Jump to content

Autopilot - hydraulisk - styres fra PC...


btor

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen her som vet hvordan hydraulikkpumpen til en autopilot fungerer? Går pumpen konstant og hydraulikken styres via ventiler eller går bare pumpen noen omdreininger til hver side med direkte åpning ut til sylingerslangene?

 

Jeg vurderer å lage mitt eget autopilotsystem, ved å bruke en USB styrt kraftig DC kontroller for pumpemotoren og styre den med software som kan tilpasses optimalt til styringskarakteristikken til snekka mi. Autopiloten skal brukes til å styre stødig mot et GPS mål satt i OpenCPN. Det hadde vært utrolig greit å slippe å små-ratte hele tiden på lange transportetapper :-)

 

Mens jeg sitter der likevel kan jeg optimalisere 'intelligensen' til å takle sidebølger og reaksjonstid på en optimal måte.

 

Har noen hørt om slike PC løsninger for autopilot? Jeg vi ha ei bra kvalitetspumpe og i tillegg bare en DC controller som koster en tusenlapp. For ytterligere stabilisering kan en jo legge til et fluxgate kompass også.

 

Takk for kommentaret om noen har tenkt på eller sett noe lignende ....

 

btor

Link to post
Share on other sites

Vanligvis drives pumpa av en helt vanlig reversibel likestrømsmotor. Går bare når roret eller motoren skal flyttes. Trenger vel ei H-bru eller lignende kretsløsning for å drive motoren.

 

En autopilot computer har normalt også utgang for solonider som brukes sammen med konstantgående pumper.

 

 

Simrad RPU80, Raymarine Type 1 eller HyPro PR10 er pumpene du bør satse på.

Link to post
Share on other sites

Det er flere ting du må ha med i formelen:

-ROR (rudder), dette er gjerne forskjellen på aktuell kurs og ønsket kurs, resultatet ganger du med en faktor som du kan velge, kall den gjerne ROR. Resultatet skal umiddelbart gi utslag på roret.

-MOTROR (counter rudder), når båten har startet rotasjonen vil du måtte bremse rotasjonen med motror, altså kjøres roret litt motsatt vei for å bremse rotasjonen, dette er viktigere jo tyngre båten er. Ha også en faktor her du kan justere på. For å beregne motror må du beregne hvor raskt aktuell kurs nærmer seg ønsket kurs.

-RORBEGRENSNING/ADAPTIV, hvis du har båt som varierer mye på farten kan det lønne seg å legge fartsinformasjon inn i formelen. Jo høyere fart jo mindre rorutslag skal til for å endre kurs. Legg også inn en faktor her som du kan justere på.

OPPLÆRING, skal du ha en intelligent autopilot må den kunne lære seg båtens evne til å styre. Ofte gir små rorutslag lite kursendring, du kan også lage ett slags opplæringsprogram der piloten kjører roret på forskjellige hastigheter og lagrer tiden det går for å flytte roret. På denne måten kan du gjøre rorkommandoer om til reelle bevegelser.

RORGIVER må også kunne kalibreres slik at du vet hvor midtskips er og hvor mye til styrbord og babord rorgiver gir utslag.

NAVIGASJON er også en bit hvis du vil gå enda lengre.

 

Jeg vil anbefalle deg å lese i gamle autopilot manualer, AP9 fra Simrad for eksempel. Her står det mer om autopilotens virkemåte enn i nyere manualer.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er det noen her som vet hvordan hydraulikkpumpen til en autopilot fungerer? Går pumpen konstant og hydraulikken styres via ventiler eller går bare pumpen noen omdreininger til hver side med direkte åpning ut til sylingerslangene?

 

....................................................................................................................

 

btor

 

Det er (i alle fall) to hovedprinsipper for pumpene. Enten en enklere/rimeligere som stort sett brukes i mindre fritidsbåter og som baseres på en reversibel motor og som kun går når ror skal justeres. Eller den mer "proffe" løsningen med kontinuerlig gående hydraulisk pumpe, hvor styringen av ror-trykk gjøres ved å åpne/lukke magnetventiler. Brukes ofte i fiskerbåter og nyttefartøy, og gjerne der en også bruker hydraulikkpumpen til andre formål som f eks vridbare propeller.

 

 

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...