Jump to content

Telefon og nettbrett uegnet til seriøs navigasjon?

Sun Flyer

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

At den viser slik nøyaktighet hjemme i hagen din kommer av at den bruker aGPS hvor tung tallknusing foregår andre steder enn i mottageren din. Og det krever igjen nettoppkobling.

Jeg har prøvd både med og uten nettilgang. Jeg har offlinekart for Akerhus både på earth, maps og norgeskart. Det tar lengre tid å få god nøyaktighet når jeg har valgt at den ikke skal bruke nettverk til lokasjon, men nøyaktigheten kommer etter ett minutt ca.

Ser stadig at folk påstår at kartene i nettbrett eller mobiler skulle være dårligere en papirkart eller kartene i plotter. Det er stikk motsatt. papirkart og kartene i plotteren er gamle.

De er akkurat like gamle. WMS kartserveren som tilbyr laget Sjøkart Hovedserien blir nemlig oppdatert når det lages nye kart i hovedserien. Ihvertfall det jeg har fått vite, og har du motstridene informasjon er det meget nyttig å vite. Noen av kartene i hovedkartserien ble sist trykket i 2001.... http://www.statkart.no/Documents/Nautiske%20publikasjoner/Produktkatalog-sjokart-nautiske-publikasjoner-2013.pdf

Det finnes mulighet til å kjøpe bedre kart, men da kan man jo ikke dele dem gratis på internett... :)

Da må du nesten forklare meg hvordan kartet på brett/telefon er nyere enn det man får fra kartforhandleren.

Hvor ofte kjøper du nye papirkart eller kart til plotteren? Kart blir oppdatert hele tiden, men endringene blir ikke med i papirkartene dine siden ingen kommer hjem til deg å endrer kartene.

Digitale kart som f.eks Navionics endres ofte, og endringene kommer med hver gang programmet har kjørt en oppdatering.

Siden jeg bruker de offisielle digitalkartene til Statens kartverk, så er jeg oppdatert til enhver tid. Sitter hjemme i godstolen å laster ned aktuelle kart før jeg drar på tur.

I forhold til nøyaktighet opplever jeg iPad som like god som en dedikert plotter. GPS antennenenes følsomhet har blitt mye bedre de senere årene, det forklarer også hvorfor flere merker nå har integrert GPS antenne også i store dyre multifunksjonsskjermer. Holder i massevis. Min Raymarine m. ekstern antenne har ved flere anledninger kjørt rett over fjell der iPadden ligger rolig midt i leden der jeg ferdes. F.eks. ved finnavigering i Kosterarkipelaget. Samme også ved en anledning i Kragerøskjærgården. Fordelen med iPad (eller annet nettbrett) er funksjonaliteten, mulighet for å ta med seg og planlegge på berget, samt fungere som backup til annet navigasjonsutstyr. Liker å ha mange backup. Har alltid 2 iPadder med i tillegg til den fastmonterte Raymarine plotteren.

Og elektronikk feiler. Seilte til Strömstad natt til lørdag, fint vær og ikke veldig mørkt på denne tiden av året, men akkurat på det mørkeste og da jeg var ca. ved Tisler streiket Radaren og multifunksjonsskjermen frøys. Systemet rebootet og kom i drift igjen etter et minutt eller to, men helt typisk at dette skjer når du trenger det mest. Da er det godt å ha backup.

Ser ikke helt forskjellen .... En dedikert kartplotter er vel strengt talt ikke noe annet enn en datamaskin med et operativsystem som ikke kan noe annet enn navigasjon.

Forskjellen ligger i det du skriver. Den er dedikert til det den skal gjøre.

Skjerm som kan leses i sollys.

Utførelse som tåler vær og vind.

Mer pålitetlig drift da den ikke holder på med annet en det den skal gjøre.

Raskere oppstart.

Guest Avmønstret#

I Locus så laster en jo ned kartene fra Eniro for offline bruk når man ønsker. Dvs at man kan laste ned før man seiler, eller bruke de online om man ønsker det og er sikker på at dekning er ok. Så ideen om at oppdaterte kart krever at man er online blir feil.

-----------

Dette blir en slags analog til navigasjon for bil. Før brukte jeg diverse dedikerte navibokser i bilen, de er på alle måter nå upraktiske i forhold til å bruke google navi direkte på telefonen, som også er gratis. Der de gamle boksene var utdaterte er google oppdatert. Der det kostet å oppdatere kart, er google gratis. Der det å få oppdatert trafikkinfo direkte inn kostet og var innfløkt er google gratis og automatisk osv.

Det er på alle måter naturlig at dedikerte bokser for en enkelt funksjon kommer til å dø ut i massemarkedet.

Noen som husker PDA, mp3 spillere og dedikerte GPS i lommeformat. Neste som dør ut er dedikerte GPS bokser med kart for bil, så dør dedikert kartplotter/gps for båt osv.

Hva som er best akkurat nå kan en jo drøfte men om ikke så mange år får du ikke kjøpt kart på brikker til din gamle kartplotter og det vil være veldig rart at den ikke bare kan oppdateres over nett på flekken.

Til trådstarter: Det er forskjell på nøyaktigheten om mobilen ligger nede i en sekk eller montert på sykkelstyret. Det er også forskjell på gpe-enhetene i de forskjellige mobilene.

I tillegg kan fjell og annet på land som begrenser sikten til satelittene gi dårligere nøyaktighet.

Så nei, man kan ikke si noe om nøyaktigheten ut fra det du oppga i posten din.

Jeg har et Samsung-brett - GT-P7320, som jeg har testet litt med hhv. Navionics HD og Locus PRO. Jeg kjører den via 12V lighter-adapter, som også benyttes som lader.

Med brettet liggende i sola på dashbordet, opplevde jeg sist helg at det kom opp alarm på skjermen om at ladingen var avbrutt p.g.a. for varmt internbatteri i Samsung'en. Jeg har kun sett dette i f.m. soloppvarming. Noen som har sett tilsvarende?

En annen ting er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal unngå at skjermbelysningen "timer ut" og slår seg av etter 30 min, når jeg bruker Navionics. Med Locus Pro slår ikke skjermen seg av. Jeg mener det var en parametersetting i Locos Pro for dette.

Moralen bør være at en om natten satser alt på et "papirKart" og kjører på rett sektor fra lykter/fyr.

På meg virker det veldig bakvent å legge vekk andre navigasjonsmidler når det er mørkt og man trenger dem mest. Mulig du selv er komfortabel med det, men et merkelig stunt å anbefale andre. Hvorfor i all verden avstå fra muligheten til å dobbeltsjekke, etter min mening er det å oppsøke risiko, og det vil jeg i utgangspunktet fraråde, akkurat som jeg vil fraråde å kun støtte seg på plotter eller kun på pad/mob, og ikke sjekke papirkart og fyr.

Hvis man bedriver nattseilas skal man kunne navigere etter fyr. Punktum. Og det er bare en vei fram dit; øvelse. Det blir mer realistisk med bind for øya, jeg ser den (pun intended :o), men man kan jo la en blant mannskapet tyvkikke på plotteren når man øver på dette. Det blir også mer spennende uten, såklart, men da må man bare være klar over at man tar en litt større risiko.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...