Jump to content

Telefon og nettbrett uegnet til seriøs navigasjon?


Sun Flyer

Recommended Posts

Ja den er grei Pettern, men det var endel snakk om at man måtte være online på nett for å laste ned kart. Man kan altså laste inn Kart som ligger permanetn i Ipad'en?

Så vdt jeg veit er det ikke GPS på iPads annet enn 3g/4g utgavene. Så da hjelper det lite med interne kart.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at med Navionics på iphone4s (kanskje andre også?) så skrur telefonen seg av lenge før batteriindikatoren viser tomt batteri.

Naviger non stop på iphonen, og telefonen stenger ned ved typisk 40% batteri igjen. Og den tar laang tid å boote.

Link to post
Share on other sites

Det hørtes merkelig ut jonsverre, sikker på at du ikke har mulighet for å gjøre noe med dette i innstillingene? Har ikke iPhone 4s selv, men et par kamerater har, med Navionics installert. De har aldri nevnt at dette er noe problem. Hvis det ikkje hjelper å dykke ned i innstillingene er gjerne en re-innstallasjon på sin plass. Det hender det kommer bugs på appene etter en stund.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Flere som har rapportert om problem med lading når en bruker iPad til navigering. Om en putter ladekabelen i en typisk usb-sigarettennerplugg så får iPadda bare 0.5A, det er alt for lite.

 

Med original lader får den 2A, men selv det kan bli lite. Ser at min padde såvidt står i 0 mtp lading når jeg bruker Navionic, har ikke prøvd det over lang nok tid til å se om den til slutt går tom for strøm, men det skulle ikke forundre meg.

Link to post
Share on other sites

 

Tja, på den bakgrunnen kan man si det samme om kartplottere ... i flg. min plotter har jeg harvet over mang en holme. Krasjer gjør den også, insisterer på å dele på 0 når jeg nærmer meg koster midt på natta. Ikke moro å reboote (gammal modell, tar en evighet) den når det er mørkt og skvalpeskjær på alle kanter. Moralen er vel at til seriøs navigasjon kan du ikke satse alt på ett kort (kart :o)

Mener fremdeles at en en bør satse på papir kart om natta når en har utstyr som svikter når en trenger det mest.

Natt kjøring er som du sier ikke lært over natta.

Derfor er fremdeles moralen, ikke driv med natt kjøring når en har lunefullt utstyr, før en er "fortrolig" med natt-kjøring med papirkart.

 

Har tatt det som en selvfølge at de som driver natt-kjøring kan også kjøre etter papirkart.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan fungerer eple- og android-dippeduttene i direkte sollys? Mine bærbare pc, nettbrett samt telefon som stort sett byttes årlig og som på ingen måte er budsjettmodeller, er knapt lesbare når sola står rett på himmelen. Så er det manglende "nord opp", spareskjermer i tide og utide og nedkjørte batterier etter noen lengre telefonsamtaler tidligere på dagen...

Jeg har "serriøst" nav-anlegg ombord og alt jeg nevner av dingser over anser jeg som leketøy og kun "kjekt å ha" i forhold til hva en dedikert plotter gir av integrasjon, sikkerhet og funksjoner. Jeg anser videre en god plotter som en vesentlig del av sikkerhetshetsutstyret ombord, som skal holde en storm, være betjeningsvennlig i uvær og være minst ipx7-beskyttet når det blir vått.

Mobilen er grei nok til å finne "øya" på en klarværsdag, men heller ikke mer.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Simrad NSS-serie er også ipx7, De fleste større plottere er forøvrig ipx5, noe som er tilstrekkelig når plotteren er flushmontert da betjeningspanelene over instrumentbordet i seg selv er vanntette.

En kommentar til skjermer og lysstyrke: Vi har også hatt Galaxy Note 10.1, nå har vi to Ipad 3. Jeg synes ikke noen av disse fungerer i direkte sollys.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lenge brukt Bluechart på min gamle Garmin street pilot c510 bil-GPS, Har fungert utmerket og temmelig nøyaktig. Har f.eks. gått inn til Koppervik for å bunkre, og der er smalt. GPSen har vist heltriktig selv på det smaleste. Apparatet nekter desverre å ta imot strøm fra ladeledningen lengre så jeg må vurdere å kjøpe en ny.Problemet er bare at jeg skulle hatt noe med NMEA 0183 utgang så jeg kan få posisjon på VHFn også.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei,

 

Låner tråden til et litt annet spørsmål. Samboeren har en Ipad 3 eller 4 med bare WIFI og blåtann. Kan denne brukes til navigasjon. (Svaret finnes helt sikkert i andre tråder, men veldig behagelig å få svaret servert)

 

Ipad uten 3G har ikke GPS. Skal du nytte disse Ipad's så må du investere i en dongel eller dippedupp som forsyner padda med GPS signaler.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sony har vanntette telefoner og brett. De vanntette telefonene får du fra middels prisklasse til toppmodellen. Ikke klumpete greier som i gamledager men toppmodeller med all funksjon.

 

Ville ikke kjøpt iPad for navigasjon da en ikke kan kjøre Locus på iOS, men iPad er god kvalitet og god skjerm. Og er navionics godt nok så er det jo greit.

 

Samsung Galaxy Tab2 kjøpte jeg for 1800,- for et par uker siden. Har GPS og wifi, fungerer fint med Locus men dårligere skjerm/oppløsning enn iPad. Putt inn et passe stort minnekort, mener jeg ga rundt 400,- for 64GB, og installer Locus, last ned kart så har du en super app og et ok brett for navigasjon for under 2500,-

 

Og en kan jo også installere diverse andre marine/navigasjons apper som kan være til nytte når man er på sjøen. For å komme online må man dele nett vha telefon eller 3-4g router eller tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

:worry: Har nå brukt Navionics Europa HD kart på nettbrettet et par sesonger. Et godt brukandes hjelpemiddel.

Men kartet synes å bli dårlig oppdatert.

Flere steder mangler bruer og fyllinger over sund, havneanlegg er ikke oppdatert og sjømerker kan stå feil eller mangle. Det kan synes som Navionics har tatt utgangspunkt i gamle kart for på papirkartene er dette rettet. Men alt i alt et brukbart hjelpemiddel som jeg har glede av og som brukes med omtanke.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da er vi solskinnseilere trygt i havn og navigerer mest på instinkt.

 

Sier vel i grunnen seg selv at man da må ha en vanntett løsning for brettet. koster noen hundrelapper. Eller man har sony sitt brett som er vanntett. Så slår man på nattmodus i locus.

 

Sony sine skjermer på vanntette er laget for å fungere med blaute fingre.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...