Jump to content

Telefon og nettbrett uegnet til seriøs navigasjon?


Sun Flyer

Recommended Posts

Har vært ute i møkkaværet med ny android . Xperia Z Vanntett og lysstyrke mer enn hva jeg trenger, Nå har kurs kommet på mobiltlf også, artig. Har sammenligna Navionics på denne tlf og min Garmin. Når tlf ligger med GPS og kobling mot GSM sendere, så er faktisk tlf nøyere og raskere på oppdatering enn Garmin. Artig. Garmin blir backup... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke alt dette med treffpunkt på skjerm osv. Min skjerm var til dels våt, men vi sitter jo ikke med fingeren på skjermen hele tiden. Tlf står i en holder ved siden av Garmin - behovet for å "stryke" på skjermen eller trykke er akkurat lite liten som den er på Garmin. Er egentlig ikke sikker på hva du mener GSH.

Link to post
Share on other sites

Ja seff det er jo noen utfordringer, men når det "danser" og svinger så er jo det en utfordring med flere skjermer + at man skal ha et våkent øye i farvannet. :smiley: Mitt bidrag var mest som ett innlegg med utgangspunkt i at det er ikke alltid det dyreste som er det beste. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i en annen tråd i fjor (men kan like godt passe her):

Da ble det en liten ekspedisjon denne sommeren også: Hentetur skjærgårdsjeep Måløy-Karmøy.

Skjærgårdsjeepen er en SeaHunter 550 med Evinrude 115 E-Tec med fastmontert Garmin 525s plotter. Som hjelpeplotter hadde vi med en iPad 1 med iSailor og Android telefon (HTC Sensational XL) med Navionics. Min første ekspedisjon noensinne uten papirkart men med 3 100% uavhengige plottere regnet vi med at det skulle være greit nok.

Turen startet på Karmøy kl 02:50 med bil til Bergen, hurtigbåt kl 08:00 til Måløy med ankomst kl 12:40. Selger var allerede på plass med sjøsatt båt med full tank.

Kl 13:37 var vi på vei sørover. Turen som sådan var vel grei nok, meldingene var ganske spirkende men gjennomgående nord til nnv frisk bris pluss minus litt. Ugrib viste et vindområde som beveget seg sørover og vi ville være i bakkant av dette hele tiden. Det viste seg å være veldig riktig: Bra med vind i starten og når vi tok en stopp for en matbete hadde vinden roet seg men vi tok igjen vinden ganske raskt. Hadde tydeligvis vært lurt å vente 3-4 timer men det gjorde vi ikke. Den største overraskelsen var Sognesjøen, vet jo at både den og flere andre områder kan være ganske tøffe men det verste området var fra sørsiden av Sognesjøen og hele veien til Mjasundneset/broen der vi hadde regnet med at det skulle være rimelig plankekjøring... Enkeltsteder ellers som var spesielle var like nord av Bekkjarvik, der toppet sjøene seg veldig og vi satte baugen godt nedi et par bølger...

Turen er ca 180 NM og med en godværs marsjfart på 30 knop burde vi klart den på 6 timer men med en tidvis veldig frisk bris i ryggen gikk mesteparten av turen i 12-22 knop. Kun i få minutt om gangen kunne vi holde 30-33 knop. Reisetiden ble akkurat 10 timer inkludert en kort pause og 2 bensinfyllinger og om jeg trekker av en halvtime for disse stoppene gir det gir en snittfart på 19 knop.

Vi hadde med oss en kartbrikke til Garminplotteren og der hadde jeg lagt inn en rute via Garmin Basecamp. Brukte litt tid på å finne denne ruten men den dukket opp som spor. Av en eller annen grunn forsvant dette etterhvert men hadde egentlig heller ikke bruk for det da iPaden viste seg å være (nesten) glimrende som hovedplotter. Klarte på kjappen ikke å få bildet på Garmin til å vise verken kurs eller nord opp men av en eller annen grunn viste den bare kurs til venstre!??!? Jaja, bedre enn ingenting og vi brukte den stort sett til å vise nærområdet rundt båten.

iPaden med iSailor var veldig bra selv om iSailor er et VELDIG enkelt plotteprogram så hadde den det aller viktigste som vi trengte for denne turen. Ruteplanleggeren i iSailor er den suverent beste jeg noensinne har lagt mine klamme fingre på, her burde alle andre plotteprogramprodusenter ta en kikk lære noe :thumbsup:

For så vidt så sier det seg selv men en ting erfarte vi med all mulig tydelighet: Betjening av utstyr med små knapper, og det gjelder like mye både Garmin med faste knapper og iPad med touch, er en utrolig krevende oppgave i 20 knop og litt sjø...

Begge plotterene gjorde en glimrende jobb på hver sin måte og bare en av de hadde vært veldig snaut på denne turen. Når en ikke er lommekjent i området er det 100% nødvendig med en ferdiglaget rute på forhånd og jeg er glad for at jeg gikk gjennom ruten MANGE ganger og rettet opp småfeil. Normalt vil jeg kunne lage en slik basisrute på et kvarter i iSailor men til sammen brukte jeg vel mellom 1 og 2 timer på denne.

Oppsummering av plotterene:
Garmin:

  • Stødig og grei nok.
  • Liten skjerm for mine over 50 år gamle øyne.
  • Litt sjøsprøyt og sol gjorde skjermen uleselig og flere ganger trodde jeg at den hadde slått seg av men det var bare å tørke av med en fille så var den "på" igjen.
  • Fant ikke ut av nord opp, kurs opp på kjappen. Fatter ikke poenget med at i det hele tatt skal være en "Kurs til venstre"-funksjon :worry:
  • Fikk ikke lagt inn rute fra KMZ fil på en fornuftig måte.
iPad:
  • God oversikt men oversiktskartene er utrolig dårlige, skal veldig liten utzooming til før en havner på "verdenskartnivå" og da blir f.eks Kilstraumen fylt ut som fast land og vannlinjen flytter seg lett flere titalls meter...
  • Ruteeditoren er helt suveren, denne er så enkel at bruksanvisning er unødvendig og den har alle nødvendige funksjoner for innlegging og redigering av veipunkter, du finner ut av den på 2 minutt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
  • Kan kun ha 1 rute vist på skjermen om gangen :thumbsdown:
  • Veldig enkel i bruk men samtidig ikke særlig mange funksjoner. Har det som trengs for enkel navigasjon :thumbsup:
  • Etter en del timer (ca 3/4 ut i turen) begynte iSailor å bli ganske treg, båten ble stående i ro og kartet sluttet å flytte seg automatisk. Zooming tok noen titalls sekund. Tror det har med det lange tracket å gjøre. Prøvde å stenge ned iSailor og starte det igjen uten at det hjalp men da ble jo det gamle tracket også lastet igjen. Da dette begynte å bli et alvorlig problem var vi kommet i hjemlige trakter så jeg gjorde ikke mer med det. Selv om skjermoppdateringen gikk fullstendig i sirup ble tracket lagret nøyaktig i bakgrunnen. Denne tregheten kan jo også ha litt årsak i at min iPad er versjon 1.
  • Hadde silikonbeskyttelse bak på iPaden og tapet den tett til vindskjermen med McGyver-tape for å beskytte mot vannsprut. Det fungerte fint men vanndråper på skjermen fikk til en del uplanlagte zoominger og umuliggjorde en del av de manuelle zoomingene. Bare å tørke rent men bedre beskyttelse mot sprut bør absolutt tilstrebes.
Navionics:
  • Ble ikke brukt da skjermen ble for liten og håndholdte greier er helt ubrukelige på slike turer som denne.
  • Navionics appen deaktiverer ikke skjermspareren så etter 1 minutt går den i svart :thumbsdown:
  • Selv om Navionics bruker KMZ filer internt er det helt umulig å importere KMZ filer. Har hatt en del kommunikasjon med Navionics support i Italia men de ser ikke poenget...
  • Tror jeg kan slå fast med stor sikkerhet at INGEN av Navionics-app utviklere noensinne har satt sine føtter i båt, denne her appen er ubrukelig :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: Jeg kjøpte den og rakk ikke å skjønne at den var ubrukelig innen 15 minutt angrefristen, heldigvis kostet den ikke stort...
KMZ filer av både rute og track kan lastes ned her. Disse kan enkelt vises i bl.a. Google Earth :thumbsup:

 

Konklusjon for liten båt i stor fart:

  • Touchskjerm med vanndråper på = ubrukelig.
  • Betjening i styggevær = utfordring av de store

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål til dere som bruker slike padder og mob til navigasjon. Hvordan gjør dere navigasjonen i skikkelig dårlig vær med masse regn og sjøsprøyt i mørket? Fungere det?

Skjermen er jo selvfølgelig lettere å lese i mørke enn i sterkt sollys, og telefonen er vanntett (og ny av året), så det tror jeg skal gå bra. Jeg har druknet noen pads/telefoner, men det er fordi jeg har mista dem i vannet. Forøvrig bruker jeg mest raymarine plotter, men den er gammel og har sine ulemper den også, feks kan det ta årevis å oppdatere skjermbildet ved "riktig" zoomnivå.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Garmin opererer med 6-8 meter avvik, da Xperia opererer med 1-2 meter.

 

Jo det står det. Men det har de ingen mulighet for å vite. For å vite det må det måles mot en absolutt posisjon.

Den enkle testen jeg la ut litt lenger oppe i tråden illustrerer dette godt. Her er "avvikene" for de enkelte mottagerne små. Men vektet senter er langt fra den absolutte posisjonen. Et veldig godt eksempel i den testen er mottakeren fra Garmin. Feilellipsen er veldig liten, mens posisjonen er bak mål.

Som det synes er Trimble med RTK spot-on. Og det skyldes at den refererer til et fast punkt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

i somer har vi seilt med Sonys xperia tablet z som ploter.

Jeg monterte den på instrumentpodden i cockpit. Der får den lading, uten å åpne plugg for USB.1376258536.jpg

Jeg må si meg svert godt fornøyd etter fire uker på tur. hadde bacup med xcover mobil og en gammel Garmin GPS.

Som kart brukte jeg navionic's denmark hd, og denmark.

Når sola stod rett på brettet ble det varmt, så jeg dekket over med ett lyst stoff. Brettet fungerte fint rundt skagerakk og kattegatt!

Jeg kan anbefale løsningen.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort meg en viktig erfaring som jeg tror kan være grei for enkelte å få med seg. Jeg brukte et androidbrett som hovedplotter i den forrige båten. Den ble stort sett seilt i kjent område, og kun på dagtid. En gang skulle jeg utføre en nattseilas. Dette var fortsatt i kjent område. Testet justering av lysstyrke før jeg la ut på turen, inne i huset. Lysstyrken ble så lav at det så ut som om nettbrettet var avslått. Når jeg slo på nettbrettet om natten når jeg skulle kjøre hjem, så fikk jeg meg imidlertid en overraskelse. På laveste lysnivå var det fortsatt som om jeg kjørte med en sol inne i båten. Det endte faktisk med at jeg i hovedsak navigerte etter lykter, og at når jeg så på skjermen, så jeg på den fra 70 graders vinkel, slik at nattsynet ikke skulle bli ødelagt. Reserveplotteren, en androidtelefon med Navionics led dessverre av samme problem. En av få ganger i det siste jeg har tatt frem papirkart for navigasjon.

 

I sommer hadde jeg en annen opplevelse. Nå bruker jeg en Raymarine plotter som hovedplotter, og en telefon med Navionics og Plan2Nav som ekstraplotter. I solsteiken fikk jeg flere ganger i feilmelding om at telefonen sluttet å ta imot lading fordi den var for varm. Med kartprogrammet kjørende, GPS påslått, og en relativt stor skjerm kontinuerlig påslått med maks lysstyrke så forsvinner batteriet relativt fort. Dette fungerte rett og slett særdeles dårlig de dagene det var sol og varmt.

 

Jeg har også eksperimentert litt med bruk av et nettbrett (windows RT) som kjører remote desktop mot en HTPC jeg har i båten. HTPCen kjører OpenCPN. Dette fungerte faktisk overraskende bra. Har fundert litt på om jeg skal prøve å ta dette litt lengre og få integrert flere ting mot PCen. (nmea 2000 og ais feks.)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På laveste lysnivå var det fortsatt som om jeg kjørte med en sol inne i båten. Det endte faktisk med at jeg i hovedsak navigerte etter lykter, og at når jeg så på skjermen, så jeg på den fra 70 graders vinkel, slik at nattsynet ikke skulle bli ødelagt. Reserveplotteren, en androidtelefon med Navionics led dessverre av samme problem. En av få ganger i det siste jeg har tatt frem papirkart for navigasjon.

 

Fikk gått litt i mørket i sommer. Brukte da Samsungbrett (galaxy 10.1, billigbrettet til Samsung) og Locus. Locus har nattmodus og jeg syns det fungerte veldig godt, men tar noen øyeblikk å bli vant med kartet "i negativ". Kan også stille inn Locus for automatisk nattmodus basert på tidspunkt for solnedgang osv.

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 525, og bruker i tillegg Note 2 og 7" nettbrett med Locus og Norgeskart.

 

Jeg har alltid vært meget positiv til andre løsninger enn dyre marine GPS'er,

men må innrømme at Garmin'en er mye enklere i bruk, det er bare å slå den på,

så virker den. De andre løsningene synes jeg er fiklete, og ikke alltid å stole på.

Men det er greit å ha et alternativ til GPS'en, f.eks. til å kjøre oversiktsbilde.

 

Dessuten får man nå en 5" kartplotter for 2 båtlapper, er ikke så mye å spare lenger.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en app som heter GPS test, jeg kjørte akkurat den på et Acer Iconia B1 nettbrett

jeg kjøpte til navigasjon og mobilen min, Note 2. Nettbrettet fant 10 satellitter og kunne bruke

5 av de, mobilen fant 18 og brukte 10 av de. Jeg vil tro at nøyaktigheten på navigering og

fartsmåling etc vil være avhengig av hvor bra GPS-en fungerer på enheten, det optimale

bør være å prøve dette på forhånd.

Link to post
Share on other sites

 

Nettbrettet fant 10 satellitter og kunne bruke

5 av de, mobilen fant 18 og brukte 10 av de. Jeg vil tro at nøyaktigheten på navigering og

fartsmåling etc vil være avhengig av hvor bra GPS-en fungerer på enheten, det optimale

bør være å prøve dette på forhånd.

 

Hvilket har sin naturlige forklaring. Nettbrettet ditt bruker a-gps, mens telefonen din bruker glonass.

 

Et nettbrett som bruker glonass gps er mye mere nøyaktig enn agps

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

I ferien på svenskekysten hadde jeg en plotter (simrad tror jeg...) og en iPad med Navionics. Kjørte bare på dagtid. Plotteren brukte jeg innzoomet og padden som oversikt og zoomet inn og ut. Der er iPaden suveren ifht trykking på taster på plotteren (som bruker et par sekunder for å endre utsnitt...)

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt et tilfelle i sommer med at padda ble så varm at den kuttet ladinga. Annet enn det har den fungert aldeles utmerket, dag som natt. Iallefall ingen problem med for mye lys på natterstid på galaxy note 10, 1 iallefall.

 

 

Det samme problemet har jeg hatt med min Note 10:1 når den har ligget i sola lenge. Forståelig nok, men irriterende med lite strøm og GPS aktiv. Den suger noe inn i hampen med strøm.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...