Vidar Olsen Startet 27.Mai.2013 Del på Facebook Startet 27.Mai.2013 Hei , jeg har tenkt lit på å bygge meg en innenbords båt med vannjet . Og da er mitt spørsmål om det hadde vært mulig å feks : brukt en rekke 4 fra vw og brukt 2 radiatorere som hadde vert skrudd på utsiden av båten slik at de lå under vann og skjøler ned oljen som da videre skjøler ned motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Dårlig ide! For det første vil de streke på farten, og for det andre så er de ikke laget av sjøvannsbestandig materiale. Det er en grunn til at man bruker varmevekslere i båt i stedet for radiatorer.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar Olsen Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Ja du sa noe der ! . Kan du forklare litt mere om varmevekslerene? . jeg har ingen peiling om sånt system fungerer Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 (redigert) Det er nok ikke så dumt som det høres ut, såkalte "keel coolers" brukes en del på båter, men vanligvis ikke på fritidsbåter, her er en katalog ! Derimot, å bare skru et par bilradiatorer under båten har jeg liten tro på, og er enig med index i at det vil bare bli plunder. Slike kjølere er gjerne helt glatte og monteres slik at de blir liggende helt jevnt med skroget, og det er mer vanlig på metallbåter hvor man kan legge rør ned mot skroget på innsiden, og metallet leder varmen ut gjennom skroget. På glassfiber båter må det lages til noe annet. Du må nok uansett kjøle ned vannet i motoren, å kjøle ned oljen har lite for seg og holder ikke i det hele tatt for å klare å holde temperaturen nede på motoren, med mindre du går for en brukt bokser firer fra VW av litt eldre årgang (boblemotor), Redigert 27.Mai.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 ....såkalte "keel coolers" brukes en del på båter, men vanligvis ikke på fritidsbåter... Ikke helt sant. Begrepet 'keel cooler' benyttes om alle former for ferskvannskjøling der det benyttes en rørsløyfe som enten er montert langs kjølen på begge sider, eller kun på den ene siden. Jeg har hatt en snekke med hver av løsningene. Det er ganske vanlig, og fungerer bra. Vet også at det har blitt brukt oljekjølere fra lastebiler som varmeveksler på innenbordsmotor. Disse er kjølt av motorene kjølevann, og er derfor perfekte til formålet. Mener jeg leste noe om temaet på www.trabatsakuten.nu Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 ...såkalte "keel coolers" brukes en del på båter, men vanligvis ikke på fritidsbåter... Ikke helt sant. Begrepet 'keel cooler' benyttes om alle former for ferskvannskjøling der det benyttes en rørsløyfe som enten er montert langs kjølen på begge sider, eller kun på den ene siden. Jeg har hatt en snekke med hver av løsningene. Det er ganske vanlig, og fungerer bra. Så du mener at påstanden er usann, og at den typen kjølere er svært vanlige på fritidsbåter? Det er vel ingen som sier det ikke eksisterer! Merkelig påstand ? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Utvendig kjølesløyfe er svært vanlig. Også på fritidsbåter. Lite tyder på at du blir kvitt dem med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Men kjølerør under båten blir vel kalt kjølesløyfe, menst "keel cooler" er noko som kan minne meir om ein radiator som er spesielt forma for å minske motstand. To nokelunde forskjellige gjenstander som virker med samme prinsipp (vil eg tru, har ikkje erfaring med sist nemde). :-) Eg ville nok anbefalt varmeveksler her. Lykke til i alle fall. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Folk I Båt Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Du har sikkert rett. Har aldri vært borti begrepet keel cooler, men siden folk ofte bruker den engelske betegnelsen på alt mulig så kikka jeg litt rundt på nett. Og det er tydeligvis brukt som en slags sekkebetegnelse for utvendig kjøling. I den ene eller andre formen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 En varmeveksler er som en radiator for sjøvann, der ferskvannet sirkulerer i tynne rør innvendig i et kammer som gjennomspyles med sjøvann. Sjøvannet tas inn gjennom en gjennomføring i skroget, kjøres gjennom varmeveksler og en tilsvarende oljekjøler og ender opp i eksosen via et blandebend etter manifoilen for å kjøle og dempe lyd. Fullt gjennomførbart med en bilmotor slik du ser for deg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MT. Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 På metallbåter kan man bruke skroget som varmeveksler. Sjøvannet kjøler skrogets utside, mens frostvæska sirkulerer i rør med god kontakt mot skrogets innside. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Vanlige radiatorer utvendig vil ikkje gå. Det er ikkje all verdens arbeid å lage eit hull i båten for gjennomføring/krane, slik at du får sjøvann inn til kontrollert kjøling. Det finnes elektriske pumper som kan kobles mot tenning slik at du får pumpet kjølevann rundt i sløyfer uten den tradisjonelle impellerpumpa som drives av registeret. Eksos treng normalt kjøling for å ikkje bli farlig varm inni eksos-slange, og derfor bruker man sjøvannet som kjøling i eksos etter at det har gjort ein runde i sløyfa med varmevekslere/kjølere. Du kan lage deg kjølere sjølv eller skaffe deg fra andre maskiner. Kjøling av olje er kommentert over, men det er meget smart, og alle båtmotorer motorer har det. I motorrom på biler så er det alltid god overflatekjøling av motor fra luft når man kjører. I båt er det mindre, og det kan bli behov for å bygge eksosmanifoil med vannkjøling. Men det er mange båtmotorer som ikkje har det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
-morten- Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 http://selfa.no/2010/09/byggeblogg-r%C3%B8dskj%C3%A6r/ på det tredje siste bildet ser dere hva han snakker om. Dette har jeg sett på flere båter. Kjølerør montert utenpå skroget. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Men på en hurtiggående vannjetbåt er neppe utvendige kjølerør en aktuell løsning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ove Gram Nipen Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Nordhavn bruker keel cooler: http://www.nordhavn.com/models/40/engine/ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Selvsagt finnes det radiatorer til å sette utenpå skroget. http://www.fernstrum.com/gridcool.html Selger i bøtter og spann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.