JohanPaaSnippen Startet 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2005 Noen som vet når norske båtsportkart kommer i ca. A3 format? mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 Har Ugland IT noen planer om dette, da? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
JohanPaaSnippen Svart 5.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 Har Ugland IT noen planer om dette, da? <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke, men leste at svenskene har laget sine i dette format. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 5.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2005 Som kjent solgte Sjøkartverket rettighetene til båtsportkartene til Ugland IT i fjor. Bortsett fra at de identiske kartene (opprtykk som lå på lager) ble påført "må ikke brukes for navigasjonsformål"!! så har det vært helt stille fra Ugland IT. Forresten - de har terminert et annet produkt de overtok - det levende sjøkartet. Ugland IT hadde visstnok og sikkert planer med dette kjøpet, men de virker ikke som om de er på banen. Tok C-map "rotta" på dem med lanseringen av Kystatlas? Iflg. annonser i de siste båtbladene har de også laget en versjon trykket på plast. De må jo være perfekt i båtene våre. Kystatlas er også aggressive med lansering av nye atlas for strekningene lenger nordover. Noe mindre format kunne sikkert være fordelaktig i mindre båter, men jeg tviler på at noe er på gang. Markedsføringen er i tilfelle ikke-eksisterende. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Poseidon Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Etter å ha drevet med navigasjon, kart og kurs i nokså mange år - og samtidig være sjøkartforhandler - har jeg gjort meg visse erfaringer med båtsportkart som kan sammenfattes slik: Tidligere har jeg vært betenkt på å anbefale dem - nå er jeg ikke betenkt på å fraråde dem. mvh Poseidon .... som anbefaler "vanlige" sjøkart..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JohanPaaSnippen Svart 6.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Etter å ha drevet med navigasjon, kart og kurs i nokså mange år - og samtidig være sjøkartforhandler - har jeg gjort meg visse erfaringer med båtsportkart som kan sammenfattes slik: Tidligere har jeg vært betenkt på å anbefale dem - nå er jeg ikke betenkt på å fraråde dem. mvh Poseidon .... som anbefaler "vanlige" sjøkart..... <{POST_SNAPBACK}> Hvorfor mener du at båtsportkart oppdatert 2004 ikke holder mål? mvh Johan Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 (redigert) Hvorfor mener du at båtsportkart oppdatert 2004 ikke holder mål? mvh Johan <{POST_SNAPBACK}> Hei Johan, Jeg uttalte meg ikke om ett spesielt båtsportkart fra 2004 - det har heller ikke vært nevnt tidligere i tråden. Mine kommentarer var generelle. I Sjøkartverkets eiertid ble båtsportkartene oppdatert hver annet år, intet tyder på at det blir bedre med ny eier - ting tyder på at det blir bedre. En annen sak er at du må skille mellom to oppdateringer; den ene er "navigasjonopplysninger" den andre er "båtsportopplysniner". Det hjelper lite å få rede på hvor det siste fuglereservatet er hvis man ikke får opplyst om nye luftspenn, moloer, broer, etc..... mvh Poseidon Redigert 6.Mars.2005 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Hei Poseidon Siden du er kartforhandler - ville det vært en ide om du i egenskap av å være forhandler av disse kartene tok kontakt med Ugland IT for å forsøke å få rede på hva de driver med og hvilke planer de har? Slik det ser ut nå kan det virke som disse kartene har utspilt sin rolle, men det kan jo tenkes at de har store planer men bare er forsinket ? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Hei Poseidon Siden du er kartforhandler - ville det vært en ide om du i egenskap av å være forhandler av disse kartene tok kontakt med Ugland IT for å forsøke å få rede på hva de driver med og hvilke planer de har? Slik det ser ut nå kan det virke som disse kartene har utspilt sin rolle, men det kan jo tenkes at de har store planer men bare er forsinket ? <{POST_SNAPBACK}> Hei igjen Lasse, Ja det kan jeg jo forsåvidt gjøre. Men den forhandleravtalen jeg benytter er med Sjøkartverket, og som det fremgår ovenfor har jeg aldri vært "venn av båtsportkartene" - og Uglands disposisjoner så langt gir ingen grunn til å tro at dette kommer til å endre seg. Av en eller annen grunn får jeg meg ikke til å tro at et selskap som sitter på Hønefoss har den holdningen/interessen/entusiasmen som skal til for å få frem de sjøkartene som brukerne drømmer om... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Har sendt en mail til Ugland der jeg etterlyser informasjon om ajourhold/nye utgivelser - båtsportkart. Jeg har ikke funnet noen slik oversikt. Legger ut svaret her (hvis jeg får noe) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 En annen sak er at du må skille mellom to oppdateringer; den ene er "navigasjonopplysninger" den andre er "båtsportopplysniner". Det hjelper lite å få rede på hvor det siste fuglereservatet er hvis man ikke får opplyst om nye luftspenn, moloer, broer, etc..... mvh Poseidon Verre blir det når man rasker med seg et kart før båtturen. Før man betaler sjekker man raskt at det er sånn nogenlunde nylig oppdatert. Med store fine bokstaver står det på kartet at det er oppdatert i år. Etter at flere staker og fyr er passert, uten at de finnes i kartet, kommer lupa fram. Med små bokstaver nede i hjørnet står det: "Navigasjonsopplysninger ajour pr. attenhundre-og-hvitkål" Kartet er jo ikke noe nyere enn det kartet jeg kastet fordi det var for gammelt! Dette er jo rent lureri. Jeg kan da også se hvor det er en båthavn, eller hvor jeg kan få kjøpt is. Og fuglereservater er merket med svære skilt. Kan aldri huske at det har vært noe problem, selv på ukjente steder. Men at et fyr har skiftet karakter, eller at en stake er fjernet/flytett/lagt til, det er ikke så lett å vite. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Poseidon Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Dette er jo rent lureri. Jeg kan da også se hvor det er en båthavn, eller hvor jeg kan få kjøpt is. Og fuglereservater er merket med svære skilt. Kan aldri huske at det har vært noe problem, selv på ukjente steder. Men at et fyr har skiftet karakter, eller at en stake er fjernet/flytett/lagt til, det er ikke så lett å vite. Ja, du har fullstendig rett Lars Herman, og det var derfor jeg skrev som jeg gjorde lenger oppe i tråden: Etter å ha drevet med navigasjon, kart og kurs i nokså mange år - og samtidig være sjøkartforhandler - har jeg gjort meg visse erfaringer med båtsportkart som kan sammenfattes slik: Tidligere har jeg vært betenkt på å anbefale dem - nå er jeg ikke betenkt på å fraråde dem. Derfor holder jeg fortsatt - ikke bare en knapp - men en hel frakk på vanlige sjøkart tilhørende hovedserien. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
o.b.lix Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Husk at sjøkart er ferskvare da Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Husk at sjøkart er ferskvare da Må innrømme at en hel del av mine båtsportkart er fra tidlig åttitall eller så . De brukes dog stort sett til planlegging hjemme, i båten foretrekker jeg de store kartene (som er av noe nyere dato). Blir litt for mye skifting og leting med båtsportkartene etter mitt syn. Men hvor ofte bør man egentlig skifte ut kartene? Har en følelse av at jeg henger litt etter på dette området.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
o.b.lix Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Men hvor ofte bør man egentlig skifte ut kartene? Har en følelse av at jeg henger litt etter på dette området....Kona gikk nettopp på båtførerprøven, og der ble det hevdet at minst annethvert år burde de skiftes, med mindre du tilføyer oppdatert info fra Etterretning for sjøfarende fra Sjøkartverket.... Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Kjøpte kystatlaset ifjor høst. A3 format 1:40000. I sommer ble 3-4 av sidene meget flittig brukt og godt slitt(boken er uhåndterlig og tung). En kaffekopp havnet også oppå den mest brukte siden. Torsdagen kjøpte jeg meg en lamineringsmaskin i A3 format på tilbud (598,-),klipte ut "kartrestene" og laminerte dem. Kjemperesultat Fargene ble sterkere, kontrastene bedre og kaffeflekkene forsvant nesten. Nå har jeg plastlaminerte kart i A3 format, 1:40000 og bedre farger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Kona gikk nettopp på båtførerprøven, og der ble det hevdet at minst annethvert år burde de skiftes, med mindre du tilføyer oppdatert info fra Etterretning for sjøfarende fra Sjøkartverket.... I så fall så har jeg ikke ett eneste kart som er godt nok ... Bra jeg ikke pleier å gå om natten da . Men det er nok på tide å skifte ut de eldste ja! Får skifte ut de viktigste, så får heller de som skjelden brukes være noen år gamle. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
At-le Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Kjøpte kystatlaset ifjor høst. A3 format 1:40000. I sommer ble 3-4 av sidene meget flittig brukt og godt slitt(boken er uhåndterlig og tung). En kaffekopp havnet også oppå den mest brukte siden. Torsdagen kjøpte jeg meg en lamineringsmaskin i A3 format på tilbud (598,-),klipte ut "kartrestene" og laminerte dem. Kjemperesultat Fargene ble sterkere, kontrastene bedre og kaffeflekkene forsvant nesten. Nå har jeg plastlaminerte kart i A3 format, 1:40000 og bedre farger. Hei.Gikk båtførerprøve sist vår i år. De som leder kurs(båtfører) anbefaler ikke oss å kjøpe kystatlaset. Sjøsportkart er best bruker til sjøen. Hva det er forskjellige av dem? Nøyaktig? umerke? kvalitet? Mvh At-le Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Kjøpte kystatlaset ifjor høst. A3 format 1:40000. I sommer ble 3-4 av sidene meget flittig brukt og godt slitt(boken er uhåndterlig og tung). En kaffekopp havnet også oppå den mest brukte siden. Torsdagen kjøpte jeg meg en lamineringsmaskin i A3 format på tilbud (598,-),klipte ut "kartrestene" og laminerte dem. Kjemperesultat Fargene ble sterkere, kontrastene bedre og kaffeflekkene forsvant nesten. Nå har jeg plastlaminerte kart i A3 format, 1:40000 og bedre farger. hvor fant du denne lamineringsmaskinen? - Hadde absolutt vært kjekt å ha.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
o.b.lix Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Hei. Gikk båtførerprøve sist vår i år. De som leder kurs(båtfører) anbefaler ikke oss å kjøpe kystatlaset. Sjøsportkart er best bruker til sjøen. Hva det er forskjellige av dem? Nøyaktig? umerke? kvalitet? Mvh At-le Kystatlaset er c-map, som betyr at alle kart-data er (manuelt) lagt inn i tabell, for så å bli laget kart av igjen. Dette gir for mange muligheter til unøyaktigheter og feil... Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Kjøpte også kystatlas i sommer, bruker vanligvis kartplotter, men må ha med kart i tilfelle svikt i elektronikken. Kystaltas er greit å bruke, oversikt kart i 1:100000 og navigasjonskart i 1:40000 som er ganske bra. Litt forskjellige opplysninger på de to formatene, men de utfyller hverandre. Enig i at "blekka" blir noe tung og slapp, og kan lett gå i styker. Er jo ingen stor ekspert på navigasjon som Poseidon, men antar at C.map sine kart som blir brukt som grunnlag for dette atlaset, er proffesjonelt oppdatert og noenlunde korrekt, eller hva?. Disse kartene blir også ganske rimelige. En serie koster ca 1000 og dekker f.eks lista til stord. Samtidig har disse kartene veldig bra opplysninger om det som er på land langs kysten, og kan brukes til f.eks. å planlegge en søndagstur på føttene etter noen dagers seilas. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Lamineringsmaskinen er av merket @office. Kjøpte den hos Ørting på Rjukan. Vet ikke hvilken kjede (om noen) de tilhører, men har sett lignende butikker andre steder. De fører bl.a. mye Master Craft produkter. Kystatlaset kjøpte jeg for 900,- hos Seatronic i Moss høsten -04. Det dekte mine behov for transportseiling fra Drøbak til Notodden. Kun en stake rett nord for Ula fant jeg ikke... (Kan ha vært meg ) Hvis noen vet om bedre kart for Kragerøskjærgården så si gjerne ifra!!! Atlaset er utydelig i de trangeste sundene. Ønsket meg, og fikk, "Den Norske Los" bind 2B til bursdagen. Så de havneskissene har jeg allerede. Planlegger å skanne dem for deretter å laminere dem til aktivt bruk. (Vil ikke ha kaffe på den boken også) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Kun en stake rett nord for Ula fant jeg ikke... (Kan ha vært meg ) Eehh... den nærmeste staken rett nord for Ula må stå sånn omtrent midt mellom Orkanger og Melhus i Trondheimsfjorden, så det er ikke så rart du ikke fant den!! Beklager!!! Kunne bare ikke dy meg. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Ønsket meg, og fikk, "Den Norske Los" bind 2B til bursdagen. Så de havneskissene har jeg allerede. Planlegger å skanne dem for deretter å laminere dem til aktivt bruk. Det har jeg også gjort! Forstørret opp de viktigste havnebeskrivelsene til A4, og laminert dem. Veldig greit å ha liggende i båten. Har brukt disse mye på steder der de vanlige kartene ikke er nøyaktige nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
goggen Svart 15.November.2005 Link til dette innlegget Svart 15.November.2005 Lamineringsmaskinen er av merket @office. Kjøpte den hos Ørting på Rjukan. Vet ikke hvilken kjede (om noen) de tilhører, men har sett lignende butikker andre steder. De fører bl.a. mye Master Craft produkter. Clas Ohlson fører også A3 lamineringsmaskiner. - art. nr. 31-3647. Prisen er 398,-. Et utmerket produkt som kan anbefales. Jeg har også brukt den på fargekopier av egne kart. Veldig greit å ha liggende laminerte utgaver av de kartene man bruker mest! Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.