Jump to content

Kan jeg bruke Caso Superfix for å lime plastlister fast i båten?


Mastiff

Recommended Posts

Inni skjærgårdsjeepen min er det noen lister som har sunket ned og må limes opp igjen. Kan jeg bruke Caso Superfix til det, eller må jeg finne noe annet? Hva er i så fall bra?

 

Fra beskrivelsen til Casco:

 

Svært sterkt monteringslim til innen og utendørs bruk.
SuperFix er et svært sterkt enkomponent monteringslim, med elastiske egenskaper som fester til de fleste materialer. Tiksotropien er svært høy, som i mange tilfeller gjør det mulig å montere uten fiksering. Superfix har ingen krymping og svært gode fugeegenskaper. Lime- og aldringsegenskapene, samt temperaturmotstanden er svært god.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke limet som er "nøkkelen", det er materialet i listene. Legg en dråpe med vann på listen og sjekk fasongen. Står den som en halvmåne er det lav overflatespenning og en utfordring hvor du må heve spenningen i overflaten med surface activator eller lignende. Om dråpen "flyter ut" er spenningen høyere og du får en god adhesjon.

Casco Superfix er et pastøst produkt som kan benyttes selv om limingen er vertikal og produktet trenger kun kontakt med overflatene(det er ikke nødvendig med press).

Om det er en mykgjort PVC kan man oppleve mykgjører-vandring og problemer etter en stund, men det er en sjanse du bare må ta. Alternativet er å legge litt lim på listen, la den ligger der i 3-4 uker og sjekke heften.

 

Lykke til !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for det! Da tror jeg at jeg tar sjansen på å lime den ene buktningen av listen og se hvordan det går. Siden det er motkrefter ute og går her (lista er stram når den blir satt opp) bruker jeg nok en planke som jeg skjærer til for å holde den oppe (mens limet tørker, altså).

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er smart. Husk at det tar litt tid før det herder. Kan sikkert la planken stå noen døgn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lim eksponert for luft herder 2-3 mm i døgnet ved 65% rel. fukt og 20 grader. Når det er brukes som lim(ikke fugemasse) går det tregere og med lavere temp enda tregere.

Så du trenger sikkert to døgn. Om det kan stå lengre er det bare fint.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...