Jump to content

Motor (2715E) starter tregt etter å ha blitt matet med dieseldyr


Paddehavet

Recommended Posts

Min Ford 2715E har vært lettstartet så lenge jeg har eid den.

For tre uker siden startet jeg den for første gang siden i fjor høst.

Den startet som vanlig ganske kjapt, og gikk jevn og fint - i fire-fem minutter. Så døde den.

Jeg sjekket vannutskilleren, der var det bare en brun graut... :sweat:

Sjekket alle filtere, en salig blanding av diesel, vann og gjørme i alle sammen. Og da er jeg redd motoren stoppet pga vann og/eller dieseldyr. Det viste seg å være ca 40 liter vann i tanken, pluss masse dieselldyr! Så enten er det akkumulert kondens gjennom over 30 år, eller så kommer det vann inn via påfyllingen.

Motoren sto stille i en drøy uke før jeg fikk tømt og renset tanken, skiftet filtere og matet ren diesel gjennom høytrykkspumpa.

Etter å ha luftet helt frem til ht-pumpa, måtte jeg dra starteren i sikkert 5 min før det var antydning til en reaksjon i motoren, turtallet økte SAKTE, dro starteren i sikkert 2 min til, før beistet startet. Når den først startet, kom den som en kule, turtallet fløy rett i taket før jeg fikk kastet meg over gassen og fikk motoren ned i tomgang. Jeg slo av motoren, og startet opp igjen uten problemer.

Hver gang jeg kaldstarter den nå, må jeg plage starteren ganske lenge før motoren kommer. Og da med samme laaangsomme turtallsøkning før jeg kan slippe nøkkelen. Jeg mener riktignok at den blir noe bedre for hver gang.

 

Noen der ute som har en ide om hvorfor den har blitt så treg å starte?

 

PS

Kjøpte Hammerdown for å eliminere fremtidige dieseldyr, og etter to lange, slitsomme kvelder med rengjøring etc helte jeg tilmålt mengde i dieseltanken. Trodde jeg. Jeg fant ut et par dager etter hvor HD´en hadde havnet, da kona klagde over at det smakte olje av saften :blush: Så jeg fikk en ikke veldig morsom jobb med å rense hele vannsystemet. Det blir nok drikkevann på flaske en sesong eller to tenker jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettop hatt vann med dieseldyr og gjørme på begge tankene på Saowanee. Det til tross for at jeg har brukt Hammerdown etter oppskrifeten. Min konklusjon er nå at H lett kan gjøre mer skade enn gavn. Det fordi den emulgerer vannet når en rister på tanken, men vannet skiller seg ut igjen når båten står stille. På den måten kan en få utskilt vann rundt om i systemet med deav følgende alvorlige skader. Herettter blir det ingen slike lurium på tanken mer. I stedet har jeg montert rør for avsug fra bunn av tankene.

 

40 liter vann på dieseltanken er veldig mye. Når du greide å helle Hammerdown på vanntanken, har du kanskje også en gang greid å ha vann på dieseltanken?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg fyller minst et par hundre liter diesel om gangen, så det har kommet inn i tanken uten min hjelp.

 

Nå er ikke jeg veldig motorkyndig, men jeg synes det er rart at den går så fint og jevnt, samtidig som det er så vanskelig å få startet den.

Hadde dyser/dieselpumpe vært fulle av saus/rust ville jeg tro at den ikke gikk særlig bra ved høyt turtall og høy motstand. Men noe er det jo, som gjør at den starter så tregt...

Link to post
Share on other sites

Når Forden først starter, må den nesten skytes for å stoppe den.

Hvis vann har stått i Høytrykkspumpe og dyser siden i fjor så kan det være forklaringen.

 

 

Har du skiftet olje på Høytrykkspumpa ?

Sjekk nøye det du tapper ut i bunn av den, kan være vann der og.

 

Ville kjørt motoren noen lange turer. 10 timer tilsammen.

Blir det ingen bedring på starten, er det bare å begynne med dysene og sjekke de, nye dyser er

1500 kr. + jobben. å håpe på at det blir bra.

 

Er for å konservere motorer med en blanding frisk diesel og smørolje når de skal stå lenge.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tar opp igjen denne tråden, da jeg ennå ikke har funnet ut av dette. Har kjørt to sesonger med motor som fortsatt er VELDIG tungstartet. Mistenker sterkt at det er høytrykkspumpa som fikk seg en trøkk av dieseldyr-gørr og vann. Er som sagt ikke veldig motorkyndig. Er det noen som vet om en mekaniker i Oslo-området som kan Ford-motorer og tar på seg oppdrag i Oslo-området? Båten min står på Padda, Nedre Bekkelaget.

Link to post
Share on other sites

Det er ofte lekkasje på lavtrykkssiden som forårsaker sånne problemer. Dieselen renner tilbake til tanken når motoren står hvis det er mulig for luft å komme inn enten ved filteret, fødepumpa eller på en returslange. Vanlig at slike slanger blir dårlige med alderen eller det kan ha blitt en liten utetthet ved lufting.

Link to post
Share on other sites

Tror nok DieselDahl er inne på noe vesentlig. Defekt i høytrykkspumpe burde gi andre symptomer. Eller at det er en defekt i fødepumpen, at den av en eller annen grunn ikke gir nok trykk ved lavt turtall på motoren. Eller at den i seg  selv kan ha en liten luftlekkasje (mindre trolig).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...