Jump to content

Hva er normalt forbruk på en 50 hk mercury 500 motor tror dere


Frodebrol

Recommended Posts

Hva er normalt forbruk på en 50 hk mercury 500 tror dere? Jeg kjørte ca 15 min på full gass, og 1 time og 45 minutt på halv gass. Da brukte jeg 30 liter.

 

Høres jo bra ut det. Det stod en tommelfinger regel en plass her på

0,28 l/time x Hester, dvs 14 liter pr time for din del

 

Jeg har en 70 hester, og burde ha 20 liter/time, tror jeg har det og vel så det.

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell bare man drar av noen hundre omdreininger fra max. Hvis dette er slik jeg forstår en 4 sylindra totakter, så er den i den tørste enden av skalaen, vil tippe at du havner et sted mellom 20 og 25 liter pr time på full spiker!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Halv gass blir liksom litt diffust, hvis motoren har maxturtall på 5500 så vil halv fart være på ca 3100 - 3200 rpm ( trekt ifra grunnturtall på tomgang med 800). Tipper du vil bruke 11-13 liter pr time på "halv gass"

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke mer interessant å finne ut hvor langt man kommer (distanse) per liter bensin heller enn hvor mange liter man forbrenner i timen? Skal man ha lavest mulige forbruk per time så er det vel tomgang som kommer best ut og da er man jo like langt og kan heller slå av motoren? Skal man komme lengst mulig per liter bensin så vil jeg tro at man drar av 1000/1500 rpm fra maks rpm så lenge man da holder båten i god plan og med riktig tilt på motoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...