Jump to content

Norske båtsportkart


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

Eehh... den nærmeste staken rett nord for Ula må stå sånn omtrent midt mellom Orkanger og Melhus i Trondheimsfjorden, så det er ikke så rart du ikke fant den!!

Beklager!!! Kunne bare ikke dy meg.

mvh tuffff

Øøhhh??? Da havner du i Skaun, sånn ca. 200 meter over havet.... Så DEN staken kan du bare glemme her oppe!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kystatlaset er c-map, som betyr at alle kart-data er (manuelt) lagt inn i tabell, for så å bli laget kart av igjen. Dette gir for mange muligheter til unøyaktigheter og feil...

Hei,

 

KystAtlasene blir laget med elektroniske sjødata direkte fra Statens Kartverk - Sjø. Dette er akkurat de samme dataene som er brukt i både båtsportkartene og hovedserien.

 

De eneste stedene i 1:40 000 og 1:100 000 kartene hvor det er brukt sjødata fra C-MAP Norway er innerst i noen av fjordene på vestlandet.

 

Mvh

Øystein Tvedten

KystAtlas AS

Redigert av Øystein (see edit history)

Øystein Tvedten

Kartoperatør + layout / IT Technician

Kartagena AS

Link to post
Share on other sites

Benyttet anledningen til en tur i båten for å sette opp en liste over det jeg har av kart, havnebøker og farvannsbeskrivelser ombord:

 

Skagerak efs 4/00

Sjøkart nr 2 efs 4/02

Sjøkart nr 16 efs 20/04

Sjøkart nr 6 efs 9/01

Båtsport serie A efs 4/00

Båtsport serie B efs 2/99

Båtsport serie C efs 4/98

Båtsport serie D efs 6/00

Blindleia efs 4/01

Båtsport Sverige serie B efs 8/98

Bluechart MEU041R jan 04

Bluechart MEU042R jul 03

Cappelens havnebok Oslofjorden 1997

Cappelens havnebok Sørlandet 1997

Den Norske Los 2A 1993

Den Norske Los 2B 2005

Norges sjøatlas 1998

Kysten vår 1987

Kommas Havnelods 1999

NSSR ferie og fritidshavner 2004

Båtmagasinet gjestehavner 2003

Gästhamnsguiden 2005

Västkustens naturhavner SXK 1998

Link to post
Share on other sites

Hei.

Gikk båtførerprøve sist vår i år. De som leder kurs(båtfører) anbefaler ikke oss å kjøpe kystatlaset.

Sjøsportkart er best bruker til sjøen. Hva det er forskjellige av dem? Nøyaktig? umerke? kvalitet? :confused:

Mvh At-le :blush:

Jøss, har de provisjon på båtsportkart da eller?

 

Jeg har brukt kartplotter, båtsportkart, Kystatlas og Sjøkart (de store gule/hvite). I dag er det Kystatlas og plotter som brukes. Mye bedre å bruke Kystatlas enn Båtsportkart. Har ikke funnet noen feil i Kystatlaset. Kombinasjonen 1:100.00 og 1:40.000 kart er veldig fin synes jeg

Link to post
Share on other sites

Gikk til innkjøp av to sett båtsportkart, et sør og et nord for Bergen.

Må si at de er av begrenset nytte ombord i båten. I litt skvalpete sjø i en lett daycruiser som vugger og rister er det jammen ikke lett å lese informasjonen på kartet. Skriften er rett og slett for liten.

Det er heller ikke lett å finnavigere etter dem i den målestokken kartene er i.

 

I båten bruker jeg kartene til å få oversikten og til å kontrollere at plotteren ikke er helt ute å kjøre....

Ellers bruker jeg dem hjemme i stuen under planlegging og drømming om nye turer.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si at de er av begrenset nytte ombord i båten. I litt skvalpete sjø i en lett daycruiser som vugger og rister er det jammen ikke lett å lese informasjonen på kartet. Skriften er rett og slett for liten.

Det er heller ikke lett å finnavigere etter dem i den målestokken kartene er i.

Mitt råd : kjøp deg en god lupe med lys i - den er til meget stor hjelp. jeg tror jeg har to, tre ulike typer i båten.. Kjøp med Lysdiodelys istedenfor vanlig lyspære - så varer batteriene et par sesonger...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Et tips til Øystein, som tydeligvis har med Kystatlaset å gjøre; kunne det ikke

lages tydelige områdekart for spesielt populære områder?

Skulle gjerne betalt litt for et kart over Kragerøskjærgården som viser detaljer

ved passering av noen av de trangeste sundene og som ikke krever lupe.

1:5000 kanskje?

Omtale av spesielt vanskelige områder hadde også vært bra. Slik "Den Norske Los" har

endel av (men ikke nok).

F.eks. mindre interessant er i denne sammenhengen dybder under 3 meter.

Jeg vil gjerne ha mest mulig tydelig det som gir fare for å gå på grunn!

Forlaget kunne jo samarbeide litt med lokalkjente. (Dvs. ikke meg :lol: )

Redigert av R.L.B. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt råd : kjøp deg en god lupe med lys i - den er til meget stor hjelp. jeg tror jeg har to, tre ulike typer i båten.. Kjøp med Lysdiodelys istedenfor vanlig lyspære - så varer batteriene et par sesonger...

Kan også anbefale Magnabrite forstørrelseskulene som Nautisk har (med basen). Gir godt lys og betrakningsvinkel, samt at med basen ligger den relativt stødig. Jeg har en 64- og 89mm her på jobben som jeg bruker når jeg skal se på detaljer i kart (89mmeren kom med rund base, ikke firkantet som bildet på Nautisk viser).

 

Øystein

KystAtlas AS

Øystein Tvedten

Kartoperatør + layout / IT Technician

Kartagena AS

Link to post
Share on other sites

C-map distribuerer kartene sine på et Selector CD-sett.

 

Bilde

 

Når du starter valg-programmet så kommer det opp et verdenskart som det kan zoomes i. Der kan du klikke rundt til du finner det kartet du vil ha. Deretter trykker du på "Buy selected chart" og du havner i handlekurven. Der finner du en "request code" som du gir til C-Map online. I retur kommer det en "Unlock code". Kan ikke bli lettere.

Er du ute på havet og ikke har nettilgang, er det også telefonnumre å ringe. Går på under to minutter.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kan også anbefale Magnabrite forstørrelseskulene som Nautisk har (med basen). Gir godt lys og betrakningsvinkel, samt at med basen ligger den relativt stødig. Jeg har en 64- og 89mm her på jobben som jeg bruker når jeg skal se på detaljer i kart (89mmeren kom med rund base, ikke firkantet som bildet på Nautisk viser).

Enig i at denne typen er bahgelige og gode å jobbe med. De har imidlertid noen svakheter (etter min mening).

 

Forstørrelsen begrenser seg til ca 1,8 ganger, utførelsen i plast gjør at de er mottagelige for riper og de er avhengig av lyset som er tilstede.

 

Disse halvkulene samler lyset som er tilstede, men er det lite lys så hjelper ikke det uansett. Og dersom man bare har én kraftig lyskile, vil man få reflekser i overflaten av lupa og lyset vil ikke fordele seg jevnt over hele "bildet" man ser i bunnen av lupa.

Kutter man ut basen, og bare har en matt, men gjennomskinnelig side, løser man litt av disse problemene...

 

Mye mas om lys, men mange av BP medlemmene er i alderen 50+ og da er øynene MYE mer avhengig av godt lys enn tidligere...

 

Ble mye negativt dette, var egentlig ikke meningen for det er en veldig OK type lyper, men jeg mener det finnes bedre alternativer til bruk i båt....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...