Innlandsskipper Startet 25.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2013 Er ganske ny med innebordsmotor. Kjøpte med en eldre Windjammer 22 med Mercruiser 898 og alpha one drev i fjor (2012). Når jeg startet med vår renoveringen (båten er generelt dårlig vedlikeholdt), valgte jeg å fylle på ca. 2 liter kjølevæske blandet med vann 50/50 for jeg trodde det var for lite i tanken, i og med at jeg ikke så noe væske når jeg skrudde av lokket. Jeg kan heller ikke se noe maks/min merke noen plass. Det som skjer når jeg har prøvd å kjøre denne med drevpose på land er at den koker. Temperaturmåleren viser litt over 80 grader, og da tørr jeg ikke annet enn å stanse motoren. Er det noe galt tror dere? Eller har jeg fylt på for mye som nå kommer ut gjennom en liten tut på toppen av ekspansjeonstanken og alt er egentlig ok? Sitér dette innlegget Link to post
Johnsenbåt Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 80 grader er ikke for mye. Den burde gå helt trygt på 90-95 også. Vannet som kommer ut er trolig overflødig vann du har fylt på ja. Dette kommer ikke motoren har riktig driftstemp, for vann "utvider" seg når det blir varmt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 At den blåser ut litt kjølevæske er helt normalt som Johnsenbåt skriver. Noen motorer har en beholder tilkoblet denne stussen ved trykklokket hvor vannet kommer ut som da blir sugd tilbake når motoren avkjøles. Dette er nødvendig når motoren er tilkoblet varmtvannsbereder og defroster da ekspansjonsvolumet i varmeveksleren blir for lite. Hos deg skal det ikke være nødvendig tror jeg. Vet ikke hvor lenge du har kjørt motoren men jeg regner med at du har sjekket at det kommer vann ut sammen med eksosen, hvis ikke er sjøvannspumpen defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Jeg har kjørt motoren i kanskje 7-10 min. på rundt 1.000 omdreinger. Da kommer det damp og kjøelvæske ut av tuten ved påfyllingslokket. Det kommer ikke vann ut av eksosen på denne tiden..... Jeg har som sagt stoppet motoren på dette tidspkt. Skal jeg ha is i magen å la den gå litt til ? (beklager at bildene kom tre ganger). Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Bytt impeller i sjøvannspumpa før du gjør noe mer. Denne lever ikke i mange år og hvis du akkaurat har fått båten er det tid for å skifte denne. Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Ok.... Skifta nylig girolja, men den kan man vel ta vare på å bruke om igjen. Hadde håpe å slippe å skifte den, men må vel krype til korset.... Men allikevel, kommer det vann ut av eksosen først etter at termostateten har åpna ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Men allikevel, kommer det vann ut av eksosen først etter at termostateten har åpna ? Nei, sjøvannet sirkulerer kontinuerlig, slik at det kommer alltid vann ut av eksosen, så fremt alt virker ! Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Da har jeg nok ikke noe valg nei... Jeg skal skifte impeller iløpet av ett par dager. Har settet liggende. Hvis det ikke skulle hjelpe.... hvilke muligheter har jeg igjen da...? Sitér dette innlegget Link to post
fore Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Skal du bruke gammel girolje på nytt? Vannet som kommer ut i eksosen er sjøvann og det skall komme ut sammen med eksosen bare sekunder etter at du starter motoren. Termostaten åpner for ferskvannet på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Olja er ny, jeg skifta for noen dager siden, og båten står fortsatt på land. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 (redigert) Det er ikke noe problem å bruke den oljen om igjen, den blir verken dårligere eller bedre av å ha stått på drevet et par dager uten bruk, men sjekk uansett at det ikke er kommet noe vann i oljen, det ser du med en gang når du tapper den, og kjenn litt på oljen mellom fingrene for å se om det kommer ut noe metallspon, særlig på de siste dråpene. Det er ytterst lite sannsynlig at du finner noen av delene, men det er en grei tommelfingerregel og alltid inspisere drevoljen når den tappes. Redigert 26.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Jeg skal sjekke det adeneo. Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Har starta arbeidet med å skifte impeller nå i kveld. Ett par av mutterene satt veldig løst. Huff og huff. Men øvre og nedre gir girhus klarer jeg ikke å skille fra hverandre. Noen tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Her er resultatet etter at jeg omsider fikk delt øvre og nedre girhus..... Og det var ett slit å få åpna impellerhuset også. Hele huset ser ut som om det mer eller mindre har smelta sammen med impellereren. Dette må da ha gått tørt lenge? Jeg tror jeg overlater dette til ett verksted nå,,,,, Er engstlelig Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Bare sett sammen med nye deler så finner du ut av om det er ytterligere skade. Det første som ryker ved manglende kjøling er gummimuffene på eksosbend. Sjekk om de er brent. Hvis ikke har det antagelig gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Har to Alpha One drev fra 1988 gått 600 timer, er ok og pent kjørt. Om du trenger et drev for bytte ut det defekte eller et i reserve, så er de til salgs. Send im om du er interresert. Holder til i Oslo. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
SvartRøyk Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Hvis lenge uten kjøling ville jeg sjekket simmeringen på gearakselen som sitter i bellhousing. Om denne er dårlig får du vann inn i knutebelgen via eksosen. Denne blir veldig tørr og sprø hvis oppvarmet. Redigert 29.Mai.2013 av SvartRøyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.