cheetah Startet 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2013 Heisann allesammen Siden jeg har skaffet meg en 83 mod Sagen 30 som jeg er veldig fornøyd med så tenkte jeg å lage en tråd som handler om sagen båter. Er bare å legge ut bilder og erfaringer med den båttypen, hvilke løsninger man har i sin osv så får man tips og inspirasjon Det er en 07 mod 90hk Beta marine motor i min Sagen 30. Legger med noen bilder av båten men har litt gjennomskinn fra solen så er ikke den beste kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Etterhvert skal du få lov og ta noen mål for meg, for jeg har lyst til og bygge en slik salong som du har i din. Også kunne jeg tenkt meg bedre bilder av løsningen du har på de skapene under stolene ved styreposisjon Båten min er 77 modell, og jeg har gummilister i stedet for alu rundt vinduer, misunner deg de alulistene og akerkabinen Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Jeg skal få ordnet noen mål etterhvert ja :) Her er et litt tydligere bilde :) Bare gi en lyd om du trenger et bilde fra en annen vinkel :) Er fint med alulister ja og praktisk med ac :) Er imponert over arbeidet du har gjort i din båt og har blitt bra Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 (redigert) Takk for det, har en held del igjen og gjøre riktignok, men nå for tiden ser jeg på en slik lønsing du har på stolene der. Jeg har mine på søyler noe som er litt upraktisk egentlig Har takuke i hardtoppen i stedet for kalesje? Det står på planen min og støpe en, men når vet jeg ikke enda Har du betongballast i sidene du også? Slenger inn ett bilde jeg også, litt sol på det også desverre Redigert 27.Mai.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 (redigert) Har sånn takluke som man kan ta vekk for å slippe solen inn og stå med føttene ved siden av stolene slik at hodet får frisk luft og man styrer med den ene foten Er betong der ja. Redigert 27.Mai.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Ja, det er slik jeg også vil ha det, i dag rekker jeg ikke opp hehe Så jeg må få lagd en slik løsning du har Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 du har mye mere kult utstyr enn meg i båten din da. Radar osv.. så det er jeg misunnelig på. Har strømuttak ved siden av ekkoloddet for å koble til kartplotter osv men det får taes etterhvert. Flott båt du har Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Jeg bruker pc som kartplotter, helt kurant, men har slitt litt med og få til en bra skjermløsning. Så det er litt på halv tolv foreløbig, finner ikke skikkelig tight takfeste, så må nok modifisere det siste festet jeg handlet Jeg fikk tak i en brukt eberspecher som skal monteres inn, da ryker refleksen med den lange pipa som sees på bilde. Refleksen opptar jo en hel del plass i kabin, synd egentlig da det er en meget god ovn Ellers har jeg en lang smørbrødliste over ting som skal gjøres Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 28.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 har en både dieselvarmer og danskebysse i båten som man kaller det men dieselvarmeren funker visst ikke helt. har også uttak på motoren til å få varme i båten osv :) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 er det ingen andre som har eller har hadt en sagen og vil dele erfaring osv?? hehe. holder på å finne en bedre båtplass i båthavnen i nærheten. flytebryggen som båten står inntil nå er i dårlig stand og litt vel liten. hehe Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Forrige båt var en Sagen 730 med en 18hk Sabb i. Veldig grei båt, god i sjøen og med stort sett praktiske løsninger. Synes hardtopen var genial, i dårlig vær har man tak over hodet og i fint vær ble det å kneppe av luketrekket og sitte oppå kanten og styre med beina. Rene flybridgen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Vi har nok litt sjeldne båter, men jeg vet om en 730 i hjemmehavn, har ikke sett noen andre Litt historie her, hvis noen vet noe mere er det intressant. Hvis været holder på Fredag skal jeg lage støpeform til takluka i hardtoppen, orker ikke den kalesjegreia Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Sagen var vel aldri noen volumprodusent, og la ned produksjonen da krav om Veritas sertifisering kom på åttitallet. Men kvaliteten er det ikke noe å si på, selv om de gjerne er litt gammelmodige i forhold til andre båter fra samme periode... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Hadde vært morro og vite hvor mange som ble produsert Har jo sett noen på finn.no som er bygd om til sjark feks Gammelmodig ja, ihvertfall med gummilister rundt vinduene, jeg kn få lags alurammer men det ble litt kostbart da det bøyes radier. Tror ikke det ville blitt så pent og vinkler i stedet for radier på vinduene, så det blir nok til at jeg bruker gummilist når jeg skal bytte de Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 fordelen med din båt Bastard uten ac er at du har masse plass ute :) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Grattis med fin og koselig båt, må være herlig å ha en forholdsvis ny motor. :-) Mente det er noe ledige båtplass på Neptun båtforening ved storelungegårdsvannet.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Da kan du hive av ac overgygget ditt, og sende meg, hvis du vil ha romslig uteplass Eneste minuset med stor uteplass er at jeg har en utfordring på hvordan jeg vil ha det, slik benkene er bygd i dag så kreves det ett digert bord, så jeg må nok bygge om litt. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Takk for det torbi :) er betryggende med nyere motor ja :) Skal desverre beholde acen Bastard. hehe. Noe jeg tenkte å få gjort med båten er lydisolere over motoren. ikke at motoren bråker så veldig men er greit å få lydisolert litt :) er den på biltema grei å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Pokker hehe Jeg har brukt de vanlige mattene med sølvfolie på, men det er sikkert noe ala det samme? Jeg limte med casco kontaktlim, det henger på bra det, selv på dørklukene Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 De dyre platene til Biltema (de med innlagt tungplate) er veldig bra! Anbefales, demper mye bedre enn de med alubelegg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cheetah Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Da har jeg fått flyttet båten og nå står den trygt :) Et bedre bilde av sitteplassen. Blide innenfra av takluken. Når jeg skulle starte motoren i dag så slo ikke startmotoren inn. Tok vekk luken over motoren og tok ut sikringen ved startmotoren for å sjekke og den var helt fin. Prøvde så å starte motoren igjen og da kom den med en gang. Skjønner ikke helt hva som skjedde?? Batterimålerne ved instrumentpanelet viste litt over 12v når jeg vridde over tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Fikk ikke startet motoren i det hele tatt i dag.. Var samme opplegg da som i går. Vrir om tenningen og summelyden kommer osv men ingen klikk i startmotoren eller noe. Får vel start om jeg tar en ledning rett fra batteri og pa startmotoren så regner med at det er noe med switchen eller noe så må vel feilsøkes her. Har sprayet med elektrospray på koblinger osv. Noen tips og meninger på hva problemet er? Må nok en oppfriskning av det elektriske til men vil helst vente med det til etter sesongen.. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Se etter om ledning er løs eller irr mellom starteren og opptil Switch. Kan være starteren er dreg, og må smøret.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
cheetah Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Skal sjekke det ja :) hvis det hadde vært noe med starteren så hadde det vel vært et klikk eller noe ihvertfall eller? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Har tenkt at det kanskje er lurt med sjøvannsfilter og ser at bestmarin og maritim har sånne i plast og den på bestmarin er dyrere enn den på maritim. hvilken bør jeg velge? bestmarin har en sånn i messing å til 2200 men blir litt vel dyrt. Slangen fra inntaket og inn på motoren tror jeg målte rundt 40mm i diameter utvendig. Hva er innvendig diameter sånn ca da? Er det bare å kutte slangen og sette rett innpå filteret eller blir den ene slangen for kort da slik at jeg trenger ny slange? blir også å skaffe en lader og biltema sine er vel greie? Skal se om bestmarin har impeller med pakning til motoren min for den trengs å bli skiftet ut. Skal hente en aquaquick 230 gummibåt i dag som jeg fikk kjøpt brukt så har jeg den sikkerheten i orden Litt småting som må på plass før jeg og ungene drar på tur Redigert 24.Juni.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.