Jump to content

Telefon og nettbrett uegnet til seriøs navigasjon?


Sun Flyer

Recommended Posts

telefongps.jpg

 

Hei,

 

Jeg bruker telefonen min, en sony experia go, til tracking når jeg er ute og sykler. Her har jeg brukt samme vei frem og tilbake. Kan vi si på generell basis at gps'en på mobile enheter er uegnet for seriøs naviasjon. Dette er jo ikke spesielt imponerende?

 

V

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sjekket joggetracket på min iphone og det er mye mer nøyaktig på tracket jeg sjekket ift. ditt eksempel.

Ellers er sjøkartet på feks. Gulesider.no helt greit til mitt bruk både på Iphone og Ipad. (raskt og effektivt å sjekke "terrenget" om man er klar over at det finnes feilkilder slik at man dobbelsjekker med andre referanser)

Å gå på vanlig kartplotter ene og alene uten andre referanser uansett hvilket merke, må vel regnes som høyrisiko selv om det fungerer nøyaktig og effektivt i 9999 av 10000 tilfeller.

Link to post
Share on other sites

 

Dette er jo ikke spesielt imponerende?

 

V

 

Tja, på den bakgrunnen kan man si det samme om kartplottere ... i flg. min plotter har jeg harvet over mang en holme. Krasjer gjør den også, insisterer på å dele på 0 når jeg nærmer meg koster midt på natta. Ikke moro å reboote (gammal modell, tar en evighet) den når det er mørkt og skvalpeskjær på alle kanter. Moralen er vel at til seriøs navigasjon kan du ikke satse alt på ett kort (kart :o)

 

Rent teknisk koker det ned til hvor mange kanaler gps'en har og hvordan det ligger an med plotter vs telefon her vet jeg ikke, men holder en knapp på plotterne ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av og til er det selvfølgelig mye bedre

 

Og av og til er det altså helt på trynet. Da egner det seg helt garantert ikke til navigasjon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ofte innstillinga på GPS som avgjør plottet som vises. Hvis det er satt opp med at plottene ikke skal "gå i hverandre" så blir ofte resultatet slik. Sjekk ut innstillinger så funker det sikkert på havet, hvis ikke skjønner jeg ikke hva slags GPS du nytter.

Link to post
Share on other sites

Når den andre båten kommer på sjøen, hvor det står en C80, skal jeg ta en test og sammenligne om koordinatene er like mellom C80en og iPadn. Kjører jeg spor på begge to, og sammenligner deretter, så burde det gi en grei indikasjon på presisjon.

 

Egentlig rart at du ikke på noen del av sporet ditt, er på samme spor. Alt er forskjøvet. Var det mye skog og bratte, nære fjell i området du syklet? Hva med høyspentlinjer langs traseen?

Link to post
Share on other sites

Det er ofte innstillinga på GPS som avgjør plottet som vises. Hvis det er satt opp med at plottene ikke skal "gå i hverandre" så blir ofte resultatet slik. Sjekk ut innstillinger så funker det sikkert på havet, hvis ikke skjønner jeg ikke hva slags GPS du nytter.

Har aldri hørt om at man kan stille inn slik at plottene ikke skal "gå i hverandre". Hva vil en slik funksjon typisk hete?

Link to post
Share on other sites

Overtok en IPad av min sønn her forleden. Et fantastisk anvendelig produkt på mange vis, men uegnet til bruk som aktiv plottet da den blir nærmest uleselig i sollys. Nøyaktighet oa. har jeg ikke sjekket da dette blir helt uinteressant for meg. Her stoler jeg ikke på annet enn dedikerte kartplottere av anerkjent fabrikat. Har hatt dette siden tidenes morgen og har aldring opplevd problemer siden 12-satelitters mottagere kom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Og av og til er det altså helt på trynet. Da egner det seg helt garantert ikke til navigasjon.

Spm. er hva som er av og til.

Egner ikke papirkart seg til navigasjon heller da? Man får jo "bedre" kart opp på Ipad og i tillegg får man opp en ca. posisjon som man kan sjekke nøyaktigheten til ved andre referanser på samme måte som man bør gjøre ved en tradisjonell kartplotter. (Gulesider båt, Ipad oppgir forøvrig til enhver tid GPS nøyaktighet, feks. 5m, uten at jeg har dobbelsjekket hvor mye man kan stole på disse verdiene)

Min mening er imidlertid at en kartplotter eller ipad alene er snaut sikkerhetsmessig selv om en eller flere personer på forumet aldri har opplevd problemer.

Vi som har vært innom forumet i noen år husker jo bla. dykkerbåten i Kristiansand som "gikk på streken"? Og mange andre har opplevd det samme, uavh. av om historien derifra er sann eller ikke.

Ønsker man "redningsvesten" på, så dobbelsjekker man mao. med andre referanser, uten å stole på at mange ikke har hatt problemer.

Hva er anerkjent fabrikat? Raymarine, Furuno og Simrad har ihvertfall hatt mer enn nok problemer opp gjennom årene. De har jo i motsetning til flybransjen pøst ut produkter som på langt nær er gjennomtestet til det man kan kalle sikker navigasjon (uten andre referanser). Ja, de virker i de fleste tilfeller men dessverre ikke 100%. Slik sett skriver de jo og i manualene at man ikke skal stole på dem ene og alene. (Gjelder og Ipad kartene)

Fordelen med Ipad/mobil er etter min vurdering hastigheten man kan sjekke kartet i forskjellige skala. Går man kun på kartplotter blir det lettere til at man kun går på streken i fin skala (om man kun har en kartplotter ombord) uten å være like "situational aware". (jfr. de som kjører ut i sjøen når GPSen på bilen viser feil ;)

Kan man ikke sjekke kartet 5 min frem å deretter navigere uten kart (fremfor å kjøre i full fart på "kartplotterstreken") så bør man ihvertfall vite at det er en viss risiko involvert mht. mulige feilkilder, til tross for at det har gått bra i en GPSalder hos mange/de fleste.

Min mening etter å nylig å ha begynt å bruke Iphone/ipad langs sørlandskysten er at det virker forholdsvis trygt til grovnavigasjon alene og kan være en super "dobbelsjekk" til kartplotter, spesielt nattestid om man ikke har radar eller andre visuelle referanser.

Nevner ellers at Ipad er godkjent i fly som erstatning for Papirkart (ikke navigering), forutsatt at man har en backupenhet.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, på den bakgrunnen kan man si det samme om kartplottere ... i flg. min plotter har jeg harvet over mang en holme. Krasjer gjør den også, insisterer på å dele på 0 når jeg nærmer meg koster midt på natta. Ikke moro å reboote (gammal modell, tar en evighet) den når det er mørkt og skvalpeskjær på alle kanter. Moralen er vel at til seriøs navigasjon kan du ikke satse alt på ett kort (kart :o)

 

 

Høres ut som Ekstremsport.

 

Moralen bør være at en om natten satser alt på et "Kart" og kjører på rett sektor fra lykter/fyr.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det å "fange" gps-signaler er en strømkrevende prosess, og på en mobil er strømmen en begrenset ressurs. Innsamling og registrering av posisjon foregår med et gitt intervall. Avhengig av app'en kan du på noen stille inn frekvensen selv (noen gir deg indirekte muligheten ved å velge type sport du holder på med). Poenget er at om du beveger deg hurtig så vil det bli "snarveier". Bil-gps'er løser dette rimelig greit, ved å "dra" logget punkt (inkl. linjen mellom de loggede punktene) inn på nærmeste vei, siden de antar du ikke kjører bil i terrenget. Dessuten logger de tett, der er det nok av strøm.

 

I båt og med mobilen i "terreng" (eks. din sykkeltur) har de ingenting å dra deg inn til, ergo blir det som det er. Jeg bruker også en slik app til bl.a. skigåing, og ser jo ofte at unøyaktigheten er størst f.eks. i en utforbakke med god fart som har kanskje en sving eller to i seg. Oppover den samme bakken på turen inn til vendepunktet mitt logges nærmest helt perfekt.

 

Jeg ser du har seilbåt (avataren din), og vil dermed tro at bruk fra denne i en seilbåt sin typiske marsfart vil fungere ganske OK. Når det er sagt - jeg har mye større tillit til en dedikert kartplotter med ordentlige sjøkart. Men selvsagt (for meg) alltid i kombinasjon med papirkart...

Link to post
Share on other sites

Hva er seriøs navigasjon? Etter min mening er det kryss-sjekk visuelt og med flere hjelpemidler. Min c-map går over holmer og langt opp i åssidene til tider. Og selvfølgelig har man brukbare papirkart ombord til alle ukjente farvann en beveger seg i.

Link to post
Share on other sites

 

Moralen bør være at en om natten satser alt på et "Kart" og kjører på rett sektor fra lykter/fyr.

Fyr er fint, men jeg synes det er svært risikabelt å "satse alt på et kart", litt usikker på hva du egentlig mener med det, men redundans er stikkord. Hvis plottern streiker så sitter jeg som du sier igjen med kart og fyr (eller staker hvis det er lyst), og å ha en mobil med Navionics til erstatning mens plotteren summer seg gir meg den redundansen jeg trenger - eller ihvertfall gjerne vil ha. Nå tar det jo ikke så lang tid å restarte plotteren at dette egentlig er annet enn irriterende, men en vakker dag paier den vel totalt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig der Pettern. Når jeg bruker telefonen som plotter i båten så har jeg 2-3 meter nøyaktighet og en veldig kjapp posisjonsoppdatering(Hz) under kalesjen. Plotteren(Garmin gpsmap 198) har rundt 8-10 meter, og dårligere nøyaktighet...

 

Skal også sies at det ikke finnes digitale sjøkart for området jeg har båten i så jeg bruker plotteren til knopmåler. På telefonen bruker jeg google earth eller maps.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det er slike nøyaktigheter?

Måler du mot et trigonometrisk punkt med en rover?

Står på skjermen hvordan nøyaktighet jeg har. Jeg tror ikke Google eller Garmin har implisert en slumptallgenerator i deres software for å gi en feilaktig og tilfeldig indikasjon på nøyaktigheten man har.

 

Står jeg i hagen hjemme så er prikken noen ganger noen dm feil plassert når jeg ser på maps, earth eller norgeskart. Da står det at jeg har 1 meter nøyaktighet.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det er stikk motsatt. papirkart og kartene i plotteren er gamle.

Ja, men det forutsetter at du har nettoppkobling og bruker nettet som en chartserver. Jeg drar aldri på tur innen rekkevidde av routeren min.

 

 

Står jeg i hagen hjemme så er prikken noen ganger noen dm feil plassert når jeg ser på maps, earth eller norgeskart. Da står det at jeg har 1 meter nøyaktighet.

Mottageren din har ingen mulighet for å vise nøyaktighet uten en referanse. Det den har er DOPéne. Og det er beregnede størrelser som du kan regne ut dagen i forveien. Og det igjen forutsetter at du befinner deg ute på havet uten hindringer i noen retning. At den viser slik nøyaktighet hjemme i hagen din kommer av at den bruker aGPS hvor tung tallknusing foregår andre steder enn i mottageren din. Og det krever igjen nettoppkobling.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ganske imponert av Telenors dekning langs Sørlandskysten på min tur fra Fredrikstad til Stavanger for 10 dager siden.

Stort sett bedre eller like god dekning som jeg har her jeg bor forholdsvis sentralt i Stavanger.

At man i tillegg kan laste ned flerfoldige GB a kr. 399 i mnd i 4g hastighet er jo heller ikke så verst.

Link to post
Share on other sites

Fyr er fint, men jeg synes det er svært risikabelt å "satse alt på et kart", litt usikker på hva du egentlig mener med det, men redundans er stikkord. Hvis plottern streiker så sitter jeg som du sier igjen med kart og fyr (eller staker hvis det er lyst), og å ha en mobil med Navionics til erstatning mens plotteren summer seg gir meg den redundansen jeg trenger - eller ihvertfall gjerne vil ha. t.

Moralen bør være at en om natten satser alt på et "papirKart" og kjører på rett sektor fra lykter/fyr.

 

Nå svarte jeg på ditt innlegg 3 og da var det svarte natta og da er lykter og fyr og papirkart det rette

hjelpemidlet for å kunne seile i rett sektor.

 

Men papirkartet er like bra om dagen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...