har levd sine beste dager pga. tæring! Se bildene. Hakket på den ene vingen laget jeg sjø med å bryte det av med fingrene! Ellers er det "groper" med tæring. Zinken foran propellene var mye tært. Zinken nede på drevet var lite tært. Jeg har kun brukt landstrøm til lading ca 15 timer i løpet av vinteren. Laderen er Defa 2 x 15 amp dobbeltisolert. Propellene var tilsynelantende fine i fjor. Preparert med drevspray.

 

Nå blir det propeller i rustfritt, (men har faktisk hørt at de ikke er fritatt for tæring).

 

Redigert: Blir det å bruke samme størrelse rustfrie propeller (C3)?

 

Hva kan ha skjedd? Vil en nabobåt med feil på sitt landstrømanlegg kunne ha hatt betydning? Kommentarer imøtesees med interesse.

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feil i egen båt kanskje? Defekt lensepumpe/nivåvakt eller lignende.

 

Har ikke hatt strøm tilkoblet noe ombord, unntatt 15 timer lading en gang. Jeg endret imidlertid kablingen fra dynamoen B+ i fjor: Direkte til forbruksbatteriet. Kan neppe være forklaringen(?). Tidligere via hovedbryter.

Link to post
Share on other sites

Andre båter kan godt gi tæring på din båt. Om det ligger en dårlig beskyttet strømkabel på bunnen av havnen, kan dette også gi tæring på båtene. Men gode zinkanoder skal holde det bra i sjakk. Zinkanodene skal skiftes før de er 50% tært bort.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at jordingen mellom dynamo og blokk har vært 100 %. Har hatt problermer med at ladespenningen ikke har være stabil, dvs. 13,9 volt under fart og 14,2-14,3 volt under tomgang. Denne jordingen er nå byttet ut etter at jeg skiftet dynamo (Balmar). Fra motor til batteri bør den være OK, byttet kabel for et par år siden.

 

Den fremste propellen ser bra ut, bare et lite "brest" på ca 5 mm som kan tyde på tæring. Vurderer å bytte den bakerste propellen, og i så fall blir det fortsatt aluminium. Og så blir det vel å flytte B+ tilbake hovedbryter.

Link to post
Share on other sites

Den skaden du har lar seg fint gjøre med strømmen som er i batteriet. Alle disse underlige greiene med at andre båter har skylden, har jeg vanskelig for å svelge. I hvert fall før man kan påvise en sannsynlig krets. Sjekk også at anodene er slik de skal være, og har god elektrisk kontakt til drevet. Det blir dyrere om drevet blir angrepet.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar/innlegg. En nærmere inspeksjon av den propelleren som tilsynelatende var OK, viste at det var en lenger sprekk enn 5 mm. Så den må også byttes. Det bli å bestille propeller i aluminium. Så kobler jeg om B+ tilbake til hovedbryter. Det betyr at når den er avslått, er (nesten) alt slått av - unntatt D4 varmeren.

Link to post
Share on other sites

om det er standard propell til DPH-drev (?) så er vel ikke dette alu, er det det da?

 

Se til at det er skikkelig kontakt mellom zink og drev. Rengjør kontaktflaten skikkelig. Er du sikker på at du har zink og ikke alu- anode?

En kjenning kjøpte seg en ny 25foter for 2 år siden med D3-motor. Nå oppdaget han at drevet hadde tydelig tæring. Lakken flasset av og tæring Har ligge på land vintersesongen. Ingen landstøm ført om bord.

Ved undersøkelse viser det seg at det sto en alu-anode på drevet..... den var knapt spist av.

 

Eller så er det vel også noen wire mellom skjoldet og drevet som skal sørge for kontakt. Se til at de er hele og i orden.

 

mulig punktene mine er irrelevante, men uansett enkle å kontrollere.

 

Jordfeil kan like godt være i et naust eller hus i nærheten...

 

 

beklager...lesefeill. det er vel ikke noe dph på den båten.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg flyttet B+ for å være sikker på å ha god kontakt med batteriet. Bruker rimelig hovedbryter som kanskje ikke alltid er 100 % PÅ(?). Var redd for brudd og feil på dynamo. Nå blir det hovedbryter på B+ samt BEP VSR direkte mot start-batteriet (på batterisiden av hovedbryter start). Bør være bra sikker på at dynamoen får belastning (batteri) selv om hovedbryter forbruk skulle svikte.

Link to post
Share on other sites

Jo når du ikkje er tilkoblet noe så burde du ikkje være del av en krets... trudde eg.. Produksjonsfeil?

Eg har aluminiumsbåt...eg må slutte å lese tråder med "tæring" i overskriften.... blir våkenatt nå.. :sweat:

he,he,..det jeg gj med plastbåten min siden den ligger på sjø 2-3 år før den blir tatt på land er at jeg har ei svær zinkanode i en ledning. denne plumper jeg på sjøen slik at den ligger på bunnen ved brygga mi. denne ledningen blir da med krokodilleklemmer koblet 1 til blokka på sabben min,den andre klemma setter jeg rett på prop aksel under dørken. tar bare 1 min å hekte dette av og på. ser at zinken blir spist både den som er skrudd på båten,og den som ligger fritt på bunnen. mye teori ang strøm og tæring,men denne oppskrifta har jeg tro på...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...