Jump to content

Kan innenbordsmotor kjøles med radiatorer utenpå skroget?


Vidar Olsen

Recommended Posts

Hei , jeg har tenkt lit på å bygge meg en innenbords båt med vannjet . Og da er mitt spørsmål om det hadde vært mulig å feks : brukt en rekke 4 fra vw og brukt 2 radiatorere som hadde vert skrudd på utsiden av båten slik at de lå under vann og skjøler ned oljen som da videre skjøler ned motoren ?

Link to post
Share on other sites

Dårlig ide! For det første vil de streke på farten, og for det andre så er de ikke laget av sjøvannsbestandig materiale. Det er en grunn til at man bruker varmevekslere i båt i stedet for radiatorer..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så dumt som det høres ut, såkalte "keel coolers" brukes en del på båter, men vanligvis ikke på fritidsbåter, her er en katalog !

Derimot, å bare skru et par bilradiatorer under båten har jeg liten tro på, og er enig med index i at det vil bare bli plunder.

Slike kjølere er gjerne helt glatte og monteres slik at de blir liggende helt jevnt med skroget, og det er mer vanlig på metallbåter hvor man kan legge rør ned mot skroget på innsiden, og metallet leder varmen ut gjennom skroget.

På glassfiber båter må det lages til noe annet.

 

Du må nok uansett kjøle ned vannet i motoren, å kjøle ned oljen har lite for seg og holder ikke i det hele tatt for å klare å holde temperaturen nede på motoren, med mindre du går for en brukt bokser firer fra VW av litt eldre årgang (boblemotor),

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....såkalte "keel coolers" brukes en del på båter, men vanligvis ikke på fritidsbåter...

Ikke helt sant. Begrepet 'keel cooler' benyttes om alle former for ferskvannskjøling der det benyttes en rørsløyfe som enten er montert langs kjølen på begge sider, eller kun på den ene siden. Jeg har hatt en snekke med hver av løsningene. Det er ganske vanlig, og fungerer bra.

 

Vet også at det har blitt brukt oljekjølere fra lastebiler som varmeveksler på innenbordsmotor. Disse er kjølt av motorene kjølevann, og er derfor perfekte til formålet. Mener jeg leste noe om temaet på www.trabatsakuten.nu

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

...såkalte "keel coolers" brukes en del på båter, men vanligvis ikke på fritidsbåter...

 

Ikke helt sant. Begrepet 'keel cooler' benyttes om alle former for ferskvannskjøling der det benyttes en rørsløyfe som enten er montert langs kjølen på begge sider, eller kun på den ene siden. Jeg har hatt en snekke med hver av løsningene. Det er ganske vanlig, og fungerer bra.

 

Så du mener at påstanden er usann, og at den typen kjølere er svært vanlige på fritidsbåter?

Det er vel ingen som sier det ikke eksisterer!

 

Merkelig påstand ?

Link to post
Share on other sites

Men kjølerør under båten blir vel kalt kjølesløyfe, menst "keel cooler" er noko som kan minne meir om ein radiator som er spesielt forma for å minske motstand. To nokelunde forskjellige gjenstander som virker med samme prinsipp (vil eg tru, har ikkje erfaring med sist nemde). :-) Eg ville nok anbefalt varmeveksler her. Lykke til i alle fall. :-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett. Har aldri vært borti begrepet keel cooler, men siden folk ofte bruker den engelske betegnelsen på alt mulig så kikka jeg litt rundt på nett. Og det er tydeligvis brukt som en slags sekkebetegnelse for utvendig kjøling. I den ene eller andre formen.

Link to post
Share on other sites

En varmeveksler er som en radiator for sjøvann, der ferskvannet sirkulerer i tynne rør innvendig i et kammer som gjennomspyles med sjøvann. Sjøvannet tas inn gjennom en gjennomføring i skroget, kjøres gjennom varmeveksler og en tilsvarende oljekjøler og ender opp i eksosen via et blandebend etter manifoilen for å kjøle og dempe lyd. Fullt gjennomførbart med en bilmotor slik du ser for deg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vanlige radiatorer utvendig vil ikkje gå.

Det er ikkje all verdens arbeid å lage eit hull i båten for gjennomføring/krane, slik at du får sjøvann inn til kontrollert kjøling. Det finnes elektriske pumper som kan kobles mot tenning slik at du får pumpet kjølevann rundt i sløyfer uten den tradisjonelle impellerpumpa som drives av registeret. Eksos treng normalt kjøling for å ikkje bli farlig varm inni eksos-slange, og derfor bruker man sjøvannet som kjøling i eksos etter at det har gjort ein runde i sløyfa med varmevekslere/kjølere. Du kan lage deg kjølere sjølv eller skaffe deg fra andre maskiner.

Kjøling av olje er kommentert over, men det er meget smart, og alle båtmotorer motorer har det.

I motorrom på biler så er det alltid god overflatekjøling av motor fra luft når man kjører. I båt er det mindre, og det kan bli behov for å bygge eksosmanifoil med vannkjøling. Men det er mange båtmotorer som ikkje har det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...