Jump to content

Hvilken dimensjon på rørkobling i messing? - Forskjellig standard?


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

 

Driver å monterer en akkumulatortank og skal koble meg på et T-stykke i messing hvor den ene grenen er blendet med en blindplugg.

 

Det står 1/2" på T-røret, så jeg kjøpte meg en 1/2" - 13mm slagekobling.

Problemet er at det gjengede partiet på slangekoblingen er mindre enn på T-røret.

 

bilde

 

Her skal jeg koble meg innpå. Det står 1/2" på T-røret, så jeg kjøpte 1/2" - 13mm slangestuss. Dette passet ikke. Gjengene på slangestussen hadde mindre diameter.

 

 

bilde

 

Gjengene på 1/2" slangestussen måler ca 21mm.

 

 

bilde

 

Mens gengene på blindpluggen som sitter i T-røret som det står 1/2" på måler ca 24mm

 

 

Fikk så tak i en 3/4" til 1/2" reduksjonsnippel på Maritim i går, men denne var for stor. 3/4" måler ca 26mm.

Er det noe imellom 1/2" og 3/4".

 

Rørting og tommedimmensjoner har jeg ikke mye peiling på, så trenger hjelp. Synes tommer er knotete, men sikkert bare jeg som ikke har knekt koden ennå... :worry:

 

Hva slags T-rør (heter sikkert noe annet) er det jeg har i systemet mitt, og hva slags slangenippel (13mm) passer på denne?

Ser det står "200" også på T-røret. Er det noe clue med det?

 

For sikkerhets skyld så er plastrørene i trykksystemet ca 18mm, mens jeg har skjønt at ca 14-15mm er det vanlige her på berget.

Ellers kunne je vel bare kjøpt Speedfit (eller hva det heter) og koblet meg inn på plastrørene??

 

Noen som kan hjelpe en frustrert fyr som bare vil ha koblet til akkumulatortanken sin, så blir han frytelig glad :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det der er en 1/2" checkventil/tilbakeslagsventil. Den lille skruen du ser ved siden av 1/2" er akslingen til svingflapen.

På andre siden er det garantert ei pil som peker mot enden med den svarte klemma.

 

Noe å ta med i beregninga når du skal koble på en akkumulator.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar :-)

 

Ang skruen, så jeg på innsiden når blinpluggen var fjernet at det var en klump på innsiden som tydet på at det ar gods til gjengene.

 

 

Det er mao ikke noe hull. Alt av skrogjennomføringer etc, kraner og rørdeler i messing har samme skruen uansett størelse og fasong. Det er mao en hel haug av de rundt omkring.

 

Den rette 2" gjennføringen til kjølevannsinntaket, stengekrana, sjøvannsfilter etc har samme.

Jeg trodde disse skruene var for å koble til jording, men kan selvfølgelig ta feil..

 

Båten er 2009 modell trawler fra et verft som lager endel båter i året, så tviler litt på at de samler inn "rusk og rask" og bruker dette konsekvent i rørsysyemet.

 

Godt råd og bytte ut koblingen, men hva slags koblinger hadde da passet på plastrørene som går over hele båten som måler ca 18mm?

 

Mistenker at blinpluggen er til drenering av systemet da det omtrent er laveste punktet.

 

 

Kan det være en annen standard eller noe slikt? Trykkluft, hydraulikk etc?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei det har jeg ikke, men får man det på Biltema?

 

Er på maritim nå. Tror dette "200 tallet" har noe med saken og gjøre.

Det jeg ser av T-rør her står det "1/2" - 150" på. Samme med 3/4". Står "3/4" -150".

Beskriver "150" gjengestigningen i dette tilfellet?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Biltema har, kaller det gjengetolker (det tillater jeg meg å si er noe helt annet...men) koster 47 kr for sett på 2, en for MM og en for tommer og 60 grader flankevinkel.

150 kan beskrive trykklassen for utstyret. Har aldri sett det i bruk om gjengestigning

5/8 finnes men det uhyggelig ukurant...

Er det en Hollender ? i tyskland finnes det en produsent av trykkvann og pneumatikk i fleksible rør som hadde sitt eget gjengesystem... lagde mye kvalm for meg.

 

18143 er biltema nummeret om det hjelper deg...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror du har posta samme bilde to ganger, det siste viser fortsatt 13mm slangenippel med 1/2 rørgjenger og ikke blindpluggen.

En annen kjent måte og omtale/merke rørgjenger er for eksempel R15 for 1/2" rørgjenger... jeg ser en liten likhet mellom 15 og 150, men skyter fra hofta

 

Blindpluggen kan ha mm fingjenger... MF24x1,5 eller MF24x2 som to eksempler

Link to post
Share on other sites

Sorry. Gikk litt fort i svingene.

Her er blinpluggen

 

5ada8apy.jpg

 

 

 

Har pratet med en rørlegger jeg kjenner, og han mener det være en annen type gjenger på toppen a T'en.

Har kjøpt en ny 1/2 T, så håper den passer i koblingene på hver side.

 

Han sa dett fantes hurtigkoblinger for 18 mm plastrør også. Håper han har rett, da jeg har noen planer for stenging av kretser når det er kaldt etc.

 

 

Tusen takk for hjelpen :-)

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe t-rør men trolig restene etter en 1/2" stengekran der overdelen er fjernet og erstattet med en plugg.

Gjengene på overdelen har derfor ikke noen standard.

Det enkleste er å bytte den ut med et 1/2" t-rør.

 

Når det avbildede t-røret/tilbakeslagsventilen byttes med ett t-rør så passer det bedre å bruke et 1/2 x 3/4 x 1/2 t-rør når du skal koble til 18mm plastrør, så da trenger du bare i tillegg til t-røret en 18mm x 3/4 innstikks tippunion ,(trykker bare røra inn i unnionen), husk å bruk støttehylse.

3/4" blir mere kurant en 1/2" til 18mm rør.

Om det er plass så kanskje heller bruke et t-rør i tillegg til tilbakeslagsventilen da den sikkert ikke er montert der bare på tull men kanskje har en fungsjon for å unngå tilbakeslag

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000, on 27 May 2013 - 08:01, said:

Hei og takk for svar :-)

 

Ang skruen, så jeg på innsiden når blinpluggen var fjernet at det var en klump på innsiden som tydet på at det ar gods til gjengene.

 

 

Det er mao ikke noe hull. Alt av skrogjennomføringer etc, kraner og rørdeler i messing har samme skruen uansett størelse og fasong. Det er mao en hel haug av de rundt omkring.

 

Den rette 2" gjennføringen til kjølevannsinntaket, stengekrana, sjøvannsfilter etc har samme.

Jeg trodde disse skruene var for å koble til jording, men kan selvfølgelig ta feil..

 

Båten er 2009 modell trawler fra et verft som lager endel båter i året, så tviler litt på at de samler inn "rusk og rask" og bruker dette konsekvent i rørsysyemet.

Kommer nok fra samme støpeform som den ventiltypen jeg mente det var.

http://www.google.no/imgres?q=brass+swing+check+valve&safe=active&sa=X&biw=1920&bih=1005&tbm=isch&tbnid=Wv57L7LTDj-cPM:&imgrefurl=http://irrigationexpress.co.nz/brass-swing-check-valves.html&docid=a93eud5Nb5oFsM&imgurl=http://irrigationexpress.co.nz/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/r/brass-swing-check-valve.jpg&w=762&h=778&ei=7ZSjUb7hBabS4QSH_YDQDw&zoom=1&iact=rc&dur=156&page=1&tbnh=147&tbnw=139&start=0&ndsp=67&ved=1t:429,r:17,s:0,i:131&tx=69&ty=83

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...