MIMA IV Startet 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2013 Hei Etter endelig sjøsetting dukket det opp et nytt problem... Hentet båten (Nidelv 28) på slippen og tøffet pent avgårde. Spent på effekten av ny propell begynte jeg å øke turtallet, men bare ved 3kn begynte det å riste noe helt jæ..... i hele båten. Setter gear i fri og tar opp lukene til motorrommet for å se om det er noen jeg har glemt å feste ordentlig (har i vinter hatt ut gear, aksling, hylserør, pakkboks og utvendig stevnlager). Alt så fint og tight ut. Satte den i gear og hele motoren står å rister samt aksling med tilbehør slenger med.... tøffer forsiktig tilbake til brygga og blir lagt på land igjen... Da var det bare å prøve å finne årsaken: Tok av propellen - rister fortsatt (propell friskmeldt) Koblet av aksling fra klemflensen - motor rister ikke lenger men klemflens og bakre del av gear er tydelig ute av senter (aklsling med tilbehør friskmeldt) Koblet av klemflens - ser at bakre del av gearet fortsatt "slenger" (klemflens friskmeldt) Har nå tatt med gear hjem for å se på det, men føler at dette er litt utenfor min komfortsone Lastet ned verkstedhådboka fra filarkivet uten at jeg føler meg mer sikker av den grunn... Legger ved noen bilder: Denne delen er det som vibrere: Skrudde ut de boltene som dere ser på bilde 2 rett over sinkholderen, og fikk lett ut bakre del av gearet. Men der stopper det også! Jeg vet jo ikke hva jeg skal se etter.... Er egentlig i ferd med å resignere og å levere hele skiten til LaSa, men med så mange dyktige folk som er her inne kan det jo fortsatt være håp om å slippe litt billigere unna. Så hvis noen kan veilede meg med hva jeg skal se etter hadde jeg satt stor pris på det! Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Høres ut som å være det famøse 'kon' problemet som er knyttet til alle mekaniske gear fra VP. Mye omtalt på forumet, et sted å starte er her https://baatplassen.no/i/topic/76171-reparasjon-av-kon-pa-vp-ms3-gear-hvordan-oppna-best-resultat Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Har lest mye om og alle poster jeg har funnet om kon problemer. Hadde på slutten av sesongen i fjord problemer med at gearet "sluret" når jeg satt den i gear. Så jeg satte meg ned å leste alt jeg fant om dette kon problemet uten at jeg gjorde noe stort med det (stoppet vel opp da jeg ikke fant ut hva som var "kon" inne kassa... ) Så kon problem kan forårsake vibrasjoner i gearet? Det lille jeg har kjørt med den i år så har jeg ikke hatt problemet med "sluring", går rett på vibrasjoner Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Har nå demontert det jeg kan uten å ha for mye kunnskap så nå trenger jeg bistand.... Er det denne som er 'kon'? og hva mer må løsnes/hvordan?? : Takk for hjelp så langt!! Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Ja, det er konen, etter hva jeg husker så må den taes ut på toppen av kassen. Ellers: https://baatplassen.no/i/topic/16447-volvo-penta-gear/ Den kraftige vibrasjonen kommer av at konen tar tak og så glipper, dette gjentar seg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Har vert med å bytte de store lager i sånne gear.Kan være vanskelig å høre om de er gåen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MIMA IV Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Takk for all hjelp så langt! Kom ikke lenger i går en hva de siste bildene viser. Fortsetter i ettermiddag... må vist jobbe litt også.... Jørn Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Da var det på'n igjen! Men hvor pokker er det spesialverktøyet jeg trenger??? Må ha denne: - 884706 - Hylsa for vertikalaxel For å holde fast denne: Så jeg kan løsne denne: Gode råd mottas med takk!! Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Da ble det litt fremgang! Fikk et tips om å bruke muttertrekker i ene enden og en tang m/fille i andre enden or å holde fast. Og er løsnet det gett så nå er spm om hvor mye denne er slitt? For mitt øye ser den fin ut men hva vet jeg har aldri sett en slik før jeg Her kommer noen bilder: Så hva tror dere? Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Ingen som har en formenig om hvordan denne egentlig skal se ut? Er det de langsgående rillene som slites og evnt skal rense opp i/gjøres dypere? Det er vel de som tar tak i gearet som velges.... Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Da var rillene på konen filt opp. Håper det gjør susen. Filing i gang... ...og slik ble det ferdige resultatet Håper det holder, hvis ikke har jeg fått meg en ny tommel-ring Legger også med noen bilder av gearkassa neste helt demontert hvis noen har interesse av å se hva den i hovedsak består av. Toppen: Gear sjalteren sitter her Her skal utgående aksel og drev sitte Her skal inngående aksel og drev sitte I morgen blir det montering etter at jeg har vært hos La-Sa og hentet holder til vertikal aksel. Ble litt knotete å holde fast akselen med en tang samtidig som jeg skulle feste mutteren på toppen med 130nm D vakke mange tenner i igjen på tanga... Håper å få testa kassa i båten i morgen kveld. Fortsettelse følger.... Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Nah... Det er viktig at konen ikkje er blitt "ru" på utsiden, at ikkje det er skjegg på utsiden etter filing. Det er litt følsomt det der. Konen skal gripe tak, men den må ikkje være så ru overflate at den låser seg fast i gear. Konen er laget med litt kast i sentersporet slik at den skal riste seg løs når den trekkes i fri med sjalteren. Eg har aldri filt i slike spor, de er bare til oljefilm trur eg. Men legg den i hånda med eit smergelpapir på ...ehh...husker ikkje kva korning vi brukte... 180-240 .... trur det var 240. (Den= konen....) ikkje nabokonen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cato Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Hei Du må se på skålene som konen ligger an mot. Det er når disse får "polert" blank overflate problemene oppstår. Overflaten på skålene skal være matt. Disse kan slipes ved å ha ventilslipepasta på konen og bruke denne som "slipekloss". Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Hei igjen! Helt riktig som dere sier, skålene i geara er relativt blanke. Bra jeg har dere som passer på meg Går til innkjøp av slipepasta i dag og tar noen runder Drar også over et par runder på konen med smergelpapir. Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 (redigert) Da er kassa på plass igjen. Slipte med 240 papir i skålene på geara så de ble matte. Dro også over et par ganger på konen. Satser nå på at gearet er ok Problemet nå er at jeg ikke fikk entret akselen i klemflensen. Ble litt dritt lei og dro hjem.... I morgen drar jeg ned å sentrerer akselen i akselhylsa og ser hvordan det blir. Håper den går greit inn uten for mye tull... Har tenkt på om motor har kommet litt ut av posisjon ila vinteren. Den sitter jo med 30 år gamle motorlabber, Kanskje på tide å bytte de ut. Hva tror dere? Fikk forresten storfint besøk på Padda i dag men jeg holdt på... Var forresten på LaSa i går og hentet spes verktøy for å holde fast vertikalakselen. Så hvis noen trenger å låne det er det bare å si ifra. Mvh Jørn Redigert 1.Juni.2013 av Jørn-75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Fin og dokumentert tråd, ser du ligger på padda Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
MIMA IV Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Takk for det! Føler vel at jeg spør mer en jeg bidrar Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 (redigert) Hei På tide med en update; På lørdag var alt klart for oppstart i igjen etter å ha byttet motorfester og justert inn aksling samt selvfølgelig satt inn gearet. Spent og forventningsfull startet jeg opp og satt den i gear..... ...... og noen flere... Som dere sikkert skjønner var det ikke blitt noe forbedring. Rista fortsatt like mye i båten. Sliten og lei pakket jeg sammen og dro til venner på reker og vin mens jeg prøvde å glemme hele driten... Våknet i går morges, humøret var bedre og båten nesten glemt... bare nesten.... bare søke bitte lite grann etter "ny" kasse på finn.no og blocket.se... 8 timer senere var "ny" kasse på plass i båten og alt er gull!! Ble en liten snartur til og Davids Mekaniska Verkstad for å hente en MS3 C (var forøvrig der i fjord sommer og kjøpte motor) og i dag får båten atter vann under kjølen! Årsaken til gearproblemet var nok motorbytte i fjord. Den gamle kassa hadde nok med å håndtere den gamle motoren (TMD40A) på 128hk, så når den røk og jeg satte inne en TAMD40B ble det for mye for den stakkars MS3 kassa. Nå er både jeg og fruen lei problemer så nå håper vi på en feilfri ferie i sommer Mvh Jørn Redigert 10.Juni.2013 av Jørn-75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Godt det ordnet seg da. God sommer Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.