Jump to content

Dynamo Valeo som ikke lader etter sjøsetting. Ingen B+ tilkobling


NovaMan

Recommended Posts

Hei

 

Etter sjøsetting av båten og prøvetur nå i helgen ser jeg at dynamoen ikke lader. Dynamoen var ny rett før båten ble tatt opp sist høst, og da virket alt fint. Etter litt feilsøking ser jeg at ledningen fra B+ til batteriet i løpet av vinteren var tatt av ved batteripolen ifm. batteriskifte, så dynamoen har da gått noen minutter nå i helgen uten å kunne levere noe strøm på denne utgangen til batteriet.

 

Vil en dynamo kunne bli ødelagt av dette? Den har spenning inn på D+ fra ladelampe slik den skal, men jeg kan som sagt ikke måle noen spenning ut på B+. Turtelleren som er koblet til W gir heller ikke noe utslag, men jeg antar at disse to tingene henger sammen?

 

Er det noen som kan fortelle meg om jeg kan ha greid å ødelegge dynamoen ved at den ikke har hatt noen tilkobling på B+ noen minutter ??

Link to post
Share on other sites

Hei.
Hvis dynamoer verken er tilkoblet batteri eller ha annet tilkoblet som forbrenner spenningsspisser da går dioder ganske kjapt i stykker.
Dette behøver ikke å ta minutter, men går også i bruddeler av et sekund.

Så, sjansen er stor at den må repareres.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Gjør det.
Det finnes trolig alle deler også for den og diodebro / regulator / kullbørster koster vanligvis ikke så mye

at det ikke lønner seg å reparere en original Valeo.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...