Jump to content

Gassalarm


REM

Recommended Posts

Jeg må bytte gassalarmen i båten men synes Vetus GD900 som sitter der idag er for dyr. Kan noen tipse meg på en rimrlig og pålitelig alarm?

Takk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert flere som har rimelige gassalarmer, jeg er selv på jakt etter en. Det som betyr mere for meg enn prisen er den virkelig fungerer tilfredstillende. Det er det desverre ikke alt som gjør av det som er billig og selges både her og der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg må bytte gassalarmen i båten men synes Vetus GD900 som sitter der idag er for dyr. Kan noen tipse meg på en rimrlig og pålitelig alarm?

Takk

<{POST_SNAPBACK}>

Maritim har et par stykker:

BEP Contour Matrix, 10032-40 med en sensor til kr 1235.- Ekstra sensor, 10032-41 til kr 314.-

En annen: Med en sensor 10850-00 kr 1171.-, med 2 sensorer: 10850-01 kr 2022.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Maritim:

BEP Contour Matrix, 10032-40 med en sensor til  kr 1235.- Ekstra sensor, 10032-41 til kr 314.-

Seer veldig grei ut. Akkurat hva jeg var på jakt etter.

Takk for hjelpen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Brukt den i en sesong , det jeg ikke tenkte på var strømmforbruket ca o,4 amp. noe mer enn oppgitt.

Ooops! Bruker alle så mye? Jeg har alltid tenkt at de bruker noe mer enn vanlige røykvarslere men ikke SÅ mye......

 

BEP marine står oppgitt 140 mA (0.14A) med to sensorer.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være tilbakevendende tema.

Jeg installerte en Jo-El alarm med uttak for automatisk stenging av gasskran.

Bruker i underkant av 0.3A.

Den er koblet utenom hovedbryter sammen med alarm og Navtex slik at den alltid står på.

Kjøpte den i campingsjappe for ca. 500.-.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg kjøpte meg nettopp denne:

Bilde

hos Clas Ohlson. Varenr 32-8624 til kr. 349.- Antatt levetid er 5 år og strømforbruk oppgitt til 80mA. Tilkobles 12V eller 220V med medfølgende strømforsyning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg nettopp denne:

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Prisen er det jo ikke noe å si på i allefall, fant ikke noe datark om denne hos Clas O, fulgte det med ?

Tenker på hvilken konsentrasjon den slår ut på. 25% av nedre eksplosjonsgrense eller noe i den dur.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Prisen er det jo ikke noe å si på i allefall, fant ikke noe datark om denne hos Clas O, fulgte det med ?

Tenker på hvilken konsentrasjon den slår ut på. 25% av nedre eksplosjonsgrense eller noe i den dur.

<{POST_SNAPBACK}>

Der fulgte ikke med dataark og heller ikke noen tekniske spesifikasjoner men den er beregnet på propan/butan men der stod også at den ville virke på naturgass og burde da plasseres høyt siden denne gassen er lettere enn luft.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan den gassalarmen på clas olson er? Trenger vel ikke kjøpe den dyreste viss en til 500 kr fungerer mer enn godt nok :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Kjøpte den ifjor og monterte den i "gamle" båten.

Jeg koblet den til hovedbryter. Gass er alikevell avslått når vi ikke bruker båten.

Testet den noen ganger med lightergass, og den peip så det holdt.

 

 

Det jeg ikke likte er at det ikke er egen sensor, siden det var propan jeg skulle sikre meg mot så måtte jo hele greia monteres i det laveste punktet ombord, hos oss var det i motorrommet. Med god lydisolasjon tror jeg det kan være vansklig å høre alarmen når den hyler der nede i dypet.

 

PS. Den skulle ifølge bruksanvisning gi fra seg ett par hyl når den ble koblet til strøm. Den funksjonen funket ikke hos meg. Jeg hørte i allefall ingen alarm når jeg slo på strømmen.Eller var det bare det at det var for god isolasjon?? :confused:

 

Jeg anbefaler og legge til noen kroner å få en alarm med føler hvor alarmen kan plasseres der hvor folk oppholder seg.

 

Egentlig skal jeg holde kjeft, for jeg har ennå ikke fått montert alarm i Mariell II. Der er det kun lekasjetester.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte Claes Ohlsson alarmen (på bildet over) i fjor og plasserte den i motorrommet/kjølen, men slik at den ikke kommer i vann. Det var ikke vellykket, fordi den begynte å pipe i tide og utide. Jeg antar at den ikke tålte det fuktige klimaet. Den henger der fortsatt, men jeg har ikke brukt det det siste året...

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...