Jump to content

Mercruiser 898 198hk, 305cid (5,0L)1984mod kjølevann koker


Innlandsskipper

Recommended Posts

Er ganske ny med innebordsmotor. Kjøpte med en eldre Windjammer 22 med Mercruiser 898 og alpha one drev i fjor (2012).

Når jeg startet med vår renoveringen (båten er generelt dårlig vedlikeholdt), valgte jeg å fylle på ca. 2 liter kjølevæske blandet med vann 50/50 for jeg trodde det var for lite i tanken, i og med at jeg ikke så noe væske når jeg skrudde av lokket.

Jeg kan heller ikke se noe maks/min merke noen plass.

Det som skjer når jeg har prøvd å kjøre denne med drevpose på land er at den koker. Temperaturmåleren viser litt over 80 grader, og da tørr jeg ikke annet enn å stanse motoren.

Er det noe galt tror dere?

Eller har jeg fylt på for mye som nå kommer ut gjennom en liten tut på toppen av ekspansjeonstanken og alt er egentlig ok?



bilde



bilde



bilde

Link to post

At den blåser ut litt kjølevæske er helt normalt som Johnsenbåt skriver. Noen motorer har en beholder tilkoblet denne stussen ved trykklokket hvor vannet kommer ut som da blir sugd tilbake når motoren avkjøles. Dette er nødvendig når motoren er tilkoblet varmtvannsbereder og defroster da ekspansjonsvolumet i varmeveksleren blir for lite. Hos deg skal det ikke være nødvendig tror jeg. Vet ikke hvor lenge du har kjørt motoren men jeg regner med at du har sjekket at det kommer vann ut sammen med eksosen, hvis ikke er sjøvannspumpen defekt.

Link to post

Jeg har kjørt motoren i kanskje 7-10 min. på rundt 1.000 omdreinger.

Da kommer det damp og kjøelvæske ut av tuten ved påfyllingslokket.

Det kommer ikke vann ut av eksosen på denne tiden.....

Jeg har som sagt stoppet motoren på dette tidspkt. Skal jeg ha is i magen å la den gå litt til ?

(beklager at bildene kom tre ganger).

Link to post

Det er ikke noe problem å bruke den oljen om igjen, den blir verken dårligere eller bedre av å ha stått på drevet et par dager uten bruk, men sjekk uansett at det ikke er kommet noe vann i oljen, det ser du med en gang når du tapper den, og kjenn litt på oljen mellom fingrene for å se om det kommer ut noe metallspon, særlig på de siste dråpene. Det er ytterst lite sannsynlig at du finner noen av delene, men det er en grei tommelfingerregel og alltid inspisere drevoljen når den tappes.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Her er resultatet etter at jeg omsider fikk delt øvre og nedre girhus.....

Og det var ett slit å få åpna impellerhuset også.

Hele huset ser ut som om det mer eller mindre har smelta sammen med impellereren.

Dette må da ha gått tørt lenge?

Jeg tror jeg overlater dette til ett verksted nå,,,,,

Er engstleligbilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...