function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Prosjekttråd, Tresfjord 28, Fars Vilje II


Pettern1972

Recommended Posts

Da er jeg såpass godt i gang med oppussingen at det er på tide med nok en prosjekttråd.

Som noen av dere sikkert vet, har utviklingen på båtfronten tatt litt av her i løpet av året. 2011-sesongen startet med oppussing av 1972 modell Mørebas 15 deluxe (se egen tråd)

Da ho mor var litt sjeptisk til å vimse rundt i Skjebergkilen i en liten ustødig 15 foter uten andre overnattingsmuligheter en i "sandwich-positur" fikk jeg endelig disp til å bruke sårt etterlengtede båtpenger. Ringte til en kompis som fikk den nyoppussede 15 foteren, motor, henger og hele sulamitten til en hyggelig sum (for han iallefall), solgte kubikk-Olga (motorsykkel), og fant et pent eksemplar av en 1979 Marex 24 som jeg plutselig ble kaptein på.

Det var den beryktede 9-fotssyken, som slo inn med all sin kraft, og vi konverterte til 7 knops-klubben (også egen tråd)

Denne båten hadde vi enormt mye glede av i sommer. Men alt godt har jo som kjent en ende, og det måtte jo selvfølgelig også skje for oss.

 

Også jeg som trodde at 9-fotssyken var kurert, nei da, den lå bare i dvale,

og slo nå til med all sin kraft igjen, denne gangen verre enn i sommer,

13 fotssyken er jammen ikke bare bare å få. Ny skute ble kjøpt inn igjen, denne gang et rimelig pent eksemplar av en 1977 Tresfjord 28 til den nette sum av 55 båtpenger. Og du verden for en plass det er om bord i disse skutene. Her er det bare å invitere til bryggedans.

Dessverre har jeg ingen bilder av båten på vann, da den lå på land ved besiktigelse og overtakelse. Faktisk har den liggi ferdig pakket inn i burkaen på land i 2 år nå. Vel vel, fikk ikke sett åssen den så ut på vann, men har i alle fall fått inspisert det som normalt ligger under vann skikkelig om ikke annet.

I grove trekk kan vel sies at det mest prekære er en skade oppe under dollbord babord side. Dette er en gammel skade etter at 1. eier på påkjørt i 1979. Skaden ble reparert på båtbyggeri den gangen, og er for så vidt fortsatt tett, men sparkel og lakk har løsnet.

Mesteparten av skrogtrekk inni båten er løst, og trenger litt førstehjelp. Alt skrogtrekk er derimot helt, og skal kun rengjøres og limes opp igjen. Ingen stor jobb å fixe på i mine øyne. Men det får jeg ikke gjort noe med før varmere vinder inntreffer her ute.

Videre var batterier defekt, kjøleskap defekt, elektrisk må oppgraderes noe, da vi lever i en litt annen elektronisk tid nå enn de gjorde i det herrens år 1977. Videre skal all teak pusses ned og oljes.

Men før kulda slipper takket og kong vinter takker for seg er det nok annet å henge fingrene i.

 

Litt bilder før arbeidet starter.

 

Skade babord skuteside

 

dscn0653.jpg

 

 

Ellers stort sett hel og pen i skrog og en fin badeplattform:

dscn0651.jpg

 

 

Pentry:

dscn0682.jpg

 

dscn0683.jpg

 

 

Kokeapparat Wallas Safeflame 1000, funker fint som snus:

 

dscn0684.jpg

 

 

 

Førerposisjon

dscn0659.jpg

 

 

Verdens guleste Porta Potti, med en liten spennende vri, den er nemlig koblet til en pumpe, så jeg slipper tømming manuelt, men heller kan bruke "klyster-metoden", rett til sjøs midtfjords når portapottitanken er full:

 

dscn0661.jpg

 

 

Resten av kontoret:

 

dscn0662.jpg

 

 

Praktisk kassett som motor sitter i:

 

dscn0707.jpg

 

 

Motorrommet inneholder original Perkins 4.108M på 49 ponnier. Total gangtid 2240 timer. Ny topp montert i 1988 etter at termostat takket for seg. Gangtid etter denne reparasjon er 798 timer.

Skal selvfølgelig få ny impeller, ny termostat, ny olje/filter nytt dieselfilter, samt rens av kjølesystem og ny frostvæske før sjøsetting

 

dscn0665.jpg

 

 

Ryddig og oversiktlig elektrisk skap. Alt orginalt:

 

dscn0673.jpg

 

 

Sittegruppe BB side i cabin:

 

dscn0679.jpg

 

 

Benker ute, likt på begge sider, med sitteplass til 6 personer:

 

dscn0695.jpg

 

 

Setetrekk er originalt fra båten var ny, dvs skikkelig brun skai ute, og sennepsgult inne. Ikke helt fagert i rederinnens øyne, så hu har bestilt en oppgradering her.

Oppgradering av lamper i båten. Tok ut de originale lampene, fjernet all innmat og erstattet det med LED-strips. Fra 42 watt ned til 8watts forbruk, og minst like godt lys.

 

20111109_175322_947.jpg

 

 

Lys under hardtop hadde lysstoffrør, skiftet også her ut til LED-strips:

 

20111110_155053_320.jpg

 

Og hvilken effekt det ble:

 

20111110_160256_968.jpg

 

Treverk under hardtop ble skrudd av, pusset ned, et strøk med Herdins lakkbeis, f- arge mahogny og mettet med 50/50 blanding med whitesprit og vaselinolje.

 

20111110_192445_330.jpg

 

20111117_153520_625_2.jpg

 

20111201_124424_726.jpg

 

 

Lyslist oppunder tak inni cabin: Her satt det også tradisjonelle lyspærer. Byttet ut disse også med LED-strips med dimmer.

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=uZZHxd7o5ik

 

La også LEDstrips på hyllene under vindu på begge sider. Med dimmer selvfølgelig:

Ferdig resultat av lysprosjektet inni cabin. Rock NRoll………….

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EOrigyfyWVw

 

Brytere I dashboard led av tidens tann og funket litt som de selv ville. Byttet ut alle 6:

 

20111118_145647_587.jpg

 

 

Ny stereo:

 

20111128_174058_30.jpg

 

 

Førerplass nå, rattet har fått samme behandlingen som resten av listverket under hardtoppen. Også montert et eget 12 volts uttak under stereo til drift av el. kjølebag for mannebrus, også ny 12 voltsuttak ved siden av bryterene, og nytt instrumentpanel på veggen for drift av nye elektriske remedier:

 

20111205_182658_148.jpg

 

Antennemasta var kobberfarget og relativt sliten og matt, nå lakkert i svart halvblank, og montert ny radioantenne:

 

20111117_153500_321.jpg

 

 

Bananlampene som skal henge oppunder hardtop høyre og venstre side har fått en ansiktsløftning. Før var de sølvfarget, falmet og stygge. De ble om ikke annet noe bedre:

 

20111117_153601_257.jpg

 

 

Ny lampe på kontoret. Den ene bananlampa som skal henge over vasken gir et relativt dårlig arbeidslys:

 

20111129_153236_945.jpg

 

 

Nye høyttalere kjøpt inn. Boss MR60. Kan trygt anbefales. Låter meget bra, til en latterlig pris.

Men å felle inn høytalere i denne båten er ikke only only, som Solbergn ville sagt. Babord side gikk greit, for her er det en rom for oppbevaring av kart på baksiden:

 

20111206_185931_507.jpg

 

 

Viktig å lodde ledninger skikkelig så unngår en dårlig kontakt og irritasjon senere:

 

20111206_185028_882.jpg

 

 

Styrbord side derimot er det ikke rom for innfelling. Løsningen ble å lage en kasse:

 

20111208_130432_870.jpg

 

 

Denne skal plasseres her slik at høyttaler blir stående på skrå opp mot førerposisjon:

 

dscn0669_1.jpg

 

 

Snakker om frekk fyr som vanskeliggjør vask av hendene etter endt arbeidsøkt:

 

p221109_22.400001.jpg

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende å følge med på Pettern! Flotte bilder.

 

Da er det bare å smøre seg med tålamod og glede seg til fortsettelsen av prosjekt-tråden din! Gratulerer med tresfjord 28 a gitt!! da er det ikke båt lengre, men skute ;-)

 

:cheers_wine:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Synes det Pipp. Kan jo også legge til: Kalesjen er 3 år gammel, brukt kun en sommer, og fremtrer nærmest som ny. Fikk også med ekkolodd, et skikkelig kompass, vhf, ny trykkpumpe til vannet, solseng til salongen bak, komplett opplagsutstyr, dregger og tauverk.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med Tresfjord 28. Dette er en veldig skikkelig båt. Hadde en slik i 5 år. Den ble solgt til fordel for en noe større (Fjord 880) med to sovecabiner. Her får du en flott båt uten alt for store utlegg. :flag_bp:

 

Takk for det Finnmarken. Er iallefall meget fornøyd så langt. Har ikke brukt all verden av kroner hittil, og regner ikke med de alt for store utgiftene heller.

Nå er stereo ferdig montert, kassa på babord side fungerte slik det var tiltenkt. Og lyden ble meget bra, tatt i betraktning at det var "budsjett-høytalere"

 

20111211_012356_581.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mannet meg opp i dag og gikk ut i sprengkulda (-2 grader) og jobbet litt i båten i dag. Har montert det nye kjøleskapet, fått opp treverket oppunder taket på hardtoppen og montert nytt ekkolodd.

 

Kjøleskapet står montert inn i ramma til det gamle originale skapet som en gang stod her.

20111219_202426_250.jpg

 

 

20111219_202444_852.jpg

 

Synes finishen på treverket har blitt ganske bra, tatt i betraktning at det er 35 år gammelt. All lakk er skrapt vekk, treverket pusset og mettet med vaselinolje

20111219_211800_749.jpg

 

Gamle lamper blir som nye med litt lakk

20111219_211939_265.jpg

 

 

20111219_211741_719.jpg

 

Lowrance x-4

20111219_211811_291.jpg

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

På tide å legge inn litt bilder igjen av skuteoppussingen vel. Gikk litt berserk rett over nyåret og handlet inn diverse remedier som skal inn. Røyk plutselig med 8 båtlapper med rederinnens velsignelse. Føler at jeg har en veldig snill frue...

 

Først nye seter kjøpt inn fra maritim.no. type Royal 46, i fargene mørk grå med svarte bånd:

20120102_214158_854.jpg

 

 

 

 

De gamle setetrekkene inne i cabinen er forsåvidt hele, men har en aldeles grusom farge:

dscn00835.jpg

 

 

 

 

Uteputene er også relativt hele og greie, men den brune fargen er iflg rederinnen helt ute, så disse blir også trukket om.

imag0031.jpg

 

 

 

Handlet inn stoff til både uteputer og inneputer fra nettbutikken stoffogstil.no

11 meter antrazit møbelstoff til puter inne og 8 meter skai i farge mørk grå (samme som de nye setene) og ørten meter svarte bisebånd. Så da var det bare å fyre i gang rederinnens symaskin å lære seg å sy. Her er ny sofarygg:

dscn0862.jpg

 

 

 

Og en av de nye putene i skai:

dscn0863.jpg

 

 

 

Strøkent er det ikke, men bra nok for oss. Lagde også nye ryggputer som skal stå ute. De gamle var så godt som ikke polstret under skaien, og relativt ubehagelige å lene seg mot.

dscn0860.jpg

 

 

 

Skar av den gamle skaien fra platene, la på 5 cm tykk skumgummi, og ny skai utenpå.

 

 

 

Her er gammel og ny ryggstøtte. Den nye ser litt buklete ut, men den er ikke strammet og stiftet ordentlig på baksiden ennå:

dscn0859.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Litt mere innenbordsjobbing mens jeg ventet på at burkaen kunne fjernes. Nye batterier til forbruk, og en ny startbatteribank skal på plass. Orginalt er det bare plass til 2 batterier i batteriskottet på styrbord side. Her blir det nå bare forbruksbatterier, mens startbanken flyttes til babord side. Her er nye forbruksbanken med alt nytt av kabler, ny batteriswitch. 2 stk Sønnak dualpower, hver på 142 amper.

dscn0870.jpg

 

 

 

Nytt startbatteri:

dscn0872.jpg

 

Som dere ser av tidligere bilder er jo absolutt alt av skrogtrekk i hele båten løsnet.

Så alt sammen ble tatt ned...

imag0003.jpg

 

 

Egentlig en skikkelig skitjobb å få på plass, når det er nærmest umulig å få fjernet noe av innredningen uten å slå det i filler. Skrudd fast med et tonn med skruer, samt støpt fast i skroget. Men man gjør så godt man kan med de resurser man har for hånden. Fant en skikkelig skrubbebørste og skrubbet bakside av trekket og skrogsiden så godt jeg kunne. Da var da bare å smøre dritten inn med kontaktlim og smøre det på plass igjen. Ille trant mellom hylla og dollbordet, men fikk såvidt hånda inn så jeg fikk skrubbet det. Relativt fornøyd med resultatet. Kunne blitt bedre, men det holder for meg.

imag0011.jpg

 

 

 

samme greia ute under hardtoppen. Alt skrogtrekk løst. Også her var det på med skurebørsten og gjøre rent så godt en kunne.

styrbord side før:

imag0015.jpg

 

 

babord side før:

imag0019.jpg

 

 

Etter styrbord side med nytt førersete:

imag0021.jpg

 

babord side med nytt passasjersete:

imag0020.jpg

 

 

Ny batterilader er også montert. Valget falt på en Nordic Power på 30 amp fra maritim.no. Fikk et meget godt tilbud, så da var det bare å slå til med en gang.

imag0022.jpg

 

Og slik ein fancy fjernkontrol måtte selvsagt også inn:

imag0025.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Hater tanken på å gå tom for strøm. I tillegg får jeg veldig bra priser på batterier, så det er ikke store forskjellen i prisen på små og store batterier. Perkinsen skal vistnok også kreve mye strøm når den skal startes har jeg blitt fortalt, derfor kjøpte jeg 95 amp start. 70 kvadrat kabel. Forbruksbanken er på 284 amp. Bør holde ganske lenge vil jeg tro.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Og så dukket våren opp med solskinn og et glededelig langtidsvarsel, og da var det bare å kle av fruen burkaen for 1. gang på nesten 3 år. Synes nesten jeg så et lite smil i skroget på ho, når ho fikk se sola. Faktisk var det det for meg også, det er jo faktisk 1. gang jeg ser båten uten innpakningspapiret. Men fytterakkern så møkkete ho er stakkar.

20120320_151953_837.jpg

 

 

 

Fikk tatt skaden nærmere i ettersyn også. Den ser ikke veldig ille ut. Båten ble påkjørt av en annen båt i 1979, og reparert på et velrenomert båtbyggeri.

20120320_152927_366.jpg

 

 

 

MEN når en begynner å slipe litt i gamle skader er det som regel mye værre enn det ser ut. Ingen unntak her. Om båtbyggeriet som reparerte skaden fortjener et godt rykte, skal ikke jeg spekulere i, men det kan dere jo avgjøre selv. Dette er virkelig dårlig under sparkelen...Og gud så mye sparkel...her er det ikke snakk om millimeterlag, men centimeterlag med sparkel, og skikkelig delaminering under. her er det bare å skjære ut. Var en stund jeg var redd for å få mange uvenner i havna, for det ble noen rimelige hvite presenninger rundt meg:

20120322_144221_248.jpg

 

20120322_144226_323.jpg

 

20120322_161924_444.jpg

 

 

 

Dette er ikke pent. All sparkel er nå fjernet, og det er masse høl. Godt gjort av et båtbyggeri ( som ikke skal nevnes med navn) oå gjøre en til de grader dårlig jobb. Under sparkelen i skutesiden er det ikke engang slipt vekk gelcoat, ikke engang mattet på gelcoat. Bare slengt på sparkel i hytt og gevær. Ikke rart at dette slipper. At det har holdt i 30 år er egentlig ganske utrolig. Kanten der fenderlista var festet over skadestedet, var kryssfiner, uten noe som helst form for beskyttelse, så den var det bare tannpirkere igjen av. Ingen problem å brekke løs fenderlista og henge den opp i lastestropper.

 

Begynt å bygge opp siden igjen, støpt fast ny kant til fenderlista. Denne blir kledd med duk, polyester og epoxy, så den ikke skal råtne opp med det første igjen.

20120325_151854_186.jpg

 

20120326_165452_73.jpg

 

Og så var Pettern en tur på Skjærhalden og besøkte Marida som var på påskeferie med familien, og klarte å miste telefonen i vannet. Borte for godt, og ørten bilder ligger på bånn. Så da må jeg hoppe 5 dager frem i tid....

 

Lagt på ca 3 kvadratmeter med duk, og 4 liter polyester. Alle profiler er tilpasset sånn nogenlunde, og har begynt å sparkle for å få det så plant som mulig. Bruker langtrådet polyestersparkel som slipes for hånd med en slik en med 40-papir. har nå gått over med sparkel for 3. gang, og det begynner å nærme seg den profilen jeg ønsker...

 

imag0030.jpg

 

Navnet på siden er også fjernet nå. Måtte jo ha noe å gjøre mens sparkelen herdet, så det ble sparkelspade og varmluftpistol, og rengjøring med aceton. Gikk overraksende lett av.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...