Jump to content

Tråden for Sagen båter

cheetah

Recommended Posts

Heisann allesammen :flag_bp: Siden jeg har skaffet meg en 83 mod Sagen 30 som jeg er veldig fornøyd med så tenkte jeg å lage en tråd som handler om sagen båter.

Er bare å legge ut bilder og erfaringer med den båttypen, hvilke løsninger man har i sin osv så får man tips og inspirasjon :smiley:

Det er en 07 mod 90hk Beta marine motor i min Sagen 30.

Legger med noen bilder av båten men har litt gjennomskinn fra solen så er ikke den beste kvaliteten.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Etterhvert skal du få lov og ta noen mål for meg, for jeg har lyst til og bygge en slik salong som du har i din.

Også kunne jeg tenkt meg bedre bilder av løsningen du har på de skapene under stolene ved styreposisjon

Båten min er 77 modell, og jeg har gummilister i stedet for alu rundt vinduer, misunner deg de alulistene og akerkabinen :cryin:

Takk for det, har en held del igjen og gjøre riktignok, men nå for tiden ser jeg på en slik lønsing du har på stolene der.

Jeg har mine på søyler noe som er litt upraktisk egentlig

Har takuke i hardtoppen i stedet for kalesje?

Det står på planen min og støpe en, men når vet jeg ikke enda

Har du betongballast i sidene du også?

Slenger inn ett bilde jeg også, litt sol på det også desverre

bilde

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Jeg bruker pc som kartplotter, helt kurant, men har slitt litt med og få til en bra skjermløsning.

Så det er litt på halv tolv foreløbig, finner ikke skikkelig tight takfeste, så må nok modifisere det siste festet jeg handlet

Jeg fikk tak i en brukt eberspecher som skal monteres inn, da ryker refleksen med den lange pipa som sees på bilde.

Refleksen opptar jo en hel del plass i kabin, synd egentlig da det er en meget god ovn

Ellers har jeg en lang smørbrødliste over ting som skal gjøres :crazy:

Forrige båt var en Sagen 730 med en 18hk Sabb i. Veldig grei båt, god i sjøen og med stort sett praktiske løsninger. Synes hardtopen var genial, i dårlig vær har man tak over hodet og i fint vær ble det å kneppe av luketrekket og sitte oppå kanten og styre med beina. Rene flybridgen... :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sagen var vel aldri noen volumprodusent, og la ned produksjonen da krav om Veritas sertifisering kom på åttitallet. Men kvaliteten er det ikke noe å si på, selv om de gjerne er litt gammelmodige i forhold til andre båter fra samme periode...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde vært morro og vite hvor mange som ble produsert

Har jo sett noen på finn.no som er bygd om til sjark feks

Gammelmodig ja, ihvertfall med gummilister rundt vinduene, jeg kn få lags alurammer men det ble litt kostbart da det bøyes radier.

Tror ikke det ville blitt så pent og vinkler i stedet for radier på vinduene, så det blir nok til at jeg bruker gummilist når jeg skal bytte de

Da har jeg fått flyttet båten og nå står den trygt :)

bilde

Et bedre bilde av sitteplassen.

bilde

Blide innenfra av takluken.

bilde

Når jeg skulle starte motoren i dag så slo ikke startmotoren inn. Tok vekk luken over motoren og tok ut sikringen ved startmotoren for å sjekke og den var helt fin. Prøvde så å starte motoren igjen og da kom den med en gang. Skjønner ikke helt hva som skjedde?? Batterimålerne ved instrumentpanelet viste litt over 12v når jeg vridde over tenningen.

Fikk ikke startet motoren i det hele tatt i dag.. Var samme opplegg da som i går. Vrir om tenningen og summelyden kommer osv men ingen klikk i startmotoren eller noe. Får vel start om jeg tar en ledning rett fra batteri og pa startmotoren så regner med at det er noe med switchen eller noe så må vel feilsøkes her. Har sprayet med elektrospray på koblinger osv. Noen tips og meninger på hva problemet er? Må nok en oppfriskning av det elektriske til men vil helst vente med det til etter sesongen..

• 3 uker senere...

Har tenkt at det kanskje er lurt med sjøvannsfilter og ser at bestmarin og maritim har sånne i plast og den på bestmarin er dyrere enn den på maritim. hvilken bør jeg velge? bestmarin har en sånn i messing å til 2200 men blir litt vel dyrt. Slangen fra inntaket og inn på motoren tror jeg målte rundt 40mm i diameter utvendig. Hva er innvendig diameter sånn ca da? Er det bare å kutte slangen og sette rett innpå filteret eller blir den ene slangen for kort da slik at jeg trenger ny slange? blir også å skaffe en lader og biltema sine er vel greie? Skal se om bestmarin har impeller med pakning til motoren min for den trengs å bli skiftet ut. Skal hente en aquaquick 230 gummibåt i dag som jeg fikk kjøpt brukt så har jeg den sikkerheten i orden :smiley: Litt småting som må på plass før jeg og ungene drar på tur :thumbsup:

Redigert av cheetah (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...