Zach Startet 25.Mai.2013 Del på Facebook Startet 25.Mai.2013 (redigert) Monterte nye propeller for ca 4 år siden. Volvp Penta A3. De så noe "pjuskat" ut da jeg satte båten på land i går. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at de faktisk har levd sine beste dager pga. tæring! Se bildene. Hakket på den ene vingen laget jeg sjø med å bryte det av med fingrene! Ellers er det "groper" med tæring. Zinken foran propellene var mye tært. Zinken nede på drevet var lite tært. Jeg har kun brukt landstrøm til lading ca 15 timer i løpet av vinteren. Laderen er Defa 2 x 15 amp dobbeltisolert. Propellene var tilsynelantende fine i fjor. Preparert med drevspray. Nå blir det propeller i rustfritt, (men har faktisk hørt at de ikke er fritatt for tæring). Redigert: Blir det å bruke samme størrelse rustfrie propeller (C3)? Hva kan ha skjedd? Vil en nabobåt med feil på sitt landstrømanlegg kunne ha hatt betydning? Kommentarer imøtesees med interesse. Redigert 25.Mai.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 Kanskje nabobåten sender evt jordfeil til sjø? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zach Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 (redigert) Er ikke sjansen for det svært liten (at det går ut over min båt)? Annerledes hvis jeg var tilkoblet landstrøm. Har en nabo som bruker plenklipperkabel og han har en billig lader. Er vel ikke så nøye på det. Redigert 25.Mai.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2013 Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 Jo når du ikkje er tilkoblet noe så burde du ikkje være del av en krets... trudde eg.. Produksjonsfeil? Eg har aluminiumsbåt...eg må slutte å lese tråder med "tæring" i overskriften.... blir våkenatt nå.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zach Svart 25.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2013 Uffda! Komplisert dette med tæring. Jeg er usikker. Mitt tæringsproblem kom plutselig. I løpet av siste året. Propelleren var ok mai i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Feil i egen båt kanskje? Defekt lensepumpe/nivåvakt eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Kan vel ogå være galvanisk korrosjon. Aluminium er et uedelt metall, og det er viktig å ha tilstrekkelig med anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Da må det vel ha blitt montert et eller annet i edlere metall i nærheten siden mai i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Eller anodene kan ha blitt tært så mye at de ikke lengre var effektive Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Zinken foran propellene var mye tært. Zinken nede på drevet var lite tært. Tja.. Muligens... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Feil i egen båt kanskje? Defekt lensepumpe/nivåvakt eller lignende. Har ikke hatt strøm tilkoblet noe ombord, unntatt 15 timer lading en gang. Jeg endret imidlertid kablingen fra dynamoen B+ i fjor: Direkte til forbruksbatteriet. Kan neppe være forklaringen(?). Tidligere via hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Men lensepumper og slikt har vel hatt strøm? (12v) Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Andre båter kan godt gi tæring på din båt. Om det ligger en dårlig beskyttet strømkabel på bunnen av havnen, kan dette også gi tæring på båtene. Men gode zinkanoder skal holde det bra i sjakk. Zinkanodene skal skiftes før de er 50% tært bort. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Men lensepumper og slikt har vel hatt strøm? (12v) Nei. Bare tilkoblet når jeg er på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Ok. Om endringen av B+ betyr noe kan ikke jeg svare på, men ellers er det vel en utenforliggende årsak til skaden. For du har vel ikke vært SÅ lenge på tur. Håper du finner ut av det før du monterer nye propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Endringenav B+ betyr at du nå har spenning til dynamoen hele tiden. Da har du straks flere muligheter for at strømmen kommer på avveier. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Endringenav B+ betyr at du nå har spenning til dynamoen hele tiden. Og så ligger det kanskje litt kullstøv inne i dynamoen slik at du får krypstrøm... Har du god jording mellom motorblokk (dynamo) og batteri? Redigert 26.Mai.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Jeg er ikke sikker på at jordingen mellom dynamo og blokk har vært 100 %. Har hatt problermer med at ladespenningen ikke har være stabil, dvs. 13,9 volt under fart og 14,2-14,3 volt under tomgang. Denne jordingen er nå byttet ut etter at jeg skiftet dynamo (Balmar). Fra motor til batteri bør den være OK, byttet kabel for et par år siden. Den fremste propellen ser bra ut, bare et lite "brest" på ca 5 mm som kan tyde på tæring. Vurderer å bytte den bakerste propellen, og i så fall blir det fortsatt aluminium. Og så blir det vel å flytte B+ tilbake hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Den skaden du har lar seg fint gjøre med strømmen som er i batteriet. Alle disse underlige greiene med at andre båter har skylden, har jeg vanskelig for å svelge. I hvert fall før man kan påvise en sannsynlig krets. Sjekk også at anodene er slik de skal være, og har god elektrisk kontakt til drevet. Det blir dyrere om drevet blir angrepet. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Takker for alle svar/innlegg. En nærmere inspeksjon av den propelleren som tilsynelatende var OK, viste at det var en lenger sprekk enn 5 mm. Så den må også byttes. Det bli å bestille propeller i aluminium. Så kobler jeg om B+ tilbake til hovedbryter. Det betyr at når den er avslått, er (nesten) alt slått av - unntatt D4 varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) om det er standard propell til DPH-drev (?) så er vel ikke dette alu, er det det da? Se til at det er skikkelig kontakt mellom zink og drev. Rengjør kontaktflaten skikkelig. Er du sikker på at du har zink og ikke alu- anode? En kjenning kjøpte seg en ny 25foter for 2 år siden med D3-motor. Nå oppdaget han at drevet hadde tydelig tæring. Lakken flasset av og tæring Har ligge på land vintersesongen. Ingen landstøm ført om bord. Ved undersøkelse viser det seg at det sto en alu-anode på drevet..... den var knapt spist av. Eller så er det vel også noen wire mellom skjoldet og drevet som skal sørge for kontakt. Se til at de er hele og i orden. mulig punktene mine er irrelevante, men uansett enkle å kontrollere. Jordfeil kan like godt være i et naust eller hus i nærheten... beklager...lesefeill. det er vel ikke noe dph på den båten. Redigert 26.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Takker for tipsene. Nei, det er 290 DP. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Om du ikke har ligget mer en 15 timer med landstrøm tilkoplet, tviler jeg på at dette har noe med denne å gjøre! Derimot er det innlysende at flytting av senseledning kan ha sammenheng med galvansik tæring internt i egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Jeg flyttet B+ for å være sikker på å ha god kontakt med batteriet. Bruker rimelig hovedbryter som kanskje ikke alltid er 100 % PÅ(?). Var redd for brudd og feil på dynamo. Nå blir det hovedbryter på B+ samt BEP VSR direkte mot start-batteriet (på batterisiden av hovedbryter start). Bør være bra sikker på at dynamoen får belastning (batteri) selv om hovedbryter forbruk skulle svikte. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Jo når du ikkje er tilkoblet noe så burde du ikkje være del av en krets... trudde eg.. Produksjonsfeil? Eg har aluminiumsbåt...eg må slutte å lese tråder med "tæring" i overskriften.... blir våkenatt nå.. he,he,..det jeg gj med plastbåten min siden den ligger på sjø 2-3 år før den blir tatt på land er at jeg har ei svær zinkanode i en ledning. denne plumper jeg på sjøen slik at den ligger på bunnen ved brygga mi. denne ledningen blir da med krokodilleklemmer koblet 1 til blokka på sabben min,den andre klemma setter jeg rett på prop aksel under dørken. tar bare 1 min å hekte dette av og på. ser at zinken blir spist både den som er skrudd på båten,og den som ligger fritt på bunnen. mye teori ang strøm og tæring,men denne oppskrifta har jeg tro på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.