Jump to content

VP TAMD 41P, går varm (100gr) ved 2800rpm


bladfyken

Recommended Posts

Tips og råd mottas med takk her jeg ligger og skrur....

Oppdaget ved sesongstart at motoren går varm så fort jeg prøver å legge meg på rundt 2800 omdreininger, rundt 10 knop. Ikke umiddelbart men temperaturen går sakte mot 100 grader.

Har hatt oppe og sjekket impeller, som ser helt grei ut, ikke tegn til slitasje som jeg kunne se.

Men legger merke til at det kommer for lite vann inn gjennom sjøvannsfilter. Er bare så vidt det renner når hastigheten økes, så regner med at det er for lite vann inn som er et problem. Men sliter med å finne årsaken til dette. Så tips mottas med takk;)
Var forøvrig ikke et problem i fjor..

Prøvde å ta av slangen fra filteret for å blåse ut, men enten er det lungekapasiteten min eller så kan det være noe som blokkerer, mener jeg har hørt at det skal være mulig å blåse ut, men samtidig, det er litt vann under der og, hehe

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøre systemrens på saltvannsdelen. Stenge sjøvannskrana, kjøre motoren litt så får tømt den for vann, deretter slange ned i bøtte med systemrensblanding og kjøre dette gjennom motoren, og så la det stå et døgn. Kanskje det kan hjelpe. Eller er det andre forslag til hvordan gjøre dette:)

Link to post
Share on other sites

ville ha sjekket sjøvannskrana/inntak, ta av slangen til sjøvannsfilter og sett på en liten slangestubb som du stikk nedi en pøs, er det nesten tett så skulle du se det..har du tilgang på luft fra en luftkompr, eller godt vanntrykk fra land, så kan du prøve å blåse det opp..er det fortsatt nesten tett eller dårlig trykk så må båten opp.

System rens vill ikkje gjere tilgang av sjøvatn før flter noe bedre dersom inntakskrane eller inntaks sil har grodd igjen, eller et fremmedlegeme stenger..

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem for noen uker siden, etter skifte av impellere, rensing av sjøvannsfiltre mm. Etter mye leting og feilsøkning, viste det seg at innerlokket til sjøvannsfilteret ikke lå heeeelt korekt, med resultat at istedet for sjøvann sugde "falsk" luft. Med andre ord en som ofte - bagatell, når man bare fant problemet. Kan jo være verdt et forsøk å sjekke dette..

Ellers vil det i enden av oljekjøleren med tid og stund bygge seg opp et lag med "forstenet" salt som tetter og gir for liten gjennomstrømning. En skrue løsnes og du har lett tilgang for sjekk og evt. opprensing. Kanskje verdt å sjekke dette

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Har du tatt av slangene til sjøvannspumpa og inspisert visuelt? Hvis du ikke har filteret ditt på sugesiden kan dette være et tips.

 

Tok litt tid før jeg fant ut av dette også - kjørte systemrens både på det interne og eksterne kjølevannet uten at det hjalp. Hadde ut impeller som var i perfekt tilstand og så heller ikke da det egentlige problemet - masse skjell og skit på sugesiden:

bilde

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt her, kan igjengrodd sjøvannsinntak være en mulig årsak.

Hadde en gang et problem med kuleventilen på skroggjennomføring (var ut fra septik, men samme ventil som på sjøvannsinntaket) at den hadde satt seg fast i halvstilling selv om ventilhendelen stod åpen. Hadde grodd så på kulen å bare blitt med på halve veien.

Link to post
Share on other sites

Takker alle for innspill. Ender opp med å tro at det var det å få helt riktig posisjon på kuleventilen til inntaket som kan ha vært feil. Hatt slanger av og styra og ordna. Fikk prøvd litt forskjellige vinkler på inntakskrana og fant den jeg synes ga mest vann inn. Skrudde lokket på filteret godt til og startet opp. Gikk litt tregt i starten, men så sa det bare plopp og nok vann strømmet inn. Så fått testet i helga med litt maksimalkjøring og alt fungerer som det skal. Ikke over 90 grader på bortimot maks belastning. Har for øvrig tappet ut den gamle kjølevæsken og tatt på ny siden den gamle har vært ved kokepunktet opp til flere ganger.

 

Uansett nyttig med et sted som dette der man får tips og innspill om det meste. så takk igjen:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...